Gå til innhold

Bachelor i ernæring vs. klinisk ernæringsfysiolog


Marita

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta bachelor i ernæring (på nett, enten Bjørknes eller Atlantis medisinske høyskole) - også lurer jeg på hvor mye en sånn utdanning egentlig er verdt? Prøvde å google litt, men kom ikke mye opp..

Hvis man ønsker å drive privat praksis hvor man tar imot klienter for kostveiledning - holder det med en slik utdanning da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.keff.no/no/Om_KEFF/Utdanning/

Klinisk ernæringsfysiolog er en beskyttet tittel som krever autorisasjon fra SAFH.

Fra kliniske ernæringsfysiologers forening:

"Mange blir forvirret over de mange ulike titlene som det opereres med som ernæringsekspert, ernæringskonsulent og lignende. Men hva skiller disse fra en klinisk ernæringsfysiolog? Ingen andre titler med "ernæring" i er beskyttede. Det vil i prinsippet si at det i motsetning til hva som er tilfellet for en klinisk ernæringsfysiolog, ikke er noen kontroll med hvem som titulerer seg med andre ernærings-/kostholdstitler eller hva slags fagkompetanse disse har."

Du kan utdanne deg til KEF i Oslo og Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å ta bachelor i ernæring (på nett, enten Bjørknes eller Atlantis medisinske høyskole) - også lurer jeg på hvor mye en sånn utdanning egentlig er verdt? Prøvde å google litt, men kom ikke mye opp..

Hvis man ønsker å drive privat praksis hvor man tar imot klienter for kostveiledning - holder det med en slik utdanning da?

"Par studenter som kom inn på master på UIO, men samarbeidet er ikke fastsatt enda. smiley.gif Satser på det er i orden snart!" fikk jeg som svar fra en på TF da jeg spurte hvordan det lå an med videre utdanning etter bachelor på Atlantis. Håper de ordner det slik at det går an å ta bacheloren over nett, for så å ta de to siste årene ved UiO eller UiB. Kjipt å ta en bachelorutdannelse innen ernæringfysiologi som teller 0 av 5 år på en eventuell klinisk ernæringsfysiolog-utdannelse…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det brukes til noe?

Det får man jo håpe!:) Den største forskjellen går vel på at KEF-tittelen er beskyttet og at du da kan jobbe med pasienter på sykehus eller andre behandlingsinstitusjoner. En bachelor i ernæring er jo helt klart nyttig om du ønsker å jobbe med kostveiledning på en eller annen måte. Men du kan jo prøve med en PM til Vegard Lysne? Han har nok peiling på skillelinjene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer ikke inn på hverken UiO eller UiB med bachelor fra Bjørknes eller Atlantis. Det står på hjemmesiden til universitetene om jeg ikke tar feil. Har noen i klassen som vil gå videre med master, men hun fortalte at det ikke gikk an. Jeg går på Bjørknes.

Du kan jo starte for deg selv. Vet om noen fra Bjørknes som har fått seg jobb på klinikker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tar bachelor på Atlantis og har blitt fortalt at i grove trekk "trenger man ikke master for å jobbe med ernæring, med mindre man har tenkt å drive med forskning". Master trenger man også selvsagt om man vil kunne kalle seg klinisk ernæringsfysiolog.

Selv har jeg ikke noe mål om å jobbe på sykehus eller drive med forskning, så bacheloren passer perfekt for meg. Har lyst til å drive med kostveiledning for "Ola Nordmann".

JOBB- OG KARRIEREMULIGHETER

En Bachelor i ernæring fører frem til tittelen "ernæringsfysiolog".

• Som ernæringsfysiolog kan du jobbe med kursvirksomhet, forebygging, behandling, veiledning av både enkeltpersoner og grupper om helse, kosthold og næringsinntak.

• Ernæringsfysiologer driver også undervisning og opplysningsvirksomhet, og kan samarbeide med ulike institusjoner som barnehager, skoler, idrettslag, bistandsorganisasjoner og andre.

• Du kan også jobbe med rådgivning, ernæringspolitikk, opplysningsvirksomhet og saksbehandling innenfor stat, kommune, industri og næringsliv.

