Gå til innhold

Hvordan i svarte F... klarer dere og spise Cottage Cheese???


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lite å si? Forsåvidt enig. Det jeg bruker kasein til på dagene er "det lille ekstra" (50/50 med myse for å komme nærmere sammensetningen i morsmelk). På kveldene bruker jeg det om siste måltidet mitt på diett er basert på pulver for å få et tregere opptak som varer lengre ut i natten (ref: 4 Different Types of Protein Powder and Their Rate of Digestion | JackedGorilla.Com). Om man spiser et måltid med godt med proteiner ser jeg ingen vits med kasein, og som jeg skriver tidligere har nok nybegynnere langt viktigere ting å tenke på. For meg, som har passert alle formlene jeg stoler på for forventet maksimal FFM, tar jeg de få fordelene jeg kan få, takk ;)

MEN - det er mye som skal være på stell før man gidder å tenke på type puls, hvor lenge pulsen varer og aminosyresammensetning. Absolutt helt enig i det, og helt i tråd med det jeg skrev først.

Det er nok som Vegard sier, og jeg klarer ikke å se en plausibel forklaring på at hvilken type proteiner bør gis på anbefaling av oppnådd potensiale for fettfri masse, og hvorfor denne i tilfelle skal være en skille på rundt 2 år. I vår sendte jeg mail til både Q-meieriet og Tine i forhold til en oppgave jeg holdt på med og fikk da tilsendt data på andelen myse/kasein og andre mikronæringsstoffer i meieriprodukter. Å blande kasein i mager kesam/CC (slik jeg forstod det) er strengt talt ikke nødvendig i og med at mager kesam/CC allerede er uhyre rikt på kasein og forskjellene er minimale over tid. For å spesifisere så tilsetter man osteenzymet "løpe" og dette fungerer som en katalysator for å skille mysen ifra resten av produktet. Produktet vi sitter igjen med da er ostemassen/hvitost og brukes i mange meieriprodukter. Mysen vi sitter igjen med kjøper aktører som for eksempel proteinfabrikken opp eller vi finner det igjen i brunost. (Her presiserte Tine at enkelte hvitoster ikke produseres på denne måten).

Videre finner jeg det noe rart ved sammensetningen av morsmelk da innholdet av både total energi per 100 ml og protein varierer vanvittig mye, om du vil komme nærmere en morsmelk så kunne du like gjerne ha drukket helmelk hvor ratioen er rundt 20/80 mens morsmelk i mine lærebøker er det rundt 40/60 og da får du i deg laktosen og melkefettet i samme slengen, samt mindre andel protein. :) Her vil jeg også nevne at jeg følger med spenning på om det er andre bikoaktive komponenter i melkefettet som muligens kan ha betydning for MPS.

Når det gjelder at dagens siste måltid så har jeg noen innspill her. Det at det kan være av fordel å ha tregoppløste proteine like før nattetid, så er det meg bekjent kun en studie som ligger for rette og en har ei heller ikke blitt reprodusert så her bør man være forsiktig med ekstrapolarisering over hvor høy betydning denne kan være, spesielt overførbarheten til diverse populasjoner og når på dagen man trener/spiser.

Dette var mye snakk om denne under prestentasjonen av hvor vi sto i idrettsernæring under et seminar jeg var heldig å få tilsyn på i fjor (NIH 2012 (ICST, 8th International Conference on Strength Training,) Denne studien har i mitt syn noen begrensinger som forfatterne så vidt er innpå men av fordel kunne spesifisert noe mer.

Selve styrketreningen ble utført klokken 20 00 på kvelden hvor de hadde en adekvat inntak av energi før, her kan man også spekulere at noe av dette bidro til i akuttfasen. Hva med personer som trener på formiddagen? Her kan man også spekulere i at deltagerne var på mosjonistnivå og intensiviteten for mosjonister er relativt:

Hvor overførbart er disse øvelsene og protokollen med N=16 tatt i hensyn til demmes status?

