Loco Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Blir du ikke dårlig i magen? Høres jo nesten ut som en trolletråd. Flere kg frukt, hver dag? Og det må jo være fryktelig dyrt? Mulig det er fordi jeg er vandt med det, men kan aldri huske å ha blitt dårlig i magen. Eneste er at jeg må begrense inntaket før intervaller, løp og fotballkamper, hvis ikke kan det ratt bli litt krøll Camillam 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-819247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkelitago Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Jeg spiser også like mye frukt som deg hver dag Blir heller ikke dårlig i magen, har aldri blitt det av frukt. Loco 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-819296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danisan Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Frukt i disse dager har nærmest blitt kjeppjaget takket være at disakkaridet sakkarose som består av 50% glukose + 50% fruktose. Allikevel bidrar frukt relativt lite til tross for at enkelte frukt mer enn andre inneholder mer enn dette. Å gå "bananas" med frukt er dog mer ønskelig enn for eksempel mer energitette matvarer som snop og lignende. Fruktose går forbi det hastighetregulerende trinnet i glykolysen og kan enten omdannes til leverglykogen eller bli brukt til egenproduksjon som fett. Nå er det umulig å si noe om kosten din som helhet men det skal nok mye mengder før dette kan ha potensielle bieffekter og frykten for fruktose fra frukt er som jeg akkurat nevnte; sterkt overdrevet. Da vil man på en generell basis være mer redd for sukret drikke og enkelte juicetyper. Loco 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-819319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Hva legger du i "på sikrere grunn"? Om det er vekt/kroppssamensetning du sikter til så er ikke det no problem. HÅK og fettprosent på 10%. Spiser som sagt balansert ved siden av. Fett, proteiner og minst 500 gr. grønnsaker om dagen. Grønnsaker gir mindre sukker og mer fiber. Bra for deg !! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-819862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loco Skrevet 18. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2013 Grønnsaker gir mindre sukker og mer fiber. Bra for deg !! Klart grønnsaker er bra for meg, men jeg spiser allerede opp 7-800 gr. grønnsaker hver dag, og har vel et fiberinntak på 70-80 gr. Med flere timer trening hver dag trenger jeg også litt ekstra sukker Etter det jeg har skjønt (etter svar på denne tråden) er det bare å gyve løs på fruktkørja Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-819923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Oki sånn leste jeg ikke alle tilbakemeldingene du har fått men for all del værsågod å gyv løs ! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-820086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Grønnsaker gir mindre sukker og mer fiber. Bra for deg !! Og mindre energi, noe som ikke er bra dersom han trenger den energien til å bygge muskler. Kunne sikkert erstattet noe av frukten med ris, poteter eller andre kilder til stivelse, men med den mengden han spiser nå så er han sannsynligvis ikke over den mengden med fruktose kroppen kan håndtere så lenge det ikke i tillegg kommer endel raffinert sukker i kostholdet. Synd BluebearFastform slettet innlegget sitt... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-820124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BluebearWebcoaching Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Og mindre energi, noe som ikke er bra dersom han trenger den energien til å bygge muskler. Kunne sikkert erstattet noe av frukten med ris, poteter eller andre kilder til stivelse, men med den mengden han spiser nå så er han sannsynligvis ikke over den mengden med fruktose kroppen kan håndtere så lenge det ikke i tillegg kommer endel raffinert sukker i kostholdet. Synd BluebearFastform slettet innlegget sitt... Beklager, men trodde det ble litt for komplisert og jeg hadde ikke tid til å dobbelsjekke om alt stemte. Fruktose