Aktuelle jobber:

Opplysningskontorer, rehabiliteringssentre, legemiddelindustri, matvareindustri, forskningsinstitusjoner, mediabransjen, sykehus, helse-/treningssentre, skoler, barnehager, eller egen praksis med kursvirksomhet og veiledning av pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bachelor på Atlantis og har blitt fortalt at i grove trekk "trenger man ikke master for å jobbe med ernæring, med mindre man har tenkt å drive med forskning". Master trenger man også selvsagt om man vil kunne kalle seg klinisk ernæringsfysiolog.

Selv har jeg ikke noe mål om å jobbe på sykehus eller drive med forskning, så bacheloren passer perfekt for meg. Har lyst til å drive med kostveiledning for "Ola Nordmann".

Ja, er litt sånn som jeg har lyst til å jobbe også :)

Ang. det du har hørt at man ikke trenger master.. hvis du har hørt det av lærerne på Atlantis, så tenker jeg litt at de kan vel ikke si noe annet heller..? :) Men jeg er vel egentlig litt av samme oppfatning, at man trenger master skal man jobbe på sykehus eller bedrive forskning - hvis man vil drive med veiledning for Ola eller Kari, holder en bachelor veldig bra. Men kanskje man bør passe seg for å veilede syke mennesker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg fikk ut av seminaret i går var at:

- 1 ferdig utdannet student hadde vanskelig for å komme ut i jobb, men fikk etterhvert jobb som ernæringsfysiolog på legekontoret 1 gang i uka foreløpig.

- 1 fra Bjørknes og 2 fra Atlantis holder på å starte opp egen klinikk i Trondheim.

- Du kan gå videre å ta master i samfunnsernæring på høyskolen i Oslo

- Og selvfølgelig master i klinisk ernæring i utlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en bachelor på høyskole kan du per i dag ikke komme inn på masterstudie i klinisk ernæring, som fører fram til tittelen klinisk ernæringsfysiolog. Dette er som tidligere nevnt den eneste beskyttede tittelen innen ernæring, men jeg vet at de jobber med å få en beskyttelse til ernæringsfysiolog og, slik at man må ha en bachelor for å kunne kalle seg dette.

For å jobbe i en offentlig helseinstitusjon må man være autorisert helsepersonell, og en klinisk ernæringsfysiolog (KEF) kvalifiserer til dette.

Per i dag kan hvem som helst kalle seg ernæringsfysiolog, uavhengig av om man har noen relevant utdannelse.

En bachelor i ernæring gir deg et godt utgangspunkt for å jobbe med kostveiledning og lignende, men det krever at du gjør en innsats selv utover studiet med å oppdatere deg. Jeg vil si at hvor flink du blir i hovedsak handler om din egen innsats, og ikke om du har universitet- eller høyskoleutdanning.

Du kan også gå videre med en master i f.eks. samfunnsernæring eller human ernæring, men ikke klinisk, hvertfall ikke i Norge.

Jeg kommer til å ta en master i klinisk ernæring. Ikke fordi jeg nødvendigvis ønsker å jobbe på sykehus eller lignende, men hovedsakelig pga den faglige tyngden det gir på papiret å være KEF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg studerer ernæring på Bjørknes og er utrolig fornøyd. Det er veldig bra faglig, mye bedre enn jeg hadde turt å håpe på, og foreleserne er supre!

Det er bare tull at man må være KEF for å arbeide med ernæring. Her i Bodø er det to stk med bachelor i ernæring (fra Danmark) som arbeider både i fylkeskommunen og på sykehus. På sykehuset har de naturlig nok pasienter med livsstilssykdommer (diabetes type 2). Man stiller ikke diagnoser, men det gjør heller ikke KEF'er. Men sånn som jeg har skjønt det gir KEF'er medisin.

Når det kommer til jobbmuligheter så er de der, bare man leter litt. Selv har jeg vært veldig frampå helt siden jeg starta på studiet, så har allerede fått litt innpass i fylkeskommunen. Det er gull verdt i fall det plutselig opprettes en prosjektstilling/engasjement. I tillegg skal alle kommuner ha Frisklivssentraler, så her er det en fin mulighet for ernæingsfysiologer å få jobb. Ei av de i Bodø arbeider i Frisklivssentralen her.