Ikke bare lot de være å ta biopsiene mellom 03-04 (for å ikke vekke deltagerne) på nattetid men her valgte man å bruke whole-body fenylalanin som markør, ( whole-body protein synthesis rates + FSR (mixed muscle proteinsynteses) og denne kan maks si noe om en trend mot dannelse av proteiner og ikke noe mer enn selve akuttfasen på rundt mer enn 6 timer. I tillegg kan førnevnte bomme på "lokale" endringer i andre muskelbuk når hensikten er å måle "whole-body-syntese". Forfatterne spekulerer at å måle mellom 03-04 kunne gi en høyere MPS. At

er strengt talt å forvente. Men her gir man feilaktig inntrykket at trenden mot nydannelse av myofibrielle proteiner er reel, basert på whole-body-fenylalanine.

Alt i alt basert på dagens viten så velger jeg å tolke at det muligens kan ha noe for seg om du trener like før leggetid, men jeg husker enda en eldre strategi som bodybuildere brukte hvor de sto opp på natten; livredde for å havne i en katabol fase og der gav jo ikke forskningen noe homogent svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg klarer ikke å se en plausibel forklaring på at hvilken type proteiner bør gis på anbefaling av oppnådd potensiale for fettfri masse, og hvorfor denne i tilfelle skal være en skille på rundt 2 år.

Jeg klarer ikke å se hvordan du koblet de tingene sammen, så med andre ord er utgangspunktet for det lange innlegget ditt på helt feil grunnlag og gjør det totalt uinteressant. Synd, for det ser ut som om du har lagt deg i selen.

Uansett kan vi jo se på en som kan sakene sine - Børge Fagerli. Han bruker en kombinasjon av myse og kasein i proteinpulveret sitt av akkurat den grunnen jeg nevnte - at det ligner mer på sammensetningen i menneskelig fostermelk. Mener du at Børge ikke vet hva han driver med? Mener du at man aldri har bruk for proteiner som tar lengre tid å absorbere? Ut fra det lille jeg leste ser det ut som om det er meningen din, og da kan også du spare mye penger på å bruke erteprotein i stedet for dyr myse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se hvordan du koblet de tingene sammen, så med andre ord er utgangspunktet for det lange innlegget ditt på helt feil grunnlag og gjør det totalt uinteressant. Synd, for det ser ut som om du har lagt deg i selen.

Du sier selv at grunnen til at du gjør som du gjør, er fordi nivået ditt er som det er. At det vil være en fordel for deg med den fordelingen. Danisan stiller vel kort og godt bare et spørsmål ved det, om noe virker det som om han er mer ute etter å forstå enn å klaske i trynet at det du gjør er "feil". (jeg aner ikke, kan alt for lite om dette selv)

Når det kommer til Børge-punktet, så må jo du også være enig i at mye av de tingene som har blitt "børgeprodukter" er basert på heller tvilsom kildebruk.

Altså, jeg sier ikke at kildene hans er dårlige. Jeg sier heller ikke at det han sier er feil. Men hvis du leser referansene hans, så vil du se at han trekker ganske kraftige konklusjoner utifra tekster som er veldig mye vagere på de områdene.

Så det er godt mulig at han har rett, men kildene hans er ikke alltid like enige med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt talt så er det repetisjon fra oppgaven min da blant annet den studien ble inkludert. :)

Jeg sier ikke at Børge ikke kan sakene sine, det at jeg muligens er noe mer kritisk enn han på noen felt skal ikke forveksles med at jeg neglisjerer en annen person. Jeg klarte som sagt ikke å finne en forklaring på hvorfor du nevnte 2 år som en "grense" rundt forskjellige anbefalinger av type proteiner og videre påstanden rundt morsmelk som er beskrevet annerledes ved makrosammensetningen i mine lærebøker. Til slutt slik jeg skrev så ville jeg gi noen videre innspill i hva "dagens siste måltid bestående av trege proteiner" betyr da det tross alt er meg bekjent bare en studie som ligger grunnlag for dette, som har sine begrensinger når det kommer til protokoll-design. Hva Børge eventuelt konkluder av dette får han selvsagt stå for selv. Her ville jeg egentlig bare gi et innspill, hverken mer eller mindre.

