Gå til innhold

Hjelp til og hjelpe overvektigfamilie


Fribbern

Anbefalte innlegg

Hei.

Kom akkurat hjem fra ferie hos familien min på andre siden av landet. Og jeg er bekymret for dem. Alle er overvektige og utrente. Spesielt min mor og yngste søster. Jeg ønsker og kunne hjelpe dem, men aner ikke hvordan. Og blir enda verre når vi bor så langt fra hverandre.

Min mor kan mye om ernæring. Har tatt mange greterode kurs og vet hva det er og telle kalorier og hvor mye det er i forskjellig type mat. Hun ønsker veldig og gå ned i vekt, men faller fort av og alt kommer på igjenn. Hun er alltid ute etter den enkle løsningen. Nå var det snakk om slankeoprasjon. Den tanken skremmer meg.

Min søster er bare lat. Hun kan lite om kosthold og ernæring. Flyttet ut for og gå på skole, og da begynte vekten og komme.

Vi hadde masse diskusjoner om trening og kosthold. De synes jeg er ALT for nazi. For jeg teller alle kalorier, og trener for mye. Men de vil alle bli i bedre form og gå ned i vekt. Det viktigste er at dem får hodet på riktig plass, og skjønner hva som skal til.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Vil så gjerne hjelpe dem, men jeg har ikke kunnskapen som skal til, og bor veldig langt unna. Så er ikke så lett og følge opp.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan hjelpe? Finnes det noen som spesialiserer seg på trening og kostholdsveiledning over nettet til overvektige personer? Er ikke bare en diet de må ha, men en livsstilsendring. Føler meg så hjelpeløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hjelper en med akkurat dette for tiden, faktisk. Så får se om jeg kan komme med relevante tips.

- Av aktiviteter å gjøre for å forbrenne litt greier så er det viktigste at det er ting de LIKER, om de må prøve 100 ting, javel, så får de gjøre det. Og kanskje de ikke ender opp med det mest effektive, men når man er overvektig er på en måte alt bedre enn ingenting. Være seg klatring, svømming, jogging, gåtur, zumba, styrketrening, ellipsemaskin, roing, skigåing, rulleskøyter, sykling etc. 30 minutter annenhver dag er f. eks. ok å begynne med, så kan man heller øke tiden eller dagene når man har kommet inn i aktiviteten og liker den.

- For å få litt "rutine" eller føle litt mer "ansvar" for å faktisk gjøre tingen så kan det jo være en idè at f. eks. om det er ok å gå tur, så kan man for eksempel tilby seg å lufte nabohunder et par ganger i uken for å være sikker på at man stiller opp iallefall et visst antall ganger i uken. Man kan lage en avtale på at hvis man f. eks. ikke skal handle så tungt skal bilen vente hjemme. Man kan f. eks. få en person å gjøre tingen sammen med så man kan motivere hverandre (jeg pleier f. eks. å svømme sammen med hun jeg hjelper et par ganger i uken).

- For de aller minst motiverte kan et belønningssystem være ok. Jeg syns planer er flotte greier, så det går an å lage en min/maks plan som jeg kaller det. For å få minste belønning må man f. eks. gå 2 ganger i uken tur, og hvis man skal få maks belønning må man gå 7 dager i uken tur f. eks. Belønninger kan være ting de ønsker seg; en tur på kino, nye klesplagg, et kjæledyr, en kake (med litt sunnere ingredienser enn ellers!), en tur ut for å spise etc. Alt hva man liker og ønsker selv.

- Istedenfor å kutte ut så mye fra kostholdet så går det f. eks. an å spise 3 skiver om gangen i steden for 4. Man kan ha 2 poteter til middag i steden for 3. Når man skal bruke sukker kan man bytte ut med sukrin. Tacolefser i fullkorn istedenfor vanlige. Bare sånne småting. Man kan gjerne kose seg med en dessert, men istedenfor en is eller vanlig kesam kan man gjerne ta en mager med ekstra bær. Salat til alle måltider, lite kalorier, men metter ok sammen med mat.

