Gå til innhold

Er det noen vits i å kjøre iso øvelser for triceps når:


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor push downs ? Jeg regner med at du snakker om den og ikke nedtrekk (som er en øvelse for lats). Direkte arbeid på triceps vil uansett gi deg mer styrke i de øvelsene du snakker om, så jeg hadde nok sneket inn litt franskpress i programmet i stedet for å bare håndtere triceps som en støttemuskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av treningsnivået til trådstarter mener jeg at det kanskje ikke er nødvendig, 17 sett fordelt over benkpress dips pushups og press BØR gi deg muligheten til å gro ganske ålreite armer,gitt at belastningen, kostholdet og søvnen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av treningsnivået til trådstarter mener jeg at det kanskje ikke er nødvendig, 17 sett fordelt over benkpress dips pushups og press BØR gi deg muligheten til å gro ganske ålreite armer,gitt at belastningen, kostholdet og søvnen er der.

Rodolfo har over 1000 posts her inne. Vi får håpe han ikke er helt fersk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodolfo har over 1000 posts her inne. Vi får håpe han ikke er helt fersk ;)

Er ikke helt fersk, har ålreite bilder av meg som 16 åring, det er snart 30 år siden. Har riktignok ikke trent i ett siden da, men trente 8 år som ung, og har lest de fleste "leksikon" av de store, og trent hardt og jevnt i 2 år nå. Men jeg mener at såpass mange sett gir triceps nok juling, kanskje? Kjører lockout på alle øvelser, og har i det siste følt meg litt "dau" i triceps, så jeg lurer på om det blir litt for mye... mener du franskpress er bedre enn push down?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du franskpress er bedre enn push down?

Forskjellen på push downs og franskpress er som knebøy og leg extensions. Franskpress treffer alle tre hodene, mens push downs bare treffer to skikkelig (man må ha bevegelsen i skulderleddet for å få siste hodet skikkelig med). Franskpress gir deg også skikkelig vekt på stanga. Selv har jeg ganske mye på bryst i løpet av uken selv, og eneste direkte tricepsøvelse jeg bruker er franskpress for å få litt mer masse der også.

Det er klart du treffer triceps i alle øvelser der du retter ut armen, men det blir bare litt på slutten om du kjører brystøvelsene med albuene litt ut fra kroppen. Jeg hadde heller kuttet et par brystsett, om det blir for mye for deg, for å få inn en skikkelig tricepsøvelse.

Barbell Lying Triceps Extension (du trenger ikke kjøre den incline, men pass på å strekke ned bak hodet).

Her demonstrerer Rippetoe øvelsen, selv om han egentlig bruker feil navn (i hvert fall i bygge-kretsene for triceps extension går ned til panna mens franskpress har strekk på slutten):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man bygge triceps må det også trenes triceps noe isolert, man er man tålig fersk så er det kanskje ikke tricpes man trenger å prioritere :)

Man prioritere det man trenger etter som tiden går :)

Direkte tricepsarbeid vil jo gi bedre benk, og dermed bedre utvikling på bryst også. Win-win, med andre ord. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at jeg kjenner ikke at jeg treffer i det hele tatt med franskpress, mens med push down med 2 grepsbredder har jeg verk i alle de tre hodene, og jeg kan legge på skikkelig med vekter. Franskpress gjør at jeg får vondt i skulderen og jeg må bruke puslevekter. Dessuten merker jeg også en bra trøkk i triceps i stående press, starter med stanga helt nede på brystet, og har et relativt smalt grep. Jeg kjører også tunge push ups for bryst, og synes de også gir triceps bra trøkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Robbie sier kan det hende du må se på grepet ditt litt. Jeg kan ikke strekke for langt ned i bunnposisjon.

Men jeg hører hva du sier - det er klart du får litt mer pump av pushdowns, men om du kjører litt franskpress kommer styrken din til å eksplodere. Selv kjører jeg for tiden 55kg 4 sett 15 rep. Får ikke samme pumpen som jeg får av sånne pumpeøvelser som push downs, men er ingen tvil om at den treffer ;)

Husk å kjøre eksplosivt opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å isolere alt mulig er at det stjeler tid som heller kunne vært brukt på baseøvelser.

Vil påstå at man ikke trenger mer enn pressøvelse over hodet, pressøvelse for bryst, og eventuelt skalleknusere hvis long head henger etter og man bryr seg om det.

Synes at dette er mer effektiv trening enn å dra et tau ned mot skrittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å isolere alt mulig er at det stjeler tid som heller kunne vært brukt på baseøvelser.

Vil påstå at man ikke trenger mer enn pressøvelse over hodet, pressøvelse for bryst, og eventuelt skalleknusere hvis long head henger etter og man bryr seg om det.

Synes at dette er mer effektiv trening enn å dra et tau ned mot skrittet.

klokov er insane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare det at jeg kjenner ikke at jeg treffer i det hele tatt med franskpress, mens med push down med 2 grepsbredder har jeg verk i alle de tre hodene, og jeg kan legge på skikkelig med vekter. Franskpress gjør at jeg får vondt i skulderen og jeg må bruke puslevekter. Dessuten merker jeg også en bra trøkk i triceps i stående press, starter med stanga helt nede på brystet, og har et relativt smalt grep. Jeg kjører også tunge push ups for bryst, og synes de også gir triceps bra trøkk.

Jeg pleide også å få vondt i skulder av franskpress tidligere. Dette forsvant etter jeg begynte å trene med ordentlig oppspenn i kroppen ( samme som i benkpress) og fokusere på å holde skuldrene "ned og bak". Prøv dette neste gang, mulig dette hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at franskpress/Skullcrushers treffer noe nifst gjort riktig.

Veldig viktig å tucke skuldrene godt ned og bak, samt holde spennet i kroppen, spesiellt i starten når øvelsen kan være uvant.

Første gangen jeg gjorde øvelsen (etter å kun ha gjort pushdowns tidligere) så var jeg støl og stiv i 1 uke etterpå, så det var noe nytt av muskler som ble tatt i bruk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å forstå hvordan man skal kunne tuck'e skuldrene i franskpress siden man tross alt ikke forsøker å begrense bevegelsene i disse. Gjør man det, så begrenser man også hvor mye man klarer å treffe alle hodene - men jeg skal ikke påstå at jeg har noen fasit, bare at jeg aldri har hørt om det.

Min erfaring er at så lenge man ikke lar albuene komme for langt ut til siden og ikke strekker for langt bak hodet går ting greit. Men det å låse skuldrene gjør man om en baseøvelse til en isolasjonsøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm:

Hva er forskjellen på å kjøre franskpress med flatbenk og med skråbenk?? Har faktisk hverken sett eller hørt om det før.

Som med alt annet er det vel graden av isolasjon. Jeg vil tro at det til en viss grad begrenser hvor mye hodet som er festet i brystkassen/skulderen brukes...?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...