Gå til innhold

PSMF spørsmål


mia93

Anbefalte innlegg

Har lest meg inn på do and don'ts ...

Eks Anbefalt matinntak til damer (60kg) og menn (80kg)

Lunsj:

Stor salat med agurk, løk og paprika

1 boks tunfisk eller 150g strimlet svinekjøtt (dobbelt porsjon for mann på 80kg

Salsa og tacokrydder

Jeg veier selv 79-81 kg, er 1.70 høy og trener tung styrke 5-7 ganger i uken. Men det står ingenting om hvor mange kcal man skal legge seg på? Så lenge man har 2,5g protein pr kg kroppsvekt så er det det samme? Og jeg har ikke sjangs til å spise som eks sier 300g kjøtt til flere av måltidene mine, ville spydd. Hva skal jeg gå ut ifra da?

Og dette med spisedag i slutten av perioden, vil det si de 3-4 siste dagene på en 2ukers diett, eller bare 1 dag?

Leste også at i mitt tilfelle kan jeg gå på denne dietten fra 2-6 uker sammehengende. Er det da mulig å gå på den i 2 uker, så til normalt kosthold i 2 uker, og så 2 uker til på diett feks?

Ble kanskje litt uklart med spørsmålene her :p

1. hva slags kcal mengde, eller matmengde skal jeg gå utifra?

2. SKal jeg regne 2,5 g protein ut ifra min vekt nå, eller målvekten?

3. Når i perioden er spisedagen, og hvor mange dager?

4. Kan jeg veksle mellom dietten og et noramalt sunt kosthold? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Har lest meg inn på do and don'ts ...

Eks Anbefalt matinntak til damer (60kg) og menn (80kg)

Lunsj:

Stor salat med agurk, løk og paprika

1 boks tunfisk eller 150g strimlet svinekjøtt (dobbelt porsjon for mann på 80kg

Salsa og tacokrydder

Jeg veier selv 79-81 kg, er 1.70 høy og trener tung styrke 5-7 ganger i uken. Men det står ingenting om hvor mange kcal man skal legge seg på? Så lenge man har 2,5g protein pr kg kroppsvekt så er det det samme? Og jeg har ikke sjangs til å spise som eks sier 300g kjøtt til flere av måltidene mine, ville spydd. Hva skal jeg gå ut ifra da?

Og dette med spisedag i slutten av perioden, vil det si de 3-4 siste dagene på en 2ukers diett, eller bare 1 dag?

Leste også at i mitt tilfelle kan jeg gå på denne dietten fra 2-6 uker sammehengende. Er det da mulig å gå på den i 2 uker, så til normalt kosthold i 2 uker, og så 2 uker til på diett feks?

Ble kanskje litt uklart med spørsmålene her :p

1. hva slags kcal mengde, eller matmengde skal jeg gå utifra?

2. SKal jeg regne 2,5 g protein ut ifra min vekt nå, eller målvekten?

3. Når i perioden er spisedagen, og hvor mange dager?

4. Kan jeg veksle mellom dietten og et noramalt sunt kosthold? :)

1. Du går ikke utifra kcal mengde.. 2,5g protein pr ønsket kg kroppvekt+ 20g fett+20g karbs ca...

2. Målvekt siden du tar 2,5g.. Egentlig skal man gå utifra "Lean body mass" men denne er vanskelig å finne ut, uten skikkelig måle instrument.

3. Kommer helt ann på din fett% og "Oppkarbingen" foregår gjerne ila en dag.

4. Ja, en uke på og en uke av... selvfølgelig, men ingen vits å sulte seg 1 uke for å skeie ut hele neste..

Uansett, så er jeg enig med Tiwas her oppe. Hvis du skal på PSMF trener du 3x fullkropps økter per uke. Ikke mer, ikke mindre.

la oss si ditt mål er 65kg..

65*2,5=162,5g protein= 162,5*4=650kcal

ca 20g fett= 9*20=180

ca 20g karbs= 20*4= 80

Kcal per dag: 910. NOe som er ekstremt..

