Gå til innhold

Trenger gode råd.


Prinsessa

Anbefalte innlegg

Hei. Er en jente på 35 år, 172 cm og ca 95 kg. Jeg ønsker å gå ned i vekt men klarer ikke finne en måte som vil fungere godt for meg. Jeg forsøker å trene 2-3 ganger i uken, men det er ikke altid dette lar seg gjøre pgr av en hektisk hverdag med jobb og barn. Har tidligere prøvd ulike suppekurer med bra resultat på kort tid men disse kiloene kom tilbake da dietten var over... nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, ønsker å se resultater fort men skjønner at dette nødvendigvis ikke er den beste måten å gjøre det på. Har fobi mot kalorier og redd for å spise for mye i forhold til aktivitetsnivå. Er det noen som kan komme med gode råd? Har i tillegg lavt stoffskifte men er medisinert og det har vært ganske bra/stabilt når jeg har testet det. Føler meg desperat etterven løsning da dette sliter veldig på humør og selvfølelse. ?. Blir veldig takknemlig om noen har noen gode råd og gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du trenger er en livsstilsforandring, ikke kurer og dietter. Ting tar dessverre tid og det er mye bedre å gjøre ting over en lenger periode og la det bli permanent enn å ta en kjapp løsning som mest sannsynlig ikke er varig. Hvertfall i mange tilfeller.

Har du lest denne? http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Det kan være et fint sted å starte.

Videre er det vitkig å understreke at det er kostholdet som størst del å si her. Man blir hva man spiser, og det stemmer nok veldig bra. Få oversikt over hva du spiser og start med noe lett, ta en ting av gangen slik at det blir en mer og mer naturlig overgang for deg. Tar du alt på en gang er sannsynligheten for at du kommer til å holde på livsstilen veldig liten. Begynn med å finn ut hva du får i deg, som sagt. Når du føler at du har kommet på bølgelengde med det og har en viss oversikt, kom deg ut og gjør noe aktivt. Om det er utflukter med familien, en gåtur på kveldstid når barna har lagt seg, eller om det er med ei venninne, er akkurat det samme bare du beveger deg. Når du har fått det inn som en vane, kan du gå løs på neste ting. Lag deg for eks en liste over ting du skal klare etterhvert og påta deg slik at du blir vant til det. For eks:

1. First off: Sett deg et mål, hva og hvorfor vil du oppnå det? Når du føler at du ikke har motivasjon eller dørstokkmila blir for lang, ta fram det du har skrevet og se på det. Ha det på en lett tilgjengelig plass, eller heng det opp så du ser det hele tiden.

2. Finne ut hva jeg spiser og få oversikt over hva du trenger.

3. Vær aktiv, med eller uten familie.

Dette er jo bare et eksempel, men you get my point ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja er vel bare å gå løs på "oppgaven"men skulle gjerne hatt en kickstart, men d får heller ta litt lengre tid ... :)

Skjønner du er utolmodig! men tro meg; du får igjen med renter om du prøver på noe ekstremt. Ta tiden til hjep og nyt prosessen. Tenk livstil, ikke diett! dette er noe du skal kunne oprettholde i åresvis, og ikke bare noen uker :) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.facebook.com/fitnessbloggen/app_125997777506575?ref=ts

Prøv denne, og juster deretter.

Hvis du ønsker en kickstart, kan du jo kickstarte det hele med å fortelle om dette til en i familien,en venn eller kollega.

Er du heldig, vil kanskje de det samme og ilag kan dere motivere hverandre.

Ofte føler man seg mer forpliktet når man har en avtale med noen.

Du nevner barn og hektisk hverdag, hvis du har en samboer så forklar han at du ønsker å gå ned i vekt.

Si til han at dette er noe som plager deg, og han burde i såfall forstå dette. Fortell han at du trenget støtte i alt fra handling på butikken, kosekvelder men også med praktiske gjøremål.

Hvis han bare sier "dra på trening du kjære. Jeg legger ungene og ordner en god kvelds til deg. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg! nå har jeg etter min mening vært ganske flink i ca 2 uker...passet på hva jeg har spist og trent 2-3 ganger i uken + at jeg går til jobb som tar ca 20 minutter. var på vekta i morres og var gått opp 3 kg... !!!! WTF. vil jo ned IKKE opp. hva er galt med meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke tatt mål, men får vel gjøre det... må si at ryggen ikke føles helt god for tiden og usikker på om det er på grunn av at jeg har gjort øvelser som rygghev eller om det er fordi jeg er blitt tyngre, karnsje en kombinasjon ? "smerten" sitter i korsryggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smerter i korsrygg kan nok godt komme fra rygghev, om du gjør disse i apparat (der du henger "løst" med overkroppen). Jeg startet på 100 kg selv, og da kunne jeg ikke bruke det apparatet pga korsryggen (gjorde vondt i de siste rep'ene). Så jeg måtte starte på matte med rygghev, og passe veldig på riktig teknikk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...