tas opp i tarmen via en transportør kalt GLUT2 (et fancy ord for lastebil som frakter fruktosen til sin rettmessige plass) eller GLUT5. Fruktose sin tur ender i leveren, i motsetning til glukose som kan bearbeides omtrent overalt i kroppen. Fruktose blir kort og godt låst fast i leveren. I leveren blir fruktosen fosforylert (bundet til seg fosfor, som endrer aktiviteten til enzymer) og videre vil katabolismen av fruktose (fruktolysen), enkelt forklart, starte med at fruktokinasen danner nedbrytningsprodukter og etter noen runder står man igjen med produktene som ligner de man finner i glykolysen (nedbrytningen av karbohydrat til pyruvat). Det er de som kan inngå i nydanningen av glukosen. For mye fruktose kan på den annen side også lede til en stor andel pyruvate som igjen kan føre til opphopning av produkter fra krebssyklus. De føres inn til levercellene sine cytosoler, konverteres til acetyl coA og bli rettet mot syntesen av fettstoffer. For å gjøre det veldig enkelt, katabolismen av fruktose er mye mer komplisert og tyngre for kroppen enn nedbrytning av andre stoffer. I tillegg er det leveren som, selvstendig, må bearbeide fruktose. Og det er det som er problemet her, det logiske å komme frem til da er: (og ja, jeg skrev så mye tull for å komme frem til de to tingene) • For mye fruktose vil bli benyttet ugunstig (les: lagret som fett) • Vi vil ikke basere hovedparten av inntaket på fruktose, og derfor heller er ikke et høyt inntak av sukkerrike matvarer optimalt. (Det betyr ikke at du ikke kan spise det, men det betyr at du ikke kan basere karb inntaket ditt på litago og wienerbrød ) Selv om 1 liter sjokomelk og noen epler ikke vil ha noe å si på en refeed, vil for høye inntak være negativt foruten det å fylle opp leveren. Dette betyr ikke det samme som at fruktose er djevelen, eller at fruktose er super bra / dårlig fordi det ikke stimulerer til utskillelse av insulin / leptin / påvirker sult på samme måte som andre karbohydrat kilder. Det betyr enkelt og greit, som med alle andre ting, du må balansere inntaket. Mengden fruktose som man bør innta varierer kraftig med daglig aktivitet, generell karbohydrat status osv. Under følger noen anbefalinger fra American Heart Association. Her ser vi 18 teskjeer sukker, en teskje er ca 4g og vil totalt (50 % av sukker er fruktose) gi 36g fruktose for en aktiv mann (ja, det er deg). Om vi slenger inn litt frukt i den miksturen der, så er vi fort oppe i 50g fruktose. Som også er det Alan Aragon anbefaler som et anbefalt øvre inntak. En annen meta-analyse anbefaler 50-100g fruktose og en annen anbefaler rundt 60g fruktose. Så vi kan si en øvre fin grense for inntak av fruktose kan sies å ligge på rundt 50g fruktose for en mildt aktiv person. En liten liberal gjeng viser at inntak helt opp til 90g fruktose har en gunstig effekt på HbA(1c) (langtidsblodsukkeret) og ingen betydelig effekt er sett på triacylglyserol (fett i blodet) eller kroppsvekt med inntak opp til 100g! Det er i alle fall ikke noe poeng å kutte fruktose ut, jeg skal iallefall ikke si kutt ut noe som helst. Jeg har ingenting i mot å nyte noe som helst en gang i blant, og jeg sier aldri «kutt ut» noen ting. Det finnes bare forskjell på nytelse, misbruk og ikke minst KONTEKST! Det er ikke noe i veien med fruktose, det er mengden som må justeres til din individuelle situasjon. Dette varierer selvsagt kraftig med total inntak av karbohydrat, om du allerede har konstant fylte lager og fortsetter å innta, vil du selvsagt stå i faresonen for metabolsk syndrom og en større fettinnlagring og bør nok ikke «strebe» etter å innta fruktose eller karbohydrat. Dette må sees i lys av dietten generelt. For å gi en pekepinn på innhold av fruktose i frukt: 1. En appelsin (5,4 g fruktose, 4,2 g glukose, 5,2 g fiber) 2. Druer (100g) (7,8 g fruktose, 7,6 g glukose, 1,1 g fiber.) 