Ellers er PSMF i lette drag:

3kroppsøkter per uke. THATS IT!

2,5g pr kg ønsket KV

ca 20g fett

ca 20g karbs(grønnsaker)

Uansett: du har ikke prøvd alt! ;) Så det er bare tull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du går ikke utifra kcal mengde.. 2,5g protein pr ønsket kg kroppvekt+ 20g fett+20g karbs ca...

2. Målvekt siden du tar 2,5g.. Egentlig skal man gå utifra "Lean body mass" men denne er vanskelig å finne ut, uten skikkelig måle instrument.

3. Kommer helt ann på din fett% og "Oppkarbingen" foregår gjerne ila en dag.

4. Ja, en uke på og en uke av... selvfølgelig, men ingen vits å sulte seg 1 uke for å skeie ut hele neste..

Uansett, så er jeg enig med Tiwas her oppe. Hvis du skal på PSMF trener du 3x fullkropps økter per uke. Ikke mer, ikke mindre.

la oss si ditt mål er 65kg..

65*2,5=162,5g protein= 162,5*4=650kcal

ca 20g fett= 9*20=180

ca 20g karbs= 20*4= 80

Kcal per dag: 910. NOe som er ekstremt..

Ellers er PSMF i lette drag:

3kroppsøkter per uke. THATS IT!

2,5g pr kg ønsket KV

ca 20g fett

ca 20g karbs(grønnsaker)

Uansett: du har ikke prøvd alt! ;) Så det er bare tull :)

Takk, nei har ikke prøvd alt så klart. Men å være i energiunderskudd har ikke hjulpet mye. Går ikke opp i vekt heller.. Men liker å følge noe veldig strikt i små perioder, og er veldig glad i å prøve ut noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Takk, nei har ikke prøvd alt så klart. Men å være i energiunderskudd har ikke hjulpet mye. Går ikke opp i vekt heller.. Men liker å følge noe veldig strikt i små perioder, og er veldig glad i å prøve ut noe nytt :)

Du har ikke vært i underskudd over lengre tid hvis du ikke går ned i vekt :) Desverre. Enten så ødelegger "skeieut" dager for deg, ellers så har du tatt feil av ditt energi behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke vært i underskudd over lengre tid hvis du ikke går ned i vekt :) Desverre. Enten så ødelegger "skeieut" dager for deg, ellers så har du tatt feil av ditt energi behov.

Mye mulig! Vil prøve dette uansett :) Fikk høre av den kliniske ernærings fysiologen på studiet, at jeg var i for mye energiunderskudd og gikk i sparemodus.. men høres litt rart ut og..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke vitsen med å gå inn på utregninger en gang. På PSMF skal man trene for å bevare muskelmasse - ikke for å bli sterkere. Tung trening vil gjøre at man byter ned mer enn kroppen klarer å fikse med et så lavt inntak. Så frem til du revurderer treningsmengden din bør du *ikke* gå på noen PSMF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke vitsen med å gå inn på utregninger en gang. På PSMF skal man trene for å bevare muskelmasse - ikke for å bli sterkere. Tung trening vil gjøre at man byter ned mer enn kroppen klarer å fikse med et så lavt inntak. Så frem til du revurderer treningsmengden din bør du *ikke* gå på noen PSMF...

skal selvfølgelig trene etter PSMF sine "rettningslinjer" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God why?

Det finnes så utrolig mange andre bra alternativer som fungerer på LANGsikt. Er ikke det det som er poenge? Å se bra ut, føle seg bra, VÆRE bra og bli bedre over lengre tid? Hva er poenget med å sulte seg og føle seg totalt jævlig i 2-3 uker og bli tynn akkuratt lenge nok til å få tatt et pent etter-bilde for så å ende opp der man starta noen dager etter bare med elendig selvtillitt og et fucka forhold til mat?

