Gå til innhold

Deload uke


Asster

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale folk å benytte seg av deload systematisk. Grunnen til dette går litt på å "skynde seg langsomt"; på samme måte som du ikke begynner et nytt treningsprogram med å løfte 95% av 1RM, så ville jeg heller ikke løftet så tungt at det meste må klaffe (dagsform, restitusjon osv) for at jeg i det hele tatt skal klare progresjonen som er lagt inn, hver eneste økt. Det å ha en deload-økt hver 4-8 uke gjør at:

  • Jeg greier å følge programmet over lengre tid. Istedenfor å gå på en smell for jeg ikke greier det som står på programmet i uke 7 (og av den grunn starte programmet på ny eller gjøre andre drastiske tiltak) så holder jeg kanskje ut 12 uker grunnet deloaden.
  • Motivasjon. Jeg synes det er psykisk krevende å kjøre f eks tung knebøy, og da er det en veldig avslappende følelse å vite at man kan utføre en latterlig lett økt med god samvittighet, en gang i blant.

Men jeg synes ikke deload virker så nødvendig når:

  • det er veldig tidlig i programmet. Når jeg bruker 5/3/1 så benytter jeg meg sjelden av den første innlagte deloaden som er uke 4.
  • man kun har trent styrke en kort periode. I begynnelsen øker man såpass fort at man neppe trenger noe deload før det begynner å stagnere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deloaduke kan du kjøre når motivasjonen begynner å bli dårlig og du opplevere å stagnere i flere tunge baseøvelser. Har du mye annet "å tenke på" i tillegg, for eks. jobb, lite søvn/mat etc. kan det hende deloadukene kommer tettere etter hverandre.

Ellers kan du også leke deg litt med andre øvelser under deloaduka. Og tren gjerne mer enarms/ettbeinsøvelser og/eller erstatt stang-øvelsene med manualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale folk å benytte seg av deload systematisk. Grunnen til dette går litt på å "skynde seg langsomt"; på samme måte som du ikke begynner et nytt treningsprogram med å løfte 95% av 1RM, så ville jeg heller ikke løftet så tungt at det meste må klaffe (dagsform, restitusjon osv) for at jeg i det hele tatt skal klare progresjonen som er lagt inn, hver eneste økt. Det å ha en deload-økt hver 4-8 uke gjør at:

  • Jeg greier å følge programmet over lengre tid. Istedenfor å gå på en smell for jeg ikke greier det som står på programmet i uke 7 (og av den grunn starte programmet på ny eller gjøre andre drastiske tiltak) så holder jeg kanskje ut 12 uker grunnet deloaden.
  • Motivasjon. Jeg synes det er psykisk krevende å kjøre f eks tung knebøy, og da er det en veldig avslappende følelse å vite at man kan utføre en latterlig lett økt med god samvittighet, en gang i blant.

Men jeg synes ikke deload virker så nødvendig når:

  • det er veldig tidlig i programmet. Når jeg bruker 5/3/1 så benytter jeg meg sjelden av den første innlagte deloaden som er uke 4.
  • man kun har trent styrke en kort periode. I begynnelsen øker man såpass fort at man neppe trenger noe deload før det begynner å stagnere litt.

Takk for BRA svar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...