3. En banan (2,7 g fruktose, 4,4 g glukose, 1,8 g fiber) 4. Ett eple (6,45 g fruktose, 2,1 g glukose, 2,25 g fiber) For å summere opp fruktosen: • For oss, med normal treningsmengde, er det ikke noe poeng å legge mye fokus på inntak av fruktose. En frukt før trening og etter trening er enkelt og greit, men noe videre planlegging for å «få i seg nok» er ikke noe å dille med for de fleste av oss. • Det er ingen grunn til å «kutte ut» fruktose • For mye fruktose vil være negativt, med en grei sikkerhetsmargin kan vi si 50g fruktose er mer enn bra nok. Sjokomelk er 4% sukker, 1 liter blir 40g sukker og av de grammene er halvparten fruktose ergo 20g. 50g fruktose er faktisk en del, så dere bør ikke lide noen nød. • For mye fruktose vil gjøre at du legger på deg mer fett, men det vil være urealistisk for noen som er aktiv og som i tillegg spiser bra til å nå de mengdene • Fruktose er svært problematisk i overvektige, og fremmer både nedsatt sensitivitet til insulin og inflammasjoner • Frukt inneholder faktisk ikke enorme mengder fruktose, og man kan egentlig spise en god del frukt. Og alt det tullet om å kutte ut fruktose på diett, er helt meningsløst. Oddis, Morel og Lloyd 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-820134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lloyd Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Beklager, men trodde det ble litt for komplisert og jeg hadde ikke tid til å dobbelsjekke om alt stemte. Fruktose tas opp i tarmen via en transportør kalt GLUT2 (et fancy ord for lastebil som frakter fruktosen til sin rettmessige plass) eller GLUT5. Fruktose sin tur ender i leveren, i motsetning til glukose som kan bearbeides omtrent overalt i kroppen. Fruktose blir kort og godt låst fast i leveren. I leveren blir fruktosen fosforylert (bundet til seg fosfor, som endrer aktiviteten til enzymer) og videre vil katabolismen av fruktose (fruktolysen), enkelt forklart, starte med at fruktokinasen danner nedbrytningsprodukter og etter noen runder står man igjen med produktene som ligner de man finner i glykolysen (nedbrytningen av karbohydrat til pyruvat). Det er de som kan inngå i nydanningen av glukosen. For mye fruktose kan på den annen side også lede til en stor andel pyruvate som igjen kan føre til opphopning av produkter fra krebssyklus. De føres inn til levercellene sine cytosoler, konverteres til acetyl coA og bli rettet mot syntesen av fettstoffer. For å gjøre det veldig enkelt, katabolismen av fruktose er mye mer komplisert og tyngre for kroppen enn nedbrytning av andre stoffer. I tillegg er det leveren som, selvstendig, må bearbeide fruktose. Og det er det som er problemet her, det logiske å komme frem til da er: (og ja, jeg skrev så mye tull for å komme frem til de to tingene) • For mye fruktose vil bli benyttet ugunstig (les: lagret som fett) • Vi vil ikke basere hovedparten av inntaket på fruktose, og derfor heller er ikke et høyt inntak av sukkerrike matvarer optimalt. (Det betyr ikke at du ikke kan spise det, men det betyr at du ikke kan basere karb inntaket ditt på litago og wienerbrød ) Selv om 1 liter sjokomelk og noen epler ikke vil ha noe å si på en refeed, vil for høye inntak være negativt foruten det å fylle opp leveren. Dette betyr ikke det samme som at fruktose er djevelen, eller at fruktose er super bra / dårlig fordi det ikke stimulerer til utskillelse av insulin / leptin / påvirker sult på samme måte som andre karbohydrat kilder. Det betyr enkelt og greit, som med alle andre ting, du må balansere inntaket. Mengden fruktose som man bør innta varierer kraftig med daglig aktivitet, generell karbohydrat status osv. Under følger noen anbefalinger fra American Heart Association. [ATTACH=full]113354[/ATTACH] Her ser vi 18 teskjeer sukker, en teskje er ca 4g og vil totalt (50 % av sukker er fruktose) gi 36g fruktose for en aktiv mann (ja, det er deg). Om vi slenger inn litt frukt i den miksturen der, så er vi fort oppe i 50g fruktose. Som også er det Alan Aragon anbefaler som et anbefalt øvre inntak. En annen meta-analyse anbefaler 50-100g fruktose og en annen anbefaler rundt 60g fruktose. Så vi kan si en øvre fin grense for inntak av fruktose kan sies å ligge på rundt 50g fruktose for en mildt aktiv person. En liten liberal gjeng viser at inntak helt opp til 90g fruktose har en gunstig effekt på