Gå til innhold

Hjeeelp, hårtap og lavkarbo (?)


fidwa

Anbefalte innlegg

Jeg røyter som jeg aldri har røyta før! Selv ikke etter graviditeter har jeg røytet så mye. Skikkelig bekymret, merker at hestehalen er tynnere. Følger lavkarbo, ikke i ketose, men spiser lite lavkarbo. Moderat vektnedgang, og har litt å gå på (over normal BMI) Noen med erfaring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke si noe sikkert, men er du sikker på at kroppen får all den næringen og vitaminene den trenger? Jeg vet ihvertfall at når man jobber med kutting på flere forskjellige måter, kan det skje at håret tynnes ut eller til og med faller av pga disse tingene. Ville kanskje gått grundig over hvor mye du får i deg av hva og om du får i deg nok vitaminer, mineraler osv.

Igjen, jeg sier ikke noe sikkert, men det KAN ha noe med dette å gjøre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alle fettsyrer, tonn av grønnsaker, tar ektra B vitaminer osv osv, tenker likssom at jeg aldri før har fått i meg så mye bra. Vektnedgangen er ikke voldsom, og ikke mye stress/større kriser heller..sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alle fettsyrer, tonn av grønnsaker, tar ektra B vitaminer osv osv, tenker likssom at jeg aldri før har fått i meg så mye bra. Vektnedgangen er ikke voldsom, og ikke mye stress/større kriser heller..sukk..

hmm, dette var da fryktelige greier, men jeg tror det er en del som faktisk er utsatt for det. Jeg tror rett og slett du enten må bytte om på kostholdet ditt, eller bare prøve å spe på med litt mer vitaminer, kanskje ekstra ved siden av, og ikke bare B. Hadde det vært meg så tror jeg rett og slett at jeg hadde gått tilbake til vanlig kost, og kanskje bare variert det litt istedenfor.

Kanskje gå 2 uker på og 2 uker av eller lignende?

Uansett er jo håravfall noe dritt, så håper på dine veiene at det stopper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme selv. Gikk i ketose i lang tid, mistet så og si alt håret mitt :-) Grunnen er rett og slett at når du lar vær å spise enkelte næringsstoffer (eller mindre) så velger kroppen å gi næringsstoffene til de organene som trenger det mest, dvs øyne, organer osv. Hud og hår blir satt i bakerste rekke. Hårtapet kommer 2-3 mnd etter kroppen din gikk i denne "tilstanden" hvor den var nødt til å prioritere.

Håper dette var til hjelp. Eneste som hjalp meg var å begynne å spise riktigte karbohydrater med høyt næringsinnhold, samt å spise frukt. Nå er håret tilbake igjen! Brukte også et kosttilskudd som heter Hårkontroll som du får kjøpt på frisørsalong. Vet ikke om det hjalp, men jeg brukte det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyter også!! Blir veldig bekymret over det, men det Sara Gjerde sier gir mening for meg hvertfall. For noen måneder siden kuttet jeg ut en del typer mat, og dermed også næringsstoffer. Nå spiser jeg mye mer og mer variert, men røyter altså i ettertid som du beskriver.

Hvor lang tid tok det før du sluttet å miste hår?

Jeg har opplevd det samme selv. Gikk i ketose i lang tid, mistet så og si alt håret mitt :) Grunnen er rett og slett at når du lar vær å spise enkelte næringsstoffer (eller mindre) så velger kroppen å gi næringsstoffene til de organene som trenger det mest, dvs øyne, organer osv. Hud og hår blir satt i bakerste rekke. Hårtapet kommer 2-3 mnd etter kroppen din gikk i denne "tilstanden" hvor den var nødt til å prioritere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillern, alt annet fungerer utmerket, energinivå ok, negler/hud forøvrig ok, fyser ikke lenger på alt mulig, totalt sett all good... Bortsett fra hårbiten ;((

Røyta skikkelig en periode jeg også, men etter snart 4 år på lavkarbo er ikke dette lenger et problem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et tips om å ta et par paranøtter som tilskudd.. kjenner jeg ikke er motivert for å spise mer karbs når jeg endelig klarer å holde søtsuget i sjakk og har god progresjon i treningen...har vært i større kaloriunderskudd tidligere med mindre hensiktsmessige metoder tidligere uten å miste hår før ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyter som jeg aldri har røyta før! Selv ikke etter graviditeter har jeg røytet så mye. Skikkelig bekymret, merker at hestehalen er tynnere. Følger lavkarbo, ikke i ketose, men spiser lite lavkarbo. Moderat vektnedgang, og har litt å gå på (over normal BMI) Noen med erfaring??

Dette er telogen effluvium. Går over. Er grusomt mens det står på dog

Har mistet 70% av håret mitt. Jeg er visstnok enormt disponert for stressrelatert håravfall. Skjer hver gang jeg er striks på diettene. Hver gang.

Jeg har opplevd det samme selv. Gikk i ketose i lang tid, mistet så og si alt håret mitt :) Grunnen er rett og slett at når du lar vær å spise enkelte næringsstoffer (eller mindre) så velger kroppen å gi næringsstoffene til de organene som trenger det mest, dvs øyne, organer osv. Hud og hår blir satt i bakerste rekke. Hårtapet kommer 2-3 mnd etter kroppen din gikk i denne "tilstanden" hvor den var nødt til å prioritere.

Håper dette var til hjelp. Eneste som hjalp meg var å begynne å spise riktigte karbohydrater med høyt næringsinnhold, samt å spise frukt. Nå er håret tilbake igjen! Brukte også et kosttilskudd som heter Hårkontroll som du får kjøpt på frisørsalong. Vet ikke om det hjalp, men jeg brukte det iallefall.

Nei.

Det har med at kroppen er stresset pga lavere næringsinntak. Har overhode ingenting med ketose eller karbohydrater å gjøre. Jeg blir oppriktig lei meg av disse kunnskapsløse svarene.

Håravfallet balanserer seg etter noen måneder uavhengig om du spiser knekkebrød eller brokkoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvet, har du noen kilder ? Jeg har nemlig en veldig god kilde, kalt erfaring.

Jeg har erfart at jeg får dritvondt i venstre lillefinger av å drikke vann. Betyr det at alle andre bør slutte å drikke vann? Det at du har opplevd noe betyr ikke nødvendigvis at det vil fungere tilsvarende for alle andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...