Gå til innhold

Mister muskelmasse i beina


tmhice

Anbefalte innlegg

Kroppsanalysen (inbody 720) viser at jeg kontinuerlig mister muskelmasse i beina. Selv om jeg blir sterkere og trener styrke, så går massen sakte men sikkert nedover. Overkropp med og uten armer øker derimot i muskelmasse. Kan dette skyldes at jeg har gått ned i vekt? Har nå 7 kg mindre fett på kroppen, noe som gjør den daglige belastningen på beina mindre enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så klart. Mye knebøy, frontbøy og markløft.

Vel, det var jo ikke en selvfølge når du ikke nevnte det engang. Den daglige belastningen skal ikke ha særlig mye å si om du trener regelmessig styrke. Merker du det uavhengig av kroppsanalysen, eller stoler du blindt på InBody?

Om du har progresjon, eller ikke har gått ned i belastning på knebøy, frontbøy og markløft, så er vel sjansen også stor for at du ikke har mistet særlig muskelmasse i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inbody og Tanita bruker vidt forskjellige teknikker for å måle kroppssammensetning. Måler man seg under like forhold hver gang, gir Inbody en grei pekepinn på reell fettprosent (selv om undersøkelser viser at Inbody viser 1-2% for lav fettprosent sammenlignet med dexa). Dette er hva undersøkelser sier, ikke hva personlige anekdoter fra internett sier.

Det er ikke utenkelig at du har mistet muskler om du har gått ned 7 kg i kroppsvekt, selv om du har blitt sterkere.

Det er lov å si til de som selger Inbody-tester at du ikke er veldig overbevist av resultatene du får, og spørre om du får ta 2-3 tester (uten tillegg i pris) i løpet av like mange dager for å se om resultatene spriker så mye som du mistenker at de kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det jo ikke bare å hoppe på en Inbody heller da, man skal ikke spise eller drikke 2 timer før, man skal gå på do rett før målingen og man skal ikke ha trent rett før målingen.

Det fikk jeg beskjed om da en fyr var med Inbody på treningssenteret mitt i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...