Jeg anbefaler først og fremst melk/meieriprodukter etter trening. Men her kan jeg presisere at jeg like gjerne kunne anbefalt egg/kjøtt/belgvekster og lignende (gitt andre forutsetninger). At Børge spekulerer i en 50/50 ratio har han kanskje fått ifra Churchward-Venne/Philips hvor også disse to spekulerte i hva en optimal ratio kan være i en nylig oversiktartikkel, dette muligens direkte som sagt etter trening. Men her spekulerte man også at måltidet føre ville gi en adekvat stimulering i den akutte postfasen og neste måltid måtte ikke bestå av en perfekt ratio av myse/kasein da begge to i adekvat form vil som Vegard påpeke gi samme resultat over flere måltider.

På den samme konferansen som jeg snakket om så er det holdepunkter for at direkte etter trening gitt at det har gått noen timer siden forrige inntak så kunne man med fordel la denne være noe høyere myse og på nattetid mer tregere proteiner men skal vi snakke om et raskt opptak så viser jo andre studier at svinekjøtt er raskere enn myse. Befolkningen spiser ikke homogene kilder til proteiner og jeg finner ingen holdepunkter å berike proteinrike kilder med enda mer proteiner føre nattetid når forskjellene på dette tidspunktet er minimale eller ingenting, den ene studien er ikke nok.

For å oppsummere mener jeg ikke at man aldri får bruk for "trege proteiner" men for personer som ønsker muskelvekst fokuserer som regel alltid på proteinrike kilder fra både kjøtt og meieri og disse vil jo få dette dekket fra de forskjellige kildene. I studier sammen med den synergiske effekten fra styrketrening hvor man sammenligner kasein vs myse så kommer disse så og si likt ut, hvor sistnevnte ser ut til å føre til en lengre positiv MPS. Dette er isolerte kilder, og som akkurat nevnt så spiser vi fra flere varierte kilder hvor vi vil nok få dekket alt, med andre ord så vil din strategi (beriking av proteiner i produkter som allerede har mye høykvalitetsproteiner) ikke nødvendigvis være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du det fra at kesam er myse da? Som Danisan har det fra produsenten selv så inneholder kesam først og fremst kasein, men likevel beriker du med mer kasein for å få det likere morsmelk? Hva gjør sammensetningen av myse/kasein i morsmelk til bedre enn andre proteinkilder i en setting der man spiser mer enn nok protein?

Kan legge til at for spedbarn er saken en litt annen, da proteininnholdet i morsmelk er veldig lavt og veksten er eksepsjonelt stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bruker ikke kesam. Jeg beriker CC med myse. Om Kesam ikke er myse, så er det my bad. Helt klart.

Poenget mitt var:

* Om du er relativt fersk har du lagt flere og viktigere ting å tenke på enn hvor lang tid det tar før proteinet du spiser blir tatt opp

* Om man har holdt på en stund og begynner å nærme seg grensen for hva man kan få ut av trening, så vil alle små promiller med ekstra drahjelp være nyttig - og derfor bruker jeg en kombinasjon av myse og kasein i siste måltidet mitt HVIS jeg ikke har anledning til å spise et skikkelig sammensatt måltid.

* Hvorfor skal man IKKE kombinere myse og kasein for å få det beste ut av begge profilene?

Jeg satte aldri noen terskel på to års trening før kasein var interessant. Men om kesam er rikt på kasein er det som sagt my bad. Siden jeg veldig skjelden bruker det har jeg ikke satt meg mer inn i det enn at jeg har hørt det et sted og tok det for relativt god fisk - da er det rettet i min bok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...