Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Et stort hjertesukk fra meg;

Jente 42 år, 175 cm, 71 kg. Har de siste 7 mnd trent mye. 4-5 ganger i uka. De siste ukene har jeg gått ned til 4 ganger pr uke. Jeg trener 45-60 min styrke og avslutter med en intervalløkt på ca 20-30 min.

Jeg ønsker å gå ned 3 kg og få mindre fettprosent. Problemet er at jeg står bom stille og har gjort det i ukesvis nå. Jeg bruker Diett.no, for å holde en oversikt over hva jeg får i meg av kcal, proteiner, karbohydrater etc.

I følge Diett.no, skal jeg ligge på ca 2000 kcal for å gå ned de 3 kg frem til januar. Spørsmålet er om jeg rett og slett spiser for lite i forhold til all treningen min. Skal sies at jeg er mye i ro utenom treningen.

Hvor mye bør jeg spise på treningsdager? Og er 150 gr karbohydratinntak på disse dagene ok? Hvor mye karbohydrater på hviledager? Ser at jeg har ligget på rundt 150 gr uansett trening-eller hviledag. Får jeg i meg for mye karbohydrater generelt? Jeg spiser sunt og får i meg karbohydrater fortrinnsvis fra havregryn, delikatesse sesam knekkebrød, grønnsaker og frukt. Ellers får jeg i meg rundt 140-150 gr protein og 70-90 gr fett pr dag.

Føler at jeg er veldig dedikert i forhold til kosthold og trening nå, uten å se de resultatene jeg ønsker. Dvs på treninga, øker jeg jevnt og trutt og det skal sies at cm-målene mine har gått ned. Men nå står jeg altså bom stille.

Takknemlig for alle tips og råd jeg kan få! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24836-hjelp-hva-gj%C3%B8r-jeg-galt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ligger du på 2000 kcal uansett 7 dager i uka?

Jevnt over ja! Skal sies at jeg lå lavere tidligere og at jeg nå har økt til 2000 kcal, men i følge feks Harris Benedict formel som beregner energibehov skal man ved middels aktivitet ligge på ca 2300 og høy aktivitet ca 2600. Så kanskje jeg enkelt og greit spiser for lite på treningsdager?Jeg har hatt stor fremgang på treninga og hvis jeg spiste for lite ville jeg vel følt meg tom samt ikke sett noen fremgang? Samtidig ser jeg jo at jeg har fett å miste...ja, jeg vet..ting tar tid. men føler likevel at jeg har stagnert helt!

Har du prøvd å endre makrosammensetningen eller bytte matvarene du spiser?

Hvis likningen sier 2300-2600kcal er dette for å vedlikeholde vekten, så 2000kcal er da ganske perfekt for vektnedgang

Kremt....dette med makrosammenstninger kan jeg dessverre lite om og jevnt over pleier jeg bare å tenke en fornuftig sammensetning av maten jeg spiser. En typisk dag kan feks se slik ut:

Frokost: 50 gr havregryn med styrk melk og sukkerfritt syltetøy el 3 sesam delikatesse knekkebrød med 1 boks makrell i tomat.

Lunsj: Salat med reker, egg og avokado samt litt dressing av ekstra lettrømme og lettmajones. Evt omelett m ost og skinke.

Cottage cheese med sukkerfritt syltetøy, banan, eple og litt nøtter.

Middag: 150-200 gr kjøtt, fisk el kylling med 200-300 gr grønnsaker. Litt meierismør til steking, evt litt pesto og mager lettrømme som tilbehør. Mager vaniljekesam med div frukt som dessert.

Mellommåltider: Skyr el cottage cheese med evt litt frukt

Treningsdager: proteinshake før og etter trening, sjokomelk, rosiner.

Burde jeg kutte ned på karbohydratinntaket på treningsfriedager og ligge under 100 gr?

*sukk*...;)

Det ser ut som at du gjør det meste ganske riktig. Jeg tror resultatene kommer etter hvert. Mulig du har litt vann i kroppen som slipper etter hvert.

Med mindre du gjør noe silly shit, da, som å ikke telle kaloriene i tran, olje, stekefett du spiser, spise mange Atkins-barer fordi det står "zero net carbs" eller noe.

Annonse

Nå er ikke dette det jeg kan best; men med mindre man er bokser så kan man drite i vekta. Spesielt så mye vekter som du trener. Hvis vekta er motivasjonen så trener du den jo bort ;)

Min erfaring er at hvis det er fettet man vil til livs (spesielt det 'siste'), så skal man ikke gjøre for mye. Det å kjøre både vekter og cardio-intervaller virker som overkill i mine øyne. Less is more, noen ganger.

Det ser ut som at du gjør det meste ganske riktig. Jeg tror resultatene kommer etter hvert. Mulig du har litt vann i kroppen som slipper etter hvert.

Med mindre du gjør noe silly shit, da, som å ikke telle kaloriene i tran, olje, stekefett du spiser, spise mange Atkins-barer fordi det står "zero net carbs" eller noe.

Hehe...neeei..tror ikke jeg driver med noe silly shit, men teller ikke kaloriene i omega3 tab jeg tar da. Burde jeg det..det har jeg faktisk ikke tenkt på? Herregud...er ikke det litt nazi da? Men ja, ellers føler jeg at jeg gjør veldig mye riktig og har ingen store utskeielser i helgene heller.

Vel, vel...den som lever får se! :)

Nå er ikke dette det jeg kan best; men med mindre man er bokser så kan man drite i vekta. Spesielt så mye vekter som du trener. Hvis vekta er motivasjonen så trener du den jo bort ;)

Min erfaring er at hvis det er fettet man vil til livs (spesielt det 'siste'), så skal man ikke gjøre for mye. Det å kjøre både vekter og cardio-intervaller virker som overkill i mine øyne. Less is more, noen ganger.

Sant det! Tror kanskje jeg skal kaste den vekta. Cm har gått ned og jeg er sterkere og mere fit enn på lenge...så noe gjør jeg jo riktig! ;)

Sant det! Tror kanskje jeg skal kaste den vekta. Cm har gått ned og jeg er sterkere og mere fit enn på lenge...så noe gjør jeg jo riktig! ;)

Du skal ikke ned i vekt, du skal opp i form :)

Resharer min egen link, som er veldig fornuftig:

http://breakingmuscle.com/sports-psychology/strong-is-still-strong-skinny-is-still-skinny

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...