Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Personlig har jeg ikke et mål om å behandle alvorlig syke mennesker, så bacheloren er perfekt for meg! Har trua på at autorisasjonen går i orden etterhvert.

Ja, har stor tro på det selv. Eneste grunnen til at det vi ikke er autoriserte er jo nettopp fordi det ikke er blitt sendt inn søknad for det enda :)

Ja, og i følge mailen jeg fikk fra NFE så arbeider de med søknaden. Etter den er sendt inn er behandlingstiden ett år. I tillegg til evt etterbehandling.

Dere som studerer bachelor i ernæring bør melde dere inn i NFE, dersom dere ikke har gjort det allerede. Der får vi oppdatering på hva som skjer i denne saken, pluss mye mer :)

For å jobbe med pasienter i en offentlig helseinstitusjon som et sykehus, må man være autorisert helsepersonell, altså KEF. Med en bachelor i ernæring er man langt ifra kvalifisert til å gjøre denne jobben, og derfor mener jeg at en bachelor i ernæring ikke bør kvalifisere til denne autorisasjonen. Om man ikke har som mål å jobbe med dette, så har man heller ikke noe å tjene på å være autorisert. Jeg mener en slik autorisasjon fungerer bra som en kvalitetssikring for at de som jobber med pasienter har en master i KEF.

Det er ikke dermed sagt at man ikke kan jobbe med mennesker, starte egne foretak, drive forebyggingsarbeid, rådgivning osv osv, men man kan ikke få henvist pasienter, og da trenger man heller ikke å være autorisert.

At tittelen ernæringsfysiolog bør være beskyttet er jeg absolutt enig i, da det vil være en kvalitetssikring for at de som kaller seg det faktisk har en relevant utdanning for å gjøre det.

Å sammenligne med andre yrkesgrupper blir lite relevant. Per i dag er det ikke nok stillinger til alle som tar en master i KEF engang, så hvordan blir dette om alle med bachelor skal få autorisasjon? På uib ønsker de å gjøre medisinstudiet om til en bachelor+master-løsning. Skal man da kunne jobbe som lege på et sykehus etter en bachelor i medisin?

Hva mener dere vil komme ut av å bli autorisert helsepersonell etter en bachelor, om dette ikke betyr at man kan jobbe med syke pasienter? Da har man vel heller ikke bruk for denne autorisasjonen?

Jeg er helt enig. Jeg er ferdig med bacheloren min i ernæring nå til sommeren og ser ikke på meg selv som kvalifisert til å gjøre jobben som en KEF har i oppgave, langt ifra.

For min egen del betyr det mye at min 3-årige utdannelse ikke blir sammenlignet med en person som har noen helgekurs innenfor ernæring, noe jeg føler blir gjort altfor ofte.

Nå har ikke jeg planer om å jobbe på sykehus før en eventuell mastergrad er gjennomført, men først og fremst jobbe med å forebygge vektrelaterte sykdommer ved rådgivning før det går for langt, og derfor har jeg heller ikke satt meg godt inn i hva en autorisasjon for oss vil bety i form av jobbmuligheter(men vil tro det forblir uendret?).

Annonse

* Men hvorfor ønsker de en bachelor+master-løsning for medisinstudiet på uib? Så mastergraden kan tas et annet sted? kan man i det hele tatt jobbe som noe med bare en bachelor innenfor medisin? :huh: (Med en bachelor i ernæring kan man hvertfall jobbe med litt forskjellig:p)

* Men hvorfor ønsker de en bachelor+master-løsning for medisinstudiet på uib? Så mastergraden kan tas et annet sted? kan man i det hele tatt jobbe som noe med bare en bachelor innenfor medisin? :huh: (Med en bachelor i ernæring kan man hvertfall jobbe med litt forskjellig:p)

For å si det sånn så hadde ikke jeg dratt til en "lege" med kun en bachelor. Medisinstudiet er jo per i dag på seks år og er ikke definert som en master engang, men et profesjonsstudie. Det er ganske ikke mye man rekker å lære på kun tre år innenfor det faget (med mindre man har skole fra 08-20).

Tror det er snakk om å standardisere studiet sammenlignet med andre. Sist jeg hørte noe om det var det snakk om en 4-årig bachelor og 2-årig master. I såfall ser jeg for meg at de siste to årene går på spesialisering, evt noe i retning av almennlege.

Birgit: En autorisasjon som helsepersonell betyr bare at du er kvalifisert til å jobbe med pasienter. For å gjøre dette må du ha en master i KEF, så jeg ser ikke noe poeng i at man skal få dette etter en bachelor.

At en bachelor ikke kan sammenlignes med en som har noen helgekurs som du sier, handler om å få tittelen "ernæringsfysiolog" beskyttet. Da kan man ikke kalle seg ernæringsfysiolog uten å ha en bachelor.