- Ta mål og veie seg regelmessig og skriv ned resultater for motivasjon.

- Vet ikke hvor mye kontakt du har med familien din, men hun jeg trener har jeg en avtale med at hvis vi skal ringes - så MÅ hun gå en tur mens vi snakker (hele samtalen). Hvis det hun skal fortelle tar 30 min, må hun gå hele perioden mens vi snakker om du skjønner. Vi gjør det bare for gøy da, men det fungerer jo. Hun kommer seg jo ut :)

Håper noe av det kan være litt til hjelp.

I verste fall får du maile de daglige bilder med resultater av overvekt. :p

Så akkurat på superskinny vs. superfat og der "skremmer" de liksom de som kommer der med hva overvekt/undervekt kan føre til. Det er jo ihvertfall ok å være litt bevisst på det. Tror en del faktisk ikke vet hva det kan gjøre, eller klarer å tro at det kan skje med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dietter og slikt er bulls**t i dette tilfellet.. Livstilsendring er clue her.. Får de til å kontakte NIMI f.eks. her kan de få råd av ernæringsfysiologer og en rekke andre som jobber med dette... mine personlige tips er å finne noe de alle sammen syntes er gøy. for meg var der å ta turen som kanskje var litt uten for min liga.. jeg gikk veldig mye på turer med 1 mål, en topp f.eks med utsikt. Sjekk ut Geocaching dette var også noe som er kjempe gøy for alle.. Skattejakter i skog og natur er gullverdt for folk som ikke er i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv en mor jeg er bekymret for, hun burde tatt tak i livet sitt. Er ikke så festlig å se hvordan noen i familien forfaller, når det skal "så lite til" for å forandre dette.

Skjønner at det er vanskelig å ta tak i livet sitt, men for en belønning man får! Skulle ønske legene var litt mer på når det kommer til livsstilendringer, Min mor er så redd for muskler, og har prestert å si at hun ikke vil trene, fordi biceps blir så stor ;) hun overså grevinnehenget sitt som er større enn tricepsen til Arnold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kom akkurat hjem fra ferie hos familien min på andre siden av landet. Og jeg er bekymret for dem. Alle er overvektige og utrente. Spesielt min mor og yngste søster. Jeg ønsker og kunne hjelpe dem, men aner ikke hvordan. Og blir enda verre når vi bor så langt fra hverandre.

Min mor kan mye om ernæring. Har tatt mange greterode kurs og vet hva det er og telle kalorier og hvor mye det er i forskjellig type mat. Hun ønsker veldig og gå ned i vekt, men faller fort av og alt kommer på igjenn. Hun er alltid ute etter den enkle løsningen. Nå var det snakk om slankeoprasjon. Den tanken skremmer meg.

Min søster er bare lat. Hun kan lite om kosthold og ernæring. Flyttet ut for og gå på skole, og da begynte vekten og komme.

Vi hadde masse diskusjoner om trening og kosthold. De synes jeg er ALT for nazi. For jeg teller alle kalorier, og trener for mye. Men de vil alle bli i bedre form og gå ned i vekt. Det viktigste er at dem får hodet på riktig plass, og skjønner hva som skal til.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Vil så gjerne hjelpe dem, men jeg har ikke kunnskapen som skal til, og bor veldig langt unna. Så er ikke så lett og følge opp.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan hjelpe? Finnes det noen som spesialiserer seg på trening og kostholdsveiledning over nettet til overvektige personer? Er ikke bare en diet de må ha, men en livsstilsendring. Føler meg så hjelpeløs.

Tror du bare skal innse at det nytter ikke at du vil hjelpe dem så lenge de ikke vil ha din hjelp. Du sier selv at dere har hatt masse diskusjoner rundt kosthold og trening. Du kan ikke påtvinge din livsstil til andre (selv om den er sunnere), de må ville det selv. Det blir litt som å: Hvordan skal jeg få min mor til å slutte å røyke? Svaret er at det er umulig, hun må faktisk ville det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...