Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann

Begynte å trene for 3-4 måneder siden. Først slet jeg med å få noe "pump" i brystmusklene, men dette tok seg opp etterhvert, kjenner det hvertfall litt nå - så jeg håper det kommer seg.

Men jeg sliter utrolig med å trene rygg, eller "lats" som mesteparten kaller det. Jeg er så redd for å få fremoverbøyd skuldre ved at framsiden av kroppen blir mye sterkere enn baksiden, og "trekker" skuldrene frem i en stygg posisjon.

Jeg kjenner absolutt ingenting i latsene mine. Det kan godt hendte at jeg gjør øvelsene feil eller at de bare må bygges opp først før jeg i det hele tatt kjenner at de blir tatt i bruk - så jeg spør dere; er det en øvelse jeg kan gjøre som bygger opp latsene mine, en øvelse som nesten er umulig å gjøre feil på? Slik at jeg med sikkerhet vet at så lenge jeg fortsetter å trene slik, så blir jeg etterhvert å kjenne noe.

Det er så utrolig deprimerende å ikke kjenne noen effekt av øvelsen under trening. Blir så umotivert at jeg bare har lyst å drite i treningen!

Øvelsene jeg ikke kjenner noe på, som jeg har prøvd;

Pullups

Nedtrekk foran (bredt og smalt grep)

Roing (bredt og smalt)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23109-rygg%C3%B8velser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo mer informasjon vi har om dine omstendigheter treningsmessig, jo lettere er det å gi god feedback;)

Pullups tar veldig godt på lats.

Men bokse-holdning tar rimelig lang tid å bygge opp, så vil tro du har lite å frykte der helt enda.

For en riktig så sterk og sunn rygg er der viktig å huske på at ryggen består av mer enn bare lats, og at markløft nok vil være mye bedre for å korrigere dårlig holdning enn sittende roing og nedtrekk og igrun det meste annet av øvelser en kan ta.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23109-rygg%C3%B8velser/#findComment-824429
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal du absolutt "kjenne" det ved at du får pump? At du ikke "kjenner" det betyr ikke at muskelen ikke har blitt trent. Når jeg trener enkelte ryggøvelser (spesielt pullups) så "kjenner" jeg det aldri, men ryggen er fortsatt min beste muskelgruppe til tross for at jeg aldri får pump.

Tror jeg ville vært mer bekymra om jeg kjente det i beina av å trene ryggen... Så slapp av, selv om pumpen i lats uteblir så betyr ikke det at du på magisk vis ikke har brukt muskelen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23109-rygg%C3%B8velser/#findComment-824448
Del på andre sider

Som frøken hoel sier her så er ikke pump en indikator på fremgang. eks: trener jeg jeg med ekstremt lette vekter i nedtrekk med god utførelse så får jeg pump, men det vil ikke være noe produktivt i hennhold til muskelvekst og styrke.

hvis du er så beskymret for fremover roterte skuldre så tren de motstridende musklene til brystet og fremsiden av skulder. Hiv inn noen sett facepulls og sittende roing. Omvendt roing er også å foretrekke!

Uansett vær bevisst på trenings mengde mellom bakside og fremside. God trening! ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23109-rygg%C3%B8velser/#findComment-824456
Del på andre sider

Heisann

Begynte å trene for 3-4 måneder siden. Først slet jeg med å få noe "pump" i brystmusklene, men dette tok seg opp etterhvert, kjenner det hvertfall litt nå - så jeg håper det kommer seg.

Men jeg sliter utrolig med å trene rygg, eller "lats" som mesteparten kaller det. Jeg er så redd for å få fremoverbøyd skuldre ved at framsiden av kroppen blir mye sterkere enn baksiden, og "trekker" skuldrene frem i en stygg posisjon.

Jeg kjenner absolutt ingenting i latsene mine. Det kan godt hendte at jeg gjør øvelsene feil eller at de bare må bygges opp først før jeg i det hele tatt kjenner at de blir tatt i bruk - så jeg spør dere; er det en øvelse jeg kan gjøre som bygger opp latsene mine, en øvelse som nesten er umulig å gjøre feil på? Slik at jeg med sikkerhet vet at så lenge jeg fortsetter å trene slik, så blir jeg etterhvert å kjenne noe.

Det er så utrolig deprimerende å ikke kjenne noen effekt av øvelsen under trening. Blir så umotivert at jeg bare har lyst å drite i treningen!

Øvelsene jeg ikke kjenner noe på, som jeg har prøvd;

Pullups

Nedtrekk foran (bredt og smalt grep)

Roing (bredt og smalt)

Å få "pump" har ingenting å gjøre med hvor hardt en muskel blir trent. Det som er viktig å tenke på, er teknikk. De fleste byggere har often en muskelgruppe eller to de ikke får altfor god "kontakt " med, men med trening så går det meste. For meg var det - lats. Surprise :) Husk at skuldrene må beveges godt. Frem med dem i eksentrisk fase, og dra med så langt tilbake som mulig når du drar deg opp i pullups, roing, eller hvilken øvelse det nå er. Bruk gjerne en vekt du klarer 12 - 15 reps i, og konsentrer deg på teknikk. Kjør de samme øvelsene for lats i rundt 3 mnd. Når du gjentar og gjentar og gjentar den samme øvelsen så vil du etterhvert finne frem til latsen. Jeg fikk etterhvert en voldsom pump av både nedtrekk, roing med stang, pullups, chins, you name it. Bruk det mentale også, se for deg hvordan den strekker seg ut og drar seg sammen når du kjører lats. Når du jobber hardt for å bli kjent med latsen din, vil du garantert også blir godt kjent med den. Det er det eneste trening kan garantere - det gir resultater.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23109-rygg%C3%B8velser/#findComment-824457
Del på andre sider

Pump oppstår når muskelen fylles med blod og andre substanser, du kan oppnå pump raskere ved å kjøre lette vekter med hold. Det har ingenting å si hvor bra økten har vært.

Når det kommer til "gorillaholdning" aka fremoverbøyde skuldre så er det et resultat av for mye fokus på bryst, der kan du kjøre facepulls, roing, nedtrekk 45* med pakkede skuldre. Blir en "resetting" av holdning.

Kan ta et moro eksempel;

Jeg fikk pump i lats og triceps når jeg skrubbet en veranda med terrasserens. Den kommer når du minst anser det! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23109-rygg%C3%B8velser/#findComment-825541
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...