Mange med bachelor i ernæring starter opp for seg sev. Dersom man er flink å selge seg selv skal man rimelig lett kunne få oppdrag. Også fra fylkeskommunen. For selv om de ikke ansetter flere ernæringsfysiologer vil det ikke si at de ikke har behov.

Når det kommer til videreutdanning er det jo mye annet enn klinisk man kan gå.

Master i folkehelsevitenskap.

Master i fedme

Master i samfunnsernæring

Master i rehabilitering

Master i sosiologi (for min del som har bachelor innenfor samfunnfag også)

Og om man virkelig vil inn på klinisk kan man fikse seg realfag å søke på skole i Australia eller Danmark.

Derfor trenger man virkelig ikke å se mørkt på det at man ikke kan bli klinisk ernæringsfysiolog fra skole i Norge. Bacheloren på Bjørknes er absolutt god, uansett. Og det er behov for både "vanlige" ernæringsfysiologer og KEF'er. Det er mange spennende jobber man kan inneha, selv om det ikke vil si at vi kan jobbe med pasienter. For min del er jeg mer interessert i forebyggende arbeid, og har vel aldri sett for meg å jobbe på sykehus.

Og om man vil arbeide med forskning kan man fint ta mastergrad innenfor et relevant tema, og så kan man også søke om stipendiat til doktorgrad. I bloggen min har jeg skrevet et langt innlegg om min erfaring med Bjørknes sitt bachelorprogram i ernæring: www.freshforlife.wordpress.com

Nå går jeg nettstudie, derfor har jeg ordnet meg diverse praksisplasser her jeg bor.I dag ble jeg tilbudt vikarstilling på vgs i helse og sosialfag. Så man har absolutt mulighet å bli kunnskapsrik og flink ved å ta et nettstudie :) Vi skal også ha obligatorisk pasientpraksis i løpet av studiet.

Så må det nevnes at det søkes om autorisasjon for oss med bachelor i ernæring. Så forhåpentligvis vil vi til slutt bli autorisert helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke være KEF for å arbeide med ernæring. Man må være KEF for å jobbe med pasientbehandling i en helseinstitusjon.

Man vil nok aldri bli autorisert helsepersonell med en bachelor i ernæring, men tittelen ernæringsfyisolog kommer nok til å bli beskyttet etterhvert, sånn at man må ha en bachelor for å kunne kalle seg det. Per i dag kan hvem som helst tittulere seg med ernæringsfyiolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke være KEF for å arbeide med ernæring. Man må være KEF for å jobbe med pasientbehandling i en helseinstitusjon.

Man vil nok aldri bli autorisert helsepersonell med en bachelor i ernæring, men tittelen ernæringsfyisolog kommer nok til å bli beskyttet etterhvert, sånn at man må ha en bachelor for å kunne kalle seg det. Per i dag kan hvem som helst tittulere seg med ernæringsfyiolog.

Hvorfor det da?

Norsk forening for ernæringsfysiologer jobber med autorisasjon for ernæringsfysiologer med bachelorgrad, og de er ganske sikker på at vi får autorisasjon etter hvert.

Du vet at mange KEF'er først fikk sin autorisasjon på 2000-tallet? Det er en prosess som tar langt tid, men det jobbes mot autorisasjon, og jeg ser det som gangske sannsynlig at vi også får det.

Fotterapeuter er utorisert helsepersonell.. Da er det i alle fall plass for ernæringsfysiologer. Og selv om vi blir autorisert helsepersonell vil jo ikke det si at vi blir på lik linje med KEF'er, for vi har tross alt verken realfagdelen eller delen med å behandle syke pasienter.

Marita: Bra! :) Jeg kan i alle fall anbefale utdannelsen på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får hvertfall en beskyttet tittel slik at vi kan vise til våre 3 år med ernæringsstudiet(altfor mange kan kalle seg ernæringsfysiologer) og blir underlagt loven for helsepersonell(som har en del å si hvis man skal starte for seg selv)

Vi kan rådgi pasienter, men for å behandle pasienter (ernæring til kreftpasienter, alvorlige spiseforstyrrelser osv.) må vi ha en mastergrad. Gjennom en bachelor får man hvertfall muligheten til å lære utrolig mye, ingen tvil om det! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...