Om du heller bruker litt tid på å lese rundt på dette forumet så ser du at de aller fleste med fine kropper ikke har putta seg på en så ekstrem diett. Les litt og få en bedre forståelse av hvordan trening og kosthold fungerer. Da kan du etterhvert skjønne hva som har gjort at du stagnerer og gå til kjernen av problemet istedet for en midlertidig løsning som dette. Kvikke fikser har som regel en stor mørk bakside og er ikke verd det. Tålmodighet og disiplin er key. Desuten, om du spiser bra nok vil du nok bli overaska over hvor mye mat du faktisk kan spise og gå ned i fettprosent.

Dette er mitt syn på PSMF og alle andre tilsvarende ektremdietter for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God why?

Det finnes så utrolig mange andre bra alternativer som fungerer på LANGsikt. Er ikke det det som er poenge? Å se bra ut, føle seg bra, VÆRE bra og bli bedre over lengre tid? Hva er poenget med å sulte seg og føle seg totalt jævlig i 2-3 uker og bli tynn akkuratt lenge nok til å få tatt et pent etter-bilde for så å ende opp der man starta noen dager etter bare med elendig selvtillitt og et fucka forhold til mat?

Om du heller bruker litt tid på å lese rundt på dette forumet så ser du at de aller fleste med fine kropper ikke har putta seg på en så ekstrem diett. Les litt og få en bedre forståelse av hvordan trening og kosthold fungerer. Da kan du etterhvert skjønne hva som har gjort at du stagnerer og gå til kjernen av problemet istedet for en midlertidig løsning som dette. Kvikke fikser har som regel en stor mørk bakside og er ikke verd det. Tålmodighet og disiplin er key. Desuten, om du spiser bra nok vil du nok bli overaska over hvor mye mat du faktisk kan spise og gå ned i fettprosent.

Dette er mitt syn på PSMF og alle andre tilsvarende ektremdietter for folk flest.

Så mye negativitet.. Blir i dårlig humør av det her forumet. Jeg stilte noen enkle spørsmål, ikke om dere var for eller imot. Jeg har tatt pt utdanning og kostholdsveileder, syns det er spennende å prøve ut ulike dietter og populære metoder for å kunne lære noe av de og ha bedre forståelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor? :)

De som trener mye og er lavt i fettprosent fra før av:

  • maks 10 dager sammenhengende på diett
  • full oppkarbing på slutten av dietten

De som har en moderat treningsmengde, og litt ekstra fett å ta av (dvs størstedelen av befolkningen):

  • 2-6 uker sammenhengde på diett
  • Enten en oppkarbing hver uke av 5 timers varighet (omtrent 3-5g karbohydrater per kg kroppsvekt) eller 1 “gratis-måltid” hver uke, som betyr at du bare spiser det du har lyst på til middag på fredag eller lørdag, det kan være alt fra pizza til mors kjøttkaker i brunsaus.

De som er svært overvektige

og som i tillegg kanskje ikke har så høyt aktivitetsnivå kan faktisk gå lengre perioder på diett uten å oppleve negative tilpasninger av en diett, fettcellene deres produserer rikelige mengder leptin:

  • 1-3mnd sammenhengende
  • 2 “gratis”måltider hver uke, men her snakker vi ikke om Spis-så-mye-du-vil buffet på Peppe’s, heller et balansert måltid med hva du nå enn er fysen på. Resten av dagen følges dietten.
  • fra myrevolution

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, nei har ikke prøvd alt så klart. Men å være i energiunderskudd har ikke hjulpet mye. Går ikke opp i vekt heller.. Men liker å følge noe veldig strikt i små perioder, og er veldig glad i å prøve ut noe nytt :)

Hva med å prøve ut en mellomting før du begir deg ut på PSMF-galskapen? Jeg tror folk flest (meg selv inkludert) overvurderer dietten noe voldsomt. Jeg funker sånn selv at jeg må teste det ut, fordi jeg er idiot nok til å ikke høre på andres erfaringer. Dette er hvertfall hva som skjedde meg:

- Uke 1: oi, så gøy å gå ned i kilo. Og det går jo superfint å trene!

- Uke 2: hvorfor i alle dager raser jeg ikke fortsatt ned i vekt?? Treningene er skikkelig kjipe, jeg klarer ikke å øke..

