Gå til innhold

Hvordan ser ditt årsprogram for styrkeløft ut?


Oddis

Anbefalte innlegg

Hvordan fordeler dere mengde og oppkjøringsprogrammer i løpet av et år?

Skal man delta på 3 stevner vil det jo ikke være nok måneder i året til å kjøre både 3 fulle mengde og 3 fulle oppkjøringsperioder hvis man også skal ha et par ukers regen etter et stevne og kanskje ha noen ukers treningsfri i forbindelse med ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe mer fast egentlig en at jeg planlegger fra stevne til stevne, og ser hvor mye tid jeg har mellom de. Har rett og slett ikke noe bedre svar pr nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner vil det vel egentlig være smartest å la treningen diktere stevnene man deltar på og ikke motsatt. Er jo alltid et klubbstevne man kan bryne seg på ihvertfall om man bor noenlunde sentralt. For mer erfarne løftere vil man selvsagt toppe formen mot NM, VM eller det største mesterskapet man er kvalifisert for.

Så for nybegynnere kan jeg kanskje heller stille spørsmålet hvor mye mengde og hvor mye oppkjøring bør man kjøre? 50/50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det var oppkjøringene man ble sterk av, men mengdetreningen som la grunnlaget?

Ser det er en del programmer der ute som har endel tøffere løft på mengdeprogrammene enn det som ligger ute på styrkeløft.no.

Treneren i vår klubb, Loyd Færøyvik, er også veldig tilhenger av å kjøre mengdeprogrammer hele veien og legger bare inn noen få uker mot stevne for å toppe formen. Men det er mer tunge løft på hans programmer enn mengdeprogrammet på styrkeloft.no

Ser man på f.eks sheiko programmer så har jo de også stor mengde selv på oppkjøringsprogrammene, men litt anderledes oppbygd enn Dietmar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker forøvrig at det er stor forskjell på hvordan en bør legge opp en slik årssyklus, avhengig av hvor langt en er kommet i forhold til å nærme seg sitt genetiske potenisal. Spesielt er det stor forskjell på forholdet mellom intensitet og mengde om en er relativt fersk eller etterhvert ganske så sterk. Er du fersk, så tåler du, og er tjent med, - så fremt teknikken er på plass - å trene på høyere intensitetsnivåer, men er du allerede "sterk" så er du bedre rustet for, og tjent med, å trene krevende mengde-program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker forøvrig at det er stor forskjell på hvordan en bør legge opp en slik årssyklus, avhengig av hvor langt en er kommet i forhold til å nærme seg sitt genetiske potenisal. Spesielt er det stor forskjell på forholdet mellom intensitet og mengde om en er relativt fersk eller etterhvert ganske så sterk. Er du fersk, så tåler du, og er tjent med, - så fremt teknikken er på plass - å trene på høyere intensitetsnivåer, men er du allerede "sterk" så er du bedre rustet for, og tjent med, å trene krevende mengde-program.

Jeg har også forestilt meg at det er akkurat slik det foregår. Selv forestiller jeg meg å trene StrongLifts/Starting Strength/Texas Method/Madcow frem til jeg er blitt en hel del sterkere enn jeg er nå og vil begynne på et mer avansert styrkeløftprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også forestilt meg at det er akkurat slik det foregår. Selv forestiller jeg meg å trene StrongLifts/Starting Strength/Texas Method/Madcow frem til jeg er blitt en hel del sterkere enn jeg er nå og vil begynne på et mer avansert styrkeløftprogram.

Jepp!

:)

Selv har jeg nå lagt min elsk på Sheiko. Det er bra med mengde, men på høyere intensitet enn Dietmar og jeg restituerer greit på 3 dagers versjonene #29 #32 #37 - reneste kinderegget. Dietmar f.eks blir mer aktuelt om ett par år, tenker jeg. En annen fordel med Sheiko er også at en må være direkte selvdestruktiv for å kunne stille program-målene for høyt. Om noe skulle være negativt med Sheiko, så må det sies at det er ensformig og lite variert. (Passer meg som hånd i hanske - jeg er mest glad i baseløftingen uansett!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg tenker forøvrig at det er stor forskjell på hvordan en bør legge opp en slik årssyklus, avhengig av hvor langt en er kommet i forhold til å nærme seg sitt genetiske potenisal. Spesielt er det stor forskjell på forholdet mellom intensitet og mengde om en er relativt fersk eller etterhvert ganske så sterk. Er du fersk, så tåler du, og er tjent med, - så fremt teknikken er på plass - å trene på høyere intensitetsnivåer, men er du allerede "sterk" så er du bedre rustet for, og tjent med, å trene krevende mengde-program.

Dette er motsatt av hva Sheiko anbefaler, hvor det anbefales submaximale løft for nybegynnere med stadig økende mengde, før man så til slutt (MS) når en "optimal" treningsmengde og det er kun intensiteten som øker.

Personlig kjører jeg mengde med sporadisk persing når jeg føler for det, men jeg har heller ikke konkurrert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er klubbtrener i min klubb og på nye ferske utøvere har jeg de gjerne på 2 mengdeprogram først, altså ca 24 uker med mengde. Etter dette vurderer jeg å legge de opp på en oppkjøring mot et stevne eller test hvor de får visst og sett selv resultatet av grunnlaget de har lagt.

Men utøvere kan godt hive seg med på stevner under mengdeperioden. Er bare å samle tunge løft fra uken før og etter til rundt et stevne. Hvis du også senker mengden litt 2-3 uker før stevnet vil de også få en liten formtopp på selve stevnedagen selv i et mengdeprogram.

En ser jo også gjerne landslagsutøvere er med på flere stevner og mesterskap underveis i både mengde og oppkjøringen. Det handler ikke så mye om program til program men hvordan alt passer inn en årsplan som du skrev i tittel.

I forhold til årsplan kan en f.eks. peke seg ut 2 viktige stevner (f.eks. NM og RM) og deretter plotte inn mindre klubbstevner underveis hvis ønskelig. Bare det å løfte på et mindre klubbstevne kan være god trening og er noe helt annet enn å ta tunge løft på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...