Gå til innhold

Starting Strength Kosthold


Morrissey

Anbefalte innlegg

Er på SS for tiden og er usikker ndg kosthold. Har ordnet meg appen Shape Up for å få oversikt over hva jeg spiser, hvor mye jeg bør legge på meg og hvilke centimeter mål kroppen min endrer seg over tid. Litt kult å se hva som inneholder i det man spiser. Men kunne noen hjulpet meg med hva jeg bør ligge på om jeg vil gå opp i muskelmasse men uten å bli smellfeit?(er inneforstått med at man må legge på seg litt fett for å få mye muskler). Jeg er 82 kg på mine 192cm og må vel gå opp i vekt. I følge appen ser det ut som jeg må legge på meg en kg i uka (mye?) og da må jeg spise ca 500kalorier mer enn det jeg forbruker (eller?). På appen så står det at for å gå opp i vekt, på den måten, må jeg ligge på 3370 kalorier(som kan justers) hver dag. Høres det realistisk/bra ut/rart eller?

I følge appen så ligger jeg på 3447 kalorier i dag. Og det er med 45min styrketrening. På appen får jeg en oversikt over hva som inneholder i maten min av proteiner karohydrater og fett. Kategorien protein ligger jeg langt over hva som jeg egentlig skulle ligge på. Jeg fikk 342g og skal i følge appen spise 141. Er det feil av meg å få i meg så mye proteiner? Under karbohydrater så ligger jeg langt under. 342g av 562. Og på kategorien fett ligger jeg på, 156g av 104.

Jeg kan justere hvor mye kalorier jeg bør ha i med og da vil de tallene appen vil jeg skal jobbe mot bli annerledes og jeg trenger hjelp til akkurat det. Jeg vil ha skikkelig fremgang på SS men trenger hjelp til å få justert kostholdet mitt til treningsopplegget. Hvor mye kalorier bør jeg ligge på? Hvor mye proteiner, fett og karbohydrater tror dere jeg bør ha? Hvor mye bør jeg gå opp i uka for å få fremgang med SS programmet? Hva har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omtrent 3500 kcal om dagen høres greit ut. Får du til 140-150 gram proteiner om dagen, så er det også greit. Så lenge styrken holder følge med vektøkningen, så blir du ikke smellfeit. på 90 kg kroppsvekt bør du nok ha minimum 5 reps på 90 kg i benk, 110 kg i knebøy og 145 kg i markløft.

Hvor sterk er du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent 3500 kcal om dagen høres greit ut. Får du til 140-150 gram proteiner

Hvor sterk er du nå?

Da jeg er helt ny innen trening vil det nok ta litt tid å komme opp til 90kg. Dette er det jeg trener med til nå, ikke hva jeg tar maks. Nå ser det slik ut:

Benk: 52.5kg

Mark: 52.5kg

Knebøy: 40kg

Er det slik at om jeg spiser mye mer proteiner enn 140-150 så er de "ubrukelige"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg er helt ny innen trening vil det nok ta litt tid å komme opp til 90kg. Dette er det jeg trener med til nå, ikke hva jeg tar maks. Nå ser det slik ut:

Benk: 52.5kg

Mark: 52.5kg

Knebøy: 40kg

Er det slik at om jeg spiser mye mer proteiner enn 140-150 så er de "ubrukelige"?

Mange anbefaler at man burde få i seg mellom 1,5 og 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt daglig, om man trener mye og er i vekst. Proteiner "til overs" blir lagret som fett, om du får i deg mer energi enn du trenger.

Om du følger SS skikkelig ( har du boka?) burde du fint klare å komme deg opp på de vektene som ble nevnt tidligere på en... to måneders tid, ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du følger SS skikkelig ( har du boka?) burde du fint klare å komme deg opp på de vektene som ble nevnt tidligere på en... to måneders tid, ca.

Wow! Kult! Tror jegmå kjøpe SS boka, finner den vel på amazon. Noen anbefaler 1.5-2 gram per kropsvekt med proteiner ja, men jeg har hørt om prosent fordeling også. Ifølge en artikkel på treningsforum.no står det:

Protein skal være 30% av daglig inntak. Karbohydrater 50%. Og fett 20. Høres det galt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, 3500 høres ut som en grei start.

Du veier lite, så du kan sikkert spise mer.

Uansett blir du ikke feit over natten, så hvis du etter en måned føler deg feit så er det bare og spise litt mindre.

Selv er jeg 185cm og 100kg!!!

100kg må være et mål for meg fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...