Wops, min feil! :p

Jeg snakker selvfølgelig om at tittelen skal bli beskyttet, noe jeg håper kan skje så fort som mulig.

Med tanke på at en autorisasjon gjør oss til helsepersonell vil det vel kun ha sine fordeler med tanke på hvilken lov man blir underlagt?(Som for mange vil ha mye å si)

Har som sagt ikke satt meg inn i søknadsprossessen.

Håper absolutt på at tittelen blir beskyttet ja! Forestiller meg at veldig mange tenker at de som kaller seg ernæringsfysiologer, har en høyere utdannelse, ala bachelor..

Når det er sagt, så er inntrykket mitt at "helgekurs-folk" kaller seg ernæringsterapeuter og -veiledere?

For å jobbe med pasienter i en offentlig helseinstitusjon som et sykehus, må man være autorisert helsepersonell, altså KEF. Med en bachelor i ernæring er man langt ifra kvalifisert til å gjøre denne jobben, og derfor mener jeg at en bachelor i ernæring ikke bør kvalifisere til denne autorisasjonen. Om man ikke har som mål å jobbe med dette, så har man heller ikke noe å tjene på å være autorisert. Jeg mener en slik autorisasjon fungerer bra som en kvalitetssikring for at de som jobber med pasienter har en master i KEF.

Det er ikke dermed sagt at man ikke kan jobbe med mennesker, starte egne foretak, drive forebyggingsarbeid, rådgivning osv osv, men man kan ikke få henvist pasienter, og da trenger man heller ikke å være autorisert.

At tittelen ernæringsfysiolog bør være beskyttet er jeg absolutt enig i, da det vil være en kvalitetssikring for at de som kaller seg det faktisk har en relevant utdanning for å gjøre det.

Å sammenligne med andre yrkesgrupper blir lite relevant. Per i dag er det ikke nok stillinger til alle som tar en master i KEF engang, så hvordan blir dette om alle med bachelor skal få autorisasjon? På uib ønsker de å gjøre medisinstudiet om til en bachelor+master-løsning. Skal man da kunne jobbe som lege på et sykehus etter en bachelor i medisin?

Hva mener dere vil komme ut av å bli autorisert helsepersonell etter en bachelor, om dette ikke betyr at man kan jobbe med syke pasienter? Da har man vel heller ikke bruk for denne autorisasjonen?

Men her er det ikke snakk om autorisasjon som KEF. Det er snakk om å få autorisasjon som helsepersonell. Det vil jo ikke si at vi skal behandle syke heller, for det er det jo, som du sier, bare kliniske som gjør. Og det er jo sånn det må være.

En autorisasjon som helsepersonell er jo noe helt annet. Det vil jo i stor grad "bare" si at vi kommer inn under ordningen i helsesystemet. Per dags dato går vi gjennom frivillighetsregisteret og blir sett på som alternative behandlere.

Under helsepersonelloven finner du liste over de som er autorisert helsepersonell: http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-064.html

Og der ligger jo ikke bare de yrkesgruppene som behandler syke. En helsesekretær behandler ikke syke mennesker. Det gjør heller ikke en apotektekniker.

Mulig du har misforstått det jeg har prøvd å få frem. For jeg har aldri snakker om autorisasjon for å behandle syke mennesker, men autorisasjon som helsepersonell. Det er noe helt annet.

Blant annet kiropraktorer har jo nylig blitt autorisert. Men så har du også naprapater som ikke er det. De kommer sannsynligvis til å bli det i fremtiden, og det ser jeg også for meg at bachelorutdannede ernæringsfysiologer også blir.

Håper absolutt på at tittelen blir beskyttet ja! Forestiller meg at veldig mange tenker at de som kaller seg ernæringsfysiologer, har en høyere utdannelse, ala bachelor..

Når det er sagt, så er inntrykket mitt at "helgekurs-folk" kaller seg ernæringsterapeuter og -veiledere?

I Danmark kalles deres bachelorgradutdanning i ernæring for ernæringsterapi. Jeg var på kurs i forige uke, sammen med ei som kalte seg ernæringsterapeut. Hun hadde tatt denne utdannelsen i Danmark. I Norge kan man ikke studere ernæringsterapi på statlig godkjente skoler. Så vidt jeg vet er det to-tre alternative skoler som tilbyr denne utdannelsen, blant annet Tunsberg medisinske fagskole. Det er deltidsstudie over 2 år, hvor det riktig nok er helgekurs, men da over 2 år :)

Ei her i Bodø er utdannet ernæringsterapeut, men hun praktiserer nok på lik linje med det vi med bachelor kan gjøre. Altså ikke behandle syke.

• 4 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...