Gå til innhold

Hvor mye/mange gram bcaa pulver bør jeg ta


Teen Machine

Anbefalte innlegg

Flaks at så mange fitnessbloggen artikler anbefaler BCAA tilskudd da :)

eks.

http://fitnessbloggen.no/maten-som-gjor-at-du-bygger-muskler-i-maksimalt-tempo/

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-pa-tom-mage/

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

osv.

Hvis nyere forskning avfeier at BCAA har noe for seg, så hadde det sikkert vært lurt å oppdatere gamle artikler.

Hehe, det er en del av den uheldige diskursen her på Fitnessbloggen. At man skal holde seg unna BCAA er litt samme greia som at man skal holde seg unna PSMF. Og at det er greit å bole så lenge du er norsk, litt kjent og er flink til å late som at du ikke gjør det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, det er en del av den uheldige diskursen her på Fitnessbloggen. At man skal holde seg unna BCAA er litt samme greia som at man skal holde seg unna PSMF. Og at det er greit å bole så lenge du er norsk, litt kjent og er flink til å late som at du ikke gjør det:)

For å ha det på det rene mener jeg ikke at BCAA er noe man skal holde seg unna - for all del, det gjør jo ingen skade!

Derimot mener jeg at det kan være "noget bortkastet" å bruke pengene sine på det, i allefall dersom man fra før lever på et budsjett som ikke tillater alt i verden (gjennomsnittspersonen her inne er vel studerende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks at så mange fitnessbloggen artikler anbefaler BCAA tilskudd da :)

eks.

http://fitnessbloggen.no/maten-som-gjor-at-du-bygger-muskler-i-maksimalt-tempo/

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-pa-tom-mage/

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/

osv.

Hvis nyere forskning avfeier at BCAA har noe for seg, så hadde det sikkert vært lurt å oppdatere gamle artikler.

Det kommer en artikkel om dette. :) (For øvrig som tar for seg noe av det Camilla beskriver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha det på det rene mener jeg ikke at BCAA er noe man skal holde seg unna - for all del, det gjør jo ingen skade!

Derimot mener jeg at det kan være "noget bortkastet" å bruke pengene sine på det, i allefall dersom man fra før lever på et budsjett som ikke tillater alt i verden (gjennomsnittspersonen her inne er vel studerende).

Vel, alt kosttilskudd er bortkastet om man skal se strikt på det. Kanskje med proteinpulver som et lite unntak hvis man nyttegjør seg av inntaket. BCAA er et kostnadseffektive tilskudd. Jeg har inntil nylig(1. juni for å være nøyaktig!) vært student i fire år og akkurat BCAA har ikke vært noe som har utmerket seg i budsjettet. Ikke pre-wo heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes BCAA funker fjell på deff, spesielt under trening. Spiser en del mer under vinterhalvåret, så da merker jeg ikke så stor forskjell. Føler dessuten at det hjelper på konsentrasjonen, både under trening og i helt andre sammenhenger. Pleier å drikke dobbel dose under eksamen :p

1013104_468426549909297_1528447679_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet er det helt umulig å svare på. Du må nesten finne ut hvor mye en pille inneholder. Hvis det ikke står næringsinnhold verken på boksen eller på nettsiden til produsenten ; kast boksen i søpla.

kjøpte denne http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/bcaa-mega-caps men nå ble jeg enda mer forvirret! for det står forskjellig på gymgrosisten og på pakken ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å si det enkelt. Tar du mindre en optimal dose får du mindre effekt enn ved optimal dose. Tar du mer enn optimal dose får du "maksimal effekt" , men du kaster isåfall bort penger. Hvis det står anbefalt 3X3 per dag på boksen, så ta 3X3. Det er ikke vits i å ta noe mer hvertfall. Du kommer antageligvis ikke til å merke så stor forskjell på om du tar 2 tabletter 3 ganger om dagen istedenfor, men det er sikkert lurt å ta det tre ganger om dagen. Jevnt inntak foretrekkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studier har vist at skal BCAA ha noen effekt må man ta 20-30 gram pr dag, avhengig av din vekt.

Hvis ikke er det ingen hensikt.

Se denne videoen. Fra 1:00 snakker han om BCAA, og dosering.

Noen tar dette før og etter trening, mens jeg vet en del tar det i tre doser, om morgenen midt på dagen, og rett før man legger seg.

Hvor mye det virker er jo usikkert. Men for å understøtte den anabolske prosessen i kroppen er det muligens en billig forsikring. Spesielt under cutting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er studiene utført på? Er studiedesignet av godt nok kvalitet? Hva inntok kontrollgruppen? Hva var effektstørrelsen mellom gruppene? Fastende? Er det overførbart til målgruppen?

Jeg tok meg den friheten å titte på studiene som noen av kosttilskudd-bransjen bruker som kildereferering; Kildene dem bruker viser at BCAA har en liten effekt og spesielt leucin kan spare endogent "proteinlager" for blant annet triatlon-utøvere, syklister og utrente styrkeløftere. Dette er strengt talt lite overførbart til den reelle målgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er studiene utført på? Er studiedesignet av godt nok kvalitet? Hva inntok kontrollgruppen? Hva var effektstørrelsen mellom gruppene? Fastende? Er det overførbart til målgruppen?

Jeg tok meg den friheten å titte på studiene som noen av kosttilskudd-bransjen bruker som kildereferering; Kildene dem bruker viser at BCAA har en liten effekt og spesielt leucin kan spare endogent "proteinlager" for blant annet triatlon-utøvere, syklister og utrente styrkeløftere. Dette er strengt talt lite overførbart til den reelle målgruppen.

Jaha så det er ikke vits for meg å ta BCAA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er studiene utført på? Er studiedesignet av godt nok kvalitet? Hva inntok kontrollgruppen? Hva var effektstørrelsen mellom gruppene? Fastende? Er det overførbart til målgruppen?

Jeg tok meg den friheten å titte på studiene som noen av kosttilskudd-bransjen bruker som kildereferering; Kildene dem bruker viser at BCAA har en liten effekt og spesielt leucin kan spare endogent "proteinlager" for blant annet triatlon-utøvere, syklister og utrente styrkeløftere. Dette er strengt talt lite overførbart til den reelle målgruppen.

Du får spørre Vince DelMonte i videoen. Kanskje han kan gi en link eller mer detaljer om studien.

Eller google etter studien.

Dette står det ihvertfall under references:

References

BCAA, according to a 1997 Italian study published in Medicina Dello Sport, when taken 30 minutes before and 30 minutes after a workout, were shown to increase lean body mass and improve strength in the bench press and squat. The bench press/squat study used 18 grams of BCAA immediately before training and another 18 grams of BCAA immediately after training (based on a 200-pound athlete).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er litt dumt å starte en ny tråd bare for dette spørsmålet, så spør bare her.

Oppdaget en BCAA i skapet som gikk ut 11/14. Jeg vil gjenre spise den opp... Tror dere det er farlig at den har gåt tut på dato? Er tross alt bare pulver... kan ikke helt se for meg at det blir ødelagt over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...