Gå til innhold

Active release techniques - Ryggproblem


ts91

Anbefalte innlegg

Har slitt med stivhet mellom skulderbladene eller rett under skulderblad-høyde i 8 måneder nå. Prøvd nesten alt: kiropraktor, naprapat, fysioterapeut, myoreflex, akupunktur, osteopat. Har prøvd å trene ryggen og gjøre tøye og mobiliseringsøvelser som egentlig gjør det stivere. Osteopaten mener det er stramt bindevev i magen som gjør at det føles stivt i brystryggen. 2 ganger hos han har ikke gjort det bedre.

Vurderer å prøve active release techniques. Noen som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SlettetBruker4

ikke erfaring selv, men har hørt at det er utrolig effektivt og en god behandlingsform :)

Kan ikke nok til å si noe mer dessverre. Regner med at du har utelukket andre ting som det psykiske, arbeidsstilling, ulykke etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har utelukket det meste som jeg kommer på kan trigge det. Tror selv det må være noe som gjør at musklene i brystryggen ikke slapper helt av. Har lest om at triggerpunkter i magen kan gå utover rygg så jeg har prøvd å masere noen stive områder i magen, men uten hell. Vurderer å prøve Active release techniques

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med tennisballer og, som vist på videoen. I tillegg til massasje med golfball langs veggen. Kjenner det fortsatt er stivt etterpå, særlig når jeg puster inn. Føles ut som det sitter veldig dypt, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger.

Men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å huske at Børge Fagerli postet et utsagn på Facebook for en stund siden i stilen "Hvis du har prøvd alt av skadebehandling uten hell, bør du vurdere å sjekke ut ART", etterfulgt av en særlig anbefaling av http://www.artklinikken.no/nicolai/.

Har ingen personlige erfaringer med behandlingen, men det kan kanskje være verdt å gi det et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det sitter veldig dypt, så kan du jo dra til en naprapat el. som holder på med dry-needling. Da skal de iallefall kunne klare å treffe dypt og presist.

Har ikke erfaring med nåler i det området selv, men det har gjort underverker med traps og lats til meg når de har vært på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke øvelser, tøyinger og mobilseringer gjør du?

Når det sitter dypt i brystryggen og du kjenner det ved innpust pleier det oftest å være snakk om en låsning, og dette er stort sett ganske enkelt å få på plass. Nå har jo du vært hos mange terapeuter som i så fall skulle ha plukket opp dette, så det er mulig det er noe annet i ditt tilfelle.

ART har jeg ikke noe personlig erfaring med, annet enn at jeg har hørt pasienthistorier hvor det både funker veldig bra og ikke i det hele tatt, kommer vel helt an på hva man behandler.

Om det sitter veldig dypt, så kan du jo dra til en naprapat el. som holder på med dry-needling. Da skal de iallefall kunne klare å treffe dypt og presist.

Har ikke erfaring med nåler i det området selv, men det har gjort underverker med traps og lats til meg når de har vært på bærtur.

De fleste anbefaler å ikke nålebehandle dypt i brystryggen da vi ligger veldig nære lungene og helst ikke skal punktere pleurahinnen (selv om det nok vil gå bra de aller fleste ganger). Litt avhengig av lokalisasjon vil nok en dyktig terapeut kunne treffe noe. Jeg nåler nesten aldri i dette området for å være på den sikre siden, og får de aller fleste er det fullgode alternativer. Men selvfølgelig, for en som har prøvd "alt" kan det være verdt et forsøk om det er muskulære problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelser jeg har prøvd er roing i strikk og andre dra-øvelser, men har funnet ut at det gjør det stivere. Tøying (tøye i dørkanten) ble gjort i flere måneder samtidig med dynamiske øvelser.

Det her er hva jeg har gjort og behandlet:

Lege: Oppdaget scoliose (høyre hofte høyere opp enn venstre og liten skjevhet i ryggrad nederst)

Kiropraktor: Manipulering av brystrygg

Naprapat: Manipulering av brystrygg og massasje. Han snakket om to "kuler" på ryggraden (en midt på ryggrad og en litt nedenfor). Jeg vet ikke selv om det er noe jeg har hatt hele livet, men det ser ut som at ryggraden på en måte stikker litt ekstra ut de to stedene. I følge andre er det normalt, selv om jeg ikke har sett det på noen andre.

Fysioterapeut: Massasje og elektroakupunktur. Her har jeg fått bedring etter 18-20 besøk, men fortsatt problemer med å puste helt inn.

Myoreflex: Behandling av enkelte magemuskler som da skal hjelpe for rygg.

Atlas Profilax: Noe jeg prøvde i frustrasjon av å ikke bli bra. Behandling av atlas (ikke manipulering). Ingen effekt på ryggproblemet, men fikk bedre balanse og holdning.

Osteopat: Behandling av stramt bindevev i diafragma. Høyre side strammere enn venstre. Ingen effekt på ryggen.

Selvhjelp:

Massasjerulle, massasje med golfball, ligge på to tennisballer teipet sammen, dynamiske øvelser og tøyning av brystrygg.

Med massasjerulla så knaker det alltid flere steder(?)

Kommer til å prøve active release techniques, om ikke det fungerer heller så legger jeg opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, som løser opp noen ganger hos meg er å stille meg i knebøyracket å tøye brystet hardt samtidig som jeg samler skuldrene så langt bak og inn som mulig.

Som regel hos meg, så knekker det en 2-4 ganger og spenningen i musklene avtar etterpå.

Kjører som regel dette i 30-60 sekunder før hver knebøyøkt for å få stanga og armene plassert der de skal være

Awesome paint for å ilustrere... :p

Kan suppleres med å ta tak i stanga og uføre samme bevegelse, evt mot vegg (litt mindre utslag der)

post-8749-144409529571_thumb.jpg

Om dette hjelper deg vet jeg ikke, men jeg merker iallefall en vesentlig bedring i mobiliteten etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...