Gå til innhold

Anbefalte innlegg

^ tittelen

Under og etter markløft, hver gang jeg løfter meg opp så får jeg vondt i høyresiden av rumpen min.

http://bildr.no/view/SUlJa2JU

Bilder viser hvor jeg får vondt. Hvis jeg skal være mer nøyaktig, så trur jeg det er mest gluteus medius.

Trener bare med 80kg markløft, og kjenner det ekstra godt når går opp etter et avsluttende set.

Noen som vet hvorfor dette skjer? Og hvordan jeg kan forhindre det, eventuelt fikse skaden som allerede er skjedd?

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert på dette området, men det høres ut som noe er veldig stramt.

Det er hvertfall bra at det ikke er ryggen.

Kjør dynamisk oppvarming, spesielt for hofteområdet.

Vær flink å tøye også.

Skumrulle er også fint om du har mulighet for det.

Du har vondt i gluteus medius. Enig med John. - de tingene har hjulpet meg, og jeg har hatt j... vondt innimellom.

Jeg høres sikkert ut som en gammel grinebiter når jeg gjentar dette til det kjedsommelige, men hvordan kan du være så sikker? Vi har INGENTING å gå etter annet enn at det gjør vondt etter markløft og en i beste fall uspesifikk smertelokalisasjon. Hvordan kan du være trygg når erfarne terapeuter bommer på korsrygg/bekken/hoftesmerte etter en times undersøkelse og anamnese? Det er heller ikke noe stor grunn til at glut med skal gi så voldsomme smerter der, når andre strukturer som kan gi smerte i det aktuelle området er under kjempestress i markløft.

Tipset om dynamisk oppvarming er godt og et fint sted å starte.

Annonse

Hehe, det var ikke meningen å være for skråsikker, jeg kjente meg bare godt igjen i beskrivelsen - og selv har jeg blitt grundig diagnostisert. Men jeg kan naturligvis ta feil.

PS: Men det kan gjøre ekstremt vondt - selv trodde jeg at jeg hadde prolaps ;) Da det "satt" som verst, kunne jeg verken gå normalt eller sitte.

Har selv perioder der det svir i korsryggen flere dager etter trening, ikke bare etter markløft.. (dette er ikke DOMS, kjenner godt forskjellen på det ;) )

Virker som det er stiv/spent muskulatur rundt L3-L5 som gjør det, for punktmassasje i området er pain!

Går som regel over av seg selv etter en uke eller to, og det hjelper å rulle på punktet med skumrulle/tennisball/e.l.

Blir biiitelitt bedre av å ta dynamisk oppvarming og tøying/stretching før løft, og det virker som det er hoftestrekkerene og de tilhørende musklene som gjør det (hamstrings, gluteus etc)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...