Gå til innhold

Benpress vs. squat i smithmaskin


Verle

Anbefalte innlegg

Av diverse grunner trener jeg i en periode på et senter uten squatstativ (eller hva man skal kalle det). De har derimot benpress og smitmaskin. Hvilken av disse er best ift. å trene lårene svarende til squat? Enn så lenge har jeg bare brukt benpressen, men mangler litt stabilitetselementet som man får i squaten.

Kan legge til at jeg ikke er spesielt fan av smithmaskinen, sånn egentlig, men om den skal være mye bedre, så kan jeg jo prøve å revurdere :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Da har jeg mer troa på utfall:) Det er svintungt hehe :)

Hehe, har egentlig et litt hat-forhold til utfall, men hadde faktisk tenkt å innføre det i programmet mitt, for å få litt variasjon.. Så nå må jeg jo nesten det :p Noen anslag til vekt i utfall, om jeg tar ca 50 kg i squat? Det er vel ennå mer balanse i denne (for meg hvertfall) og er jo hovedsakelig et ben det arbeides med av gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg får rett å slett ikke nok belastning som jg også tror mange vil slite med

At du ikke får nok belastning av goblet squat kan jeg ikke skjønne; du kan jo variere belastningen mye med hvor tung manual du holder, hvor dypt du går (bare nitti grader eller ass to grass) og ikke minst hvor mange repetisjoner og sett du kjører. Jeg synes goblet squat er gull, både for å få tatt siste del ut av lårene, og for å terpe knebøyteknikk:thumbsup: Når det er sagt er både benpress, utfall o.l, også veldig gode øvelser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke får nok belastning av goblet squat kan jeg ikke skjønne; du kan jo variere belastningen mye med hvor tung manual du holder, hvor dypt du går (bare nitti grader eller ass to grass) og ikke minst hvor mange repetisjoner og sett du kjører. Jeg synes goblet squat er gull, både for å få tatt siste del ut av lårene, og for å terpe knebøyteknikk:thumbsup: Når det er sagt er både benpress, utfall o.l, også veldig gode øvelser:)

jg tror d er veldig forskjell på mine og dine lår hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jg tror d er veldig forskjell på mine og dine lår hehe

word bro!

Jeg kjører manualer på 40 kg i utfall . og det er en fot. Tungt å holde nok kg i goblet squaten :D Fin etter på alt øvelse though.

Problemene med smithbøy er både at du kobler ut mye støttemuskulatur i tillegg til at du får en unaturlig bevegelsesbane som egentlig ikke passer kroppen. Jeg ville kombinert beinpress, bulgarske utfall, step-up til høy kasse osv for å bygge bein. Spensttrening kan du jo også legge inn :)

Kobbler du ikke ut støttemusklartur i benpress liksom? ...

Bevegelsebanan syns ikke jeg er noe problem, du må bare stille deg ordentlig... Men liker selv best benpres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, skulle såklart nevnt det. Grunnen til at jeg synes beinpress bør være å foretrekke over smithbøy er at man ihvertfall ikke involverer ryggen i et unaturlig bevegelsesmønster. Stanga går ikke i rett bane i bøy, samme hvilken beinstilling man velger blir ikke smithbøy en spesielt god øvelse, men å bruke den av og til er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettbens knebøy er ei god øvelse, vanskelig å bruke mye vekt da, men prøv å ta den stående med en fot på en kasse etc, lettere å ta den andre foten ned og balansere da.

men er det noen fordel og gjøre det uten å ha den andre foten på en kasse? klarer uten, men ikke vits å gjøre det hvis det ikke gir noe spes bedre resultat :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...