Gå til innhold

Pmsf og trening


Krifor

Anbefalte innlegg

Er vell noen som mener det kan gå litt hardt utover nyrene, men tror du skal opp i ganske store mengder før den risikoen blir reell :) Ellers blir det vell bare brukt som energi, lagret som fett vist du er i overskudd eller "svidd av" vist du er i underskudd :)

Hvilke mengde tenker du på foresten :)? Eg ligger gjennomsnittlig på 3-3,2x kroppsvekt og har ikke hatt noe problemer så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Sikkert teit spm, men hva skjer hvis man en dag eller to spiser for MYE proteiner?

Du får i deg for mange kalorier.

Er vell noen som mener det kan gå litt hardt utover nyrene

Jeg har til dags dato ikke sett noe som indikerer at det kan være et problem hos friske mennesker.

På PSMF er det ingen begrensninger på Protein

Jo.

2,5x målvekt er et bra tall. Karb og fett bør være under 20g hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, trodde du kunne spise "ubegrenset" med protein på PSMF, siden du mer eller mindre skal leve på det, pga de lave fett og karbohydrat nivåene?

Underskuddet blir jo ganske kraftig vist du går på under 20 med karb og fett og ligger deg på 2.5 med protein - Noe som i hennes tilfelle vill si rundt 960 kcal, i beste fall? Vill ikke dette tære ganske hardt på kroppen over tid?

Og ja, vet att du ikke skal gå på denne dietten over lengre tid :p Formulerte meg kanskje litt dårlig der oppe.. Men under 1000 kcal i 1 uke før oppkarbing er vell ganske drøyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, trodde du kunne spise "ubegrenset" med protein på PSMF, siden du mer eller mindre skal leve på det, pga de lave fett og karbohydrat nivåene?

Så...om jeg spiser 4kg protein om dagen burde jeg kunne gå ned i vekt? ;)

PSMF dreier seg kun om å kutte absolutt alt som kan kuttes fra kostholdet. Det gjelder overflødig fett, overflødig karbohydrater og det som ikke er essensielt av protein. Alt skal vekk for å skape et størst mulig underskudd. I motsetning til mange andre dietter skal heller ikke treningen her skape noe underskudd, og man skal trene på ca 70% av maks kun for å gi signaler om at kroppen trenger musklene uten å trene dem så tungt at de ikke kan repareres igjen. Man skal heller ikke tømme glykogenlagrene, da det også er mer katabolt enn nødvendig.

Og ja, vet att du ikke skal gå på denne dietten over lengre tid :p Formulerte meg kanskje litt dårlig der oppe.. Men under 1000 kcal i 1 uke før oppkarbing er vell ganske drøyt..

Hvorfor sier du det? Jeg har for tiden, selv om jeg ikke er på PSMF tre dager i uken med kun 1200kcal - og jeg er 84kg og under 9% kroppsfett. Da jeg gikk på PSMF lå jeg på ca 1000kcal om dagen og hadde det helt fint. Uten å "jukse" med masse fancy grønnsaker, sopp og melkeprodukter. Det går om man vil.

Og målet med spisingen den ene (til å begynne med) dagen i uken er ikke oppkarbing, men å regulere leptinproduksjonen for å forhindre at man går bananas og begynner å spise ukontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg følger treningsprogrammet etter punkt og prikke å de gjelder også kostholdet også.

Jeg er i jente på 22år og har en høyde på 159cm og 75kg

For det står at det var greit med en frukt før trening, og hørte fra noen andre også med riskake.

så ble bare litt forvirret. For jeg merker at jeg blir sulten etter trening, når jeg tar en proteinshaik så blir jeg bare mer sulten.

Jeg har nå gått på denne dietten en uke. Så langt er det ikke noe stress med det ellers. tenkte jeg skulle holde på en uke til, så får vi se.

Det er mange teite versjoner av dietten ute og går, og det som kjennetegner dem er at de forsøker å gjøre dietten enklere å følge ved å legge inn litt "kos" her og der. Selv følger jeg Lyle sin versjon, som er den opprinnelige. Den er beinhard, men effektiv. Lyle har også, til tross for at han ikke er helt tilregnelig, et veldig stort sammenligningsgrunnlag. At noen i fitnessbloggen eller en tabloidavis kommer med en artikkel betyr ikke at det skal være sånn. Og at noen sier at du kan spise en frukt eller riskake til trening? Det er et tegn på at du bør klubbe dem i hodet med en kettlebell før de sier noe særlig mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grunnet en del skader og scenebetennelser trener jeg mest svømming og går tur (for å ikke gjøre noe værre).