HbA(1c) (langtidsblodsukkeret) og ingen betydelig effekt er sett på triacylglyserol (fett i blodet) eller kroppsvekt med inntak opp til 100g! Det er i alle fall ikke noe poeng å kutte fruktose ut, jeg skal iallefall ikke si kutt ut noe som helst. Jeg har ingenting i mot å nyte noe som helst en gang i blant, og jeg sier aldri «kutt ut» noen ting. Det finnes bare forskjell på nytelse, misbruk og ikke minst KONTEKST! Det er ikke noe i veien med fruktose, det er mengden som må justeres til din individuelle situasjon. Dette varierer selvsagt kraftig med total inntak av karbohydrat, om du allerede har konstant fylte lager og fortsetter å innta, vil du selvsagt stå i faresonen for metabolsk syndrom og en større fettinnlagring og bør nok ikke «strebe» etter å innta fruktose eller karbohydrat. Dette må sees i lys av dietten generelt. For å gi en pekepinn på innhold av fruktose i frukt: 1. En appelsin (5,4 g fruktose, 4,2 g glukose, 5,2 g fiber) 2. Druer (100g) (7,8 g fruktose, 7,6 g glukose, 1,1 g fiber.) 3. En banan (2,7 g fruktose, 4,4 g glukose, 1,8 g fiber) 4. Ett eple (6,45 g fruktose, 2,1 g glukose, 2,25 g fiber) For å summere opp fruktosen: • For oss, med normal treningsmengde, er det ikke noe poeng å legge mye fokus på inntak av fruktose. En frukt før trening og etter trening er enkelt og greit, men noe videre planlegging for å «få i seg nok» er ikke noe å dille med for de fleste av oss. • Det er ingen grunn til å «kutte ut» fruktose • For mye fruktose vil være negativt, med en grei sikkerhetsmargin kan vi si 50g fruktose er mer enn bra nok. Sjokomelk er 4% sukker, 1 liter blir 40g sukker og av de grammene er halvparten fruktose ergo 20g. 50g fruktose er faktisk en del, så dere bør ikke lide noen nød. • For mye fruktose vil gjøre at du legger på deg mer fett, men det vil være urealistisk for noen som er aktiv og som i tillegg spiser bra til å nå de mengdene • Fruktose er svært problematisk i overvektige, og fremmer både nedsatt sensitivitet til insulin og inflammasjoner • Frukt inneholder faktisk ikke enorme mengder fruktose, og man kan egentlig spise en god del frukt. Og alt det tullet om å kutte ut fruktose på diett, er helt meningsløst. Leste hele posten din som var svært informerende, men det jeg sitter igjen med er at han bør begrense fruktinntaket sitt rundt 3kg med frukt hver dag. Dette hvis vi går ut i fra 50kg fruktosegrensen som du nevnte ovenforbi. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-820150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Ja oki hvis det er sånn at han må spise frukt for å få nok energi for at han ikke får det fra andre mer nyttige kilder så skjønner jeg kansje det men litt merkelig problemstillingen for en som vil bygge musklet . Altså som svar til det Oddis skrev sist her Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-820165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Aldri bra å spise for mye av noe mener jeg da..alt med måte...er jo en fin tommelfinger regel:) Selv om det kan være vanskelig for noen å skille imellom _NOK_ og _FOR MYE_,det kan jeg skjønne. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-820186 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loco Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Og mindre energi, noe som ikke er bra dersom han trenger den energien til å bygge muskler. Kunne sikkert erstattet noe av frukten med ris, poteter eller andre kilder til stivelse, men med den mengden han spiser nå så er han sannsynligvis ikke over den mengden med fruktose kroppen kan håndtere så lenge det ikke i tillegg kommer endel raffinert sukker i kostholdet. Synd BluebearFastform slettet innlegget sitt... Sukkeret jeg får i meg kommer fra frukt og melkesukker (svært liten mengde). Ingen annen form for sukker. Som du sier så trenger jeg energien. Om jeg skulle byttet ut frukten med grønnsaker måtte jeg ha spist mer av noe annet for å kompensere. Ser derfor ikke noe poeng i å spise mer grønnsaker kontra frukt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-820260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loco Skrevet 19. