Gå til innhold

Hvordan er denne fordelingen mellom proteiner/fett/karbs?

Anbefalte innlegg

Testa ut shape-up appen etter å ha lest om den her inne. Jeg pleier ikke logge maten min, men syns det er interessant en gang innimellom...Så langt idag er jeg på ca 2300 kcal og 135 g protein, 296 g karbohydrater, 89 gram fett...Hvordan er denne fordelingen egentlig? Jeg har ikke så veldig peiling på slikt... Jeg er 167 cm og veier 58 kg btw...

Fortsetter under...

Du får i deg nok proteiner til å dekke et ganske voksent behov for muskelvekst og vedlikehold, så neste spørsmål blir jo hvor aktiv du er i hverdagen, mtp om du får i deg nok næring eller ikke.

Da kan det hende 2300 kcal om dagen blir lite, klarer du å øke jevnt og trutt på treningen ,eller stanger du hodet mot veggen og har det vanskelig for å løpe fortere/løfte tyngre/yte bedre?

2300 kcal var det jeg hadde spist frem til jeg skrev innlegget... før jeg legger meg idag har jeg nok kommet en god del høyere enn det ;) Jeg tenker at 3000 kcal må være fint å ligge på, men som sagt så logger jeg maten veldig sjelden fordi jeg ikke ønsker å bli så opphengt i hva jeg spiser. Jeg har hatt jevn fremgang i styrke siste månedene, stopper opp innimellom da, før det løsner igjen :)

Det høres ut som ganske klokt, bruk treningsprestasjonene /målebåndet for å de hvordan kroppen svarer på maten, og gjør endringer hvis du føler det trengs (: kjøre på!:D

Annonse

Øk protein inntaket og mink på karbohydratene. 30%fett,30%karb og 40% protein er optimalt. Skal du ned i fettprosent bør proteinntaket være opp mot 50kcal prosent;)

Burde ligge lavere på karb om en også skal bygge litt? :)

Øk protein inntaket og mink på karbohydratene. 30%fett,30%karb og 40% protein er optimalt. Skal du ned i fettprosent bør proteinntaket være opp mot 50kcal prosent;)

Hvorfor er dette optimalt? Er det like optimalt for en liten jente som spiser 1800kcal om dagen, som det er for en voksen mann på 90kg som spiser 3500?

Hvis proteininntaket skal være 40% tilsvarer det for den voksne mannen 3500 x 0,4 = 1400kcal fra protein. Det tilsvarer igjen 1400kcal / 4kcal per gram protein = 350g protein. Omtrent 4xKV. For TS vil 40% på 3000kcal tilsvare 300g protein på 58kg kroppsvekt.

Å regne etter energiprosent fungerer relativt dårlig uten å se det i kontekst for hvert enkelt individ :)

Hvorfor er dette optimalt? Er det like optimalt for en liten jente som spiser 1800kcal om dagen, som det er for en voksen mann på 90kg som spiser 3500?

Hvis proteininntaket skal være 40% tilsvarer det for den voksne mannen 3500 x 0,4 = 1400kcal fra protein. Det tilsvarer igjen 1400kcal / 4kcal per gram protein = 350g protein. Omtrent 4xKV. For TS vil 40% på 3000kcal tilsvare 300g protein på 58kg kroppsvekt.

Å regne etter energiprosent fungerer relativt dårlig uten å se det i kontekst for hvert enkelt individ :)

Jeg ser poenget ditt, men i de aller fleste tilfeller lønner det seg å ha ett noe høyere proteinntak ift karbohydratinntak. Finnes massevis av individuelle forskjeller så uten å ha all informasjon er det som du sier vanskelig å gi en nøyaktig fordeling:). Jeg ligger normalt sett på ca 350 gram protein om dagen og det fungerer veldig bra på meg. Ligger på det nå også selv på diett på en vekt rundt 80 kilo;)

Kaprer tråden i håp om litt veiledning...

89 kg

Målet er ned i fettprosent (og opp i muskelmasse senere)

Ligger 500 kcal i underskudd ~ 2100-2300 kcal.

Hvilken fordeling er optimal? Trener 5x5 med autoregulering 3 dager i uken og HIIT kardio 2-3 ganger i uken. Ligger på rundt 180g protein, 180-230g karbs og 50-70g fett.

Hvis trådstarter forteller litt mer om målsetning og aktivitetsnivå kan man gi et svar som passer ift det, og ikke synse om hva som passer meg og deg og hva han og hun gjør og har gjort :)

Kaprer tråden i håp om litt veiledning...

89 kg

Målet er ned i fettprosent (og opp i muskelmasse senere)

Ligger 500 kcal i underskudd ~ 2100-2300 kcal.

Hvilken fordeling er optimal? Trener 5x5 med autoregulering 3 dager i uken og HIIT kardio 2-3 ganger i uken. Ligger på rundt 180g protein, 180-230g karbs og 50-70g fett.

Hvor høy er du? Alder? Kjønn?

Annonse

Hvis trådstarter forteller litt mer om målsetning og aktivitetsnivå kan man gi et svar som passer ift det, og ikke synse om hva som passer meg og deg og hva han og hun gjør og har gjort :)

Hvor høy er du? Alder? Kjønn?

Jeg jobber for økt styrke og muskelvekst. Gjerne et par kg opp i vekt. Trener styrke 4 gng i uk, kardio en gang, aktiv hverdag ellers me barnehagejobb og to barn selv . 38 år :)

Jeg jobber for økt styrke og muskelvekst. Gjerne et par kg opp i vekt. Trener styrke 4 gng i uk, kardio en gang, aktiv hverdag ellers me barnehagejobb og to barn selv . 38 år :)

Da vil jeg si du har en fornuftig fordeling i første post

litt hard påstand å si at dette er optimalt kanskje? har du noe belegg for dette? for det er jo sinnsykt mye protein!

Ingen? :-)

Som sagt er dette veldig individuelt:) Denne fordelingen har vist seg å være veldig effektiv for meg. Andre kan få bedre nytte av en litt annen fordeling. Mange faktorer spiller inn og var nok litt kjapt ute med å si at den er optimal for de fleste. Poenget er at de fleste fint kan øke proteinntaket og senke inntaket av fett og karbohydrater å få god effekt av det spesielt på diett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...