Hvordan tror du at en ekstremkur som PSMF vil virke inn på de skadene du har og senebetennelsene? Du er så langt utenfor målgruppen for PSMF som overhode mulig. Det finnes virkelig ikke et godt argument for å gjennomføre PSMF for deg, uansett kortsiktig målsetning eller ei.

Hva med heller å tenke i en litt annen retning, ta kontakt med fysio for å finne ulike måter å trene på som kan gi deg mer muskelmasse. Jeg er helt sikker på at en dyktig fysio vil kunne tilrettelegge trening for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle som kommer med alle mulige spørsmål: Du har 99.99% sikkert ingenting på PSMF å gjøre, skjerp deg.

Den passer til:

  • Svært overvektige mennesker som vil raskt ned i vekt. Overvektige mennesker slipper å frykte for tap av muskelmasse, at forbrenningen går ned og matlysten stiger til himmels. For normalvektige mennesker vil tap av muskelmasse og lavere forbrenning være et stort problem.
  • Personer med en BMI på > 25 og som trenger å slanke seg til en spesiell anledning.For at dietten skal være forsvarlig er det viktig at total diettperiode ikke overskrider 3 uker. I de aller fleste tilfeller anbefales det å bruke dietten i maksimalt 1 til 2 uker, for så å gå over til et kosthold med betydelig mer kcal.

- http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Til det ytterste fåtallet her inne som faktisk oppfyller kriteriene for at PSMF i en begrenset tidsperiode skal være forsvarlig: Les artikkelen, så slipper dere å stille spørsmål som "Hvor mye fett/karbohydrat/protein?" og "Hva slags trening?" Det står tross alt godt forklart i opplegget, og endrer du på opplegget så er det ikke PSMF du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger i kategorien med BMI > 25. Jeg har lest meg opp på Børge Fagerli sin artikkel tusen ganger, og vet meget godt hva dietten sier man skal gjøre og ikke gjøre. MEN når andre fjompiser skriver at man ikke skal spise 20 gram fett i det hele å det store, mens Børge Fagerli sier man skal holde seg under 20 gram fett så er det greit - DA blir jeg forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger i kategorien med BMI > 25. Jeg har lest meg opp på Børge Fagerli sin artikkel tusen ganger, og vet meget godt hva dietten sier man skal gjøre og ikke gjøre. MEN når andre fjompiser skriver at man ikke skal spise 20 gram fett i det hele å det store, mens Børge Fagerli sier man skal holde seg under 20 gram fett så er det greit - DA blir jeg forvirret.

Viktig å huske at fett er viktig, om ikke uunnværlig. Både for tilførsel av essensielle fettsyrer og opptak av fettløselige vitaminer. Å leve helt uten fett er direkte livsfarlig, og å leve over lengre tid på veldig lite fett er vel strengt tatt ikke veldig bra for helsa. Derfor PSMF-opplegget anbefaler Omega-3 og slikt. Om jeg ikke husker feil er dette greit redegjort for i artikkelen jeg linka til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3 og "slikt", man skal bare ta Fiske - eller Selolje. Ikke noe annet enn det. Tror ikke jeg skal lese mer verken her på forumet eller andre steder om dette - alle har jo sine meninger om dette, men til syvende og sist er det Børge Fagerli som vet best da det er han som har skrevet artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3 og "slikt", man skal bare ta Fiske - eller Selolje. Ikke noe annet enn det. Tror ikke jeg skal lese mer verken her på forumet eller andre steder om dette - alle har jo sine meninger om dette, men til syvende og sist er det Børge Fagerli som vet best da det er han som har skrevet artikkelen.

(y)

Ja, man tar gjerne fiske- eller selolje for å få i seg Omega-3. Slik olje er dog fett, og uten fett tar man ikke opp fettløselige vitaminer (A, D, E, K), så nytteverdien av oljen er ikke bare å få i seg Omega-3. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke spise opptil 20 gram fett? Altså at man holder seg alltid under 20 gram. Ser det er flere som sier at fett helst skal være på NULL! Synes det hørtes veldig vanskelig ut da..

Det er tilnærmet umulig å ligge på 0. Klarer du 20g er du flink, men de fleste sklir glatt over 30g. Spesielt menn. Spis magre kyllingdeler og magert svinekjøtt - gjerne kokt i stedet for stekt. Da ligger du godt an :)

Omega 3 og "slikt", man skal bare ta Fiske - eller Selolje. Ikke noe annet enn det. Tror ikke jeg skal lese mer verken her på forumet eller andre steder om dette - alle har jo sine meninger om dette, men til syvende og sist er det Børge Fagerli som vet best da det er han som har skrevet artikkelen.

Nei, du skal ikke ta fiskeolje. Du kan ta det på spisedagen din, men om du føler at du trenger det jevnlig må du enten spise veldig magert ellers, eller i det minste ta det kun noen få dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...