- Uke 3 - dag 1: fuck this shit, jeg vil bli sterk. (her gikk jeg tilbake til havregryn og annen digg mat)

- Uke 3 - dag 4: samtlige kilo (bortsett fra 0,5-1kg) tilbake på plass. Bra trøkk på trening igjen.

- Uke 4: Konklusjon: alt jeg har lest om PSMF var rett, det er ikke noe for meg. Er over middels grinete for å ha kastet vekk 2-3 uker styrkemessig.

Hva med å lage ditt eget strikte (underskudds)program som du følger slavisk i 2-3 uker? Du har vel nok kunnskaper via studiene dine til å sette opp noe klokt. For min del har det funket veldig fint med havregryn som "base" om morgenen, så mye proteiner, for så å ha noe karbs til middag uten å overdrive. Det, sammen med trening, har fått meg ned 20kg over 2 år.

Jeg hadde trolig ikke tatt innover meg innholdet i denne posten selv, men det er jo lov å håpe at andre ikke er like sta som meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve ut en mellomting før du begir deg ut på PSMF-galskapen? Jeg tror folk flest (meg selv inkludert) overvurderer dietten noe voldsomt. Jeg funker sånn selv at jeg må teste det ut, fordi jeg er idiot nok til å ikke høre på andres erfaringer. Dette er hvertfall hva som skjedde meg:

- Uke 1: oi, så gøy å gå ned i kilo. Og det går jo superfint å trene!

- Uke 2: hvorfor i alle dager raser jeg ikke fortsatt ned i vekt?? Treningene er skikkelig kjipe, jeg klarer ikke å øke..

- Uke 3 - dag 1: fuck this shit, jeg vil bli sterk. (her gikk jeg tilbake til havregryn og annen digg mat)

- Uke 3 - dag 4: samtlige kilo (bortsett fra 0,5-1kg) tilbake på plass. Bra trøkk på trening igjen.

- Uke 4: Konklusjon: alt jeg har lest om PSMF var rett, det er ikke noe for meg. Er over middels grinete for å ha kastet vekk 2-3 uker styrkemessig.

Hva med å lage ditt eget strikte (underskudds)program som du følger slavisk i 2-3 uker? Du har vel nok kunnskaper via studiene dine til å sette opp noe klokt. For min del har det funket veldig fint med havregryn som "base" om morgenen, så mye proteiner, for så å ha noe karbs til middag uten å overdrive. Det, sammen med trening, har fått meg ned 20kg over 2 år.

Jeg hadde trolig ikke tatt innover meg innholdet i denne posten selv, men det er jo lov å håpe at andre ikke er like sta som meg :D

Haha, der har du meg!! Hehe o:) hadde tenkt til å prøve den i 2 uker, for så å gå over på et "normalt" kosthold med litt underskudd :) p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, der har du meg!! Hehe o:) hadde tenkt til å prøve den i 2 uker, for så å gå over på et "normalt" kosthold med litt underskudd :) p

Supertips: Ikke opprett tråder her for å søke bekreftelse på prosjekter du setter igang som du kanskje egentlig selv innerst inne skjønner ikke er det mest fornuftige valget. Det vil bare oppleves som personangrep og et sammensurium av negative bidrag;)

Hvis du velger å være lurere enn meg (og flere med meg), så snur du om på planen din. Normalt kosthold med moderat underskudd først, DERETTER en eventuell PSMF-quick fix (som i realiteten ødelegger mer enn den fikser på sikt for oss dødelige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supertips: Ikke opprett tråder her for å søke bekreftelse på prosjekter du setter igang som du kanskje egentlig selv innerst inne skjønner ikke er det mest fornuftige valget. Det vil bare oppleves som personangrep og et sammensurium av negative bidrag;)

Hvis du velger å være lurere enn meg (og flere med meg), så snur du om på planen din. Normalt kosthold med moderat underskudd først, DERETTER en eventuell PSMF-quick fix (som i realiteten ødelegger mer enn den fikser på sikt for oss dødelige).

Likte deg :D haha!

Får sitte litt i tenkeboksen Idag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...