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2013 Beklager, men trodde det ble litt for komplisert og jeg hadde ikke tid til å dobbelsjekke om alt stemte. Fruktose tas opp i tarmen via en transportør kalt GLUT2 (et fancy ord for lastebil som frakter fruktosen til sin rettmessige plass) eller GLUT5. Fruktose sin tur ender i leveren, i motsetning til glukose som kan bearbeides omtrent overalt i kroppen. Fruktose blir kort og godt låst fast i leveren. I leveren blir fruktosen fosforylert (bundet til seg fosfor, som endrer aktiviteten til enzymer) og videre vil katabolismen av fruktose (fruktolysen), enkelt forklart, starte med at fruktokinasen danner nedbrytningsprodukter og etter noen runder står man igjen med produktene som ligner de man finner i glykolysen (nedbrytningen av karbohydrat til pyruvat). Det er de som kan inngå i nydanningen av glukosen. For mye fruktose kan på den annen side også lede til en stor andel pyruvate som igjen kan føre til opphopning av produkter fra krebssyklus. De føres inn til levercellene sine cytosoler, konverteres til acetyl coA og bli rettet mot syntesen av fettstoffer. For å gjøre det veldig enkelt, katabolismen av fruktose er mye mer komplisert og tyngre for kroppen enn nedbrytning av andre stoffer. I tillegg er det leveren som, selvstendig, må bearbeide fruktose. Og det er det som er problemet her, det logiske å komme frem til da er: (og ja, jeg skrev så mye tull for å komme frem til de to tingene) • For mye fruktose vil bli benyttet ugunstig (les: lagret som fett) • Vi vil ikke basere hovedparten av inntaket på fruktose, og derfor heller er ikke et høyt inntak av sukkerrike matvarer optimalt. (Det betyr ikke at du ikke kan spise det, men det betyr at du ikke kan basere karb inntaket ditt på litago og wienerbrød ) Selv om 1 liter sjokomelk og noen epler ikke vil ha noe å si på en refeed, vil for høye inntak være negativt foruten det å fylle opp leveren. Dette betyr ikke det samme som at fruktose er djevelen, eller at fruktose er super bra / dårlig fordi det ikke stimulerer til utskillelse av insulin / leptin / påvirker sult på samme måte som andre karbohydrat kilder. Det betyr enkelt og greit, som med alle andre ting, du må balansere inntaket. Mengden fruktose som man bør innta varierer kraftig med daglig aktivitet, generell karbohydrat status osv. Under følger noen anbefalinger fra American Heart Association. [ATTACH=full]113354[/ATTACH] Her ser vi 18 teskjeer sukker, en teskje er ca 4g og vil totalt (50 % av sukker er fruktose) gi 36g fruktose for en aktiv mann (ja, det er deg). Om vi slenger inn litt frukt i den miksturen der, så er vi fort oppe i 50g fruktose. Som også er det Alan Aragon anbefaler som et anbefalt øvre inntak. En annen meta-analyse anbefaler 50-100g fruktose og en annen anbefaler rundt 60g fruktose. Så vi kan si en øvre fin grense for inntak av fruktose kan sies å ligge på rundt 50g fruktose for en mildt aktiv person. En liten liberal gjeng viser at inntak helt opp til 90g fruktose har en gunstig effekt på HbA(1c) (langtidsblodsukkeret) og ingen betydelig effekt er sett på triacylglyserol (fett i blodet) eller kroppsvekt med inntak opp til 100g! Det er i alle fall ikke noe poeng å kutte fruktose ut, jeg skal iallefall ikke si kutt ut noe som helst. Jeg har ingenting i mot å nyte noe som helst en gang i blant, og jeg sier aldri «kutt ut» noen ting. Det finnes bare forskjell på nytelse, misbruk og ikke minst KONTEKST! Det er ikke noe i veien med fruktose, det er mengden som må justeres til din individuelle situasjon. Dette varierer selvsagt kraftig med total inntak av karbohydrat, om du allerede har konstant fylte lager og fortsetter å innta, vil du selvsagt stå i faresonen for metabolsk syndrom og en større fettinnlagring og bør nok ikke «strebe» etter å innta fruktose eller karbohydrat. Dette må sees i lys av dietten generelt. For å gi en pekepinn på innhold av fruktose i frukt: 1. En appelsin (5,4 g fruktose, 4,2 g glukose, 5,2 g fiber) 2. Druer (100g) (7,8 g fruktose, 7,6 g glukose, 1,1 g fiber.) 3. En banan (2,7 g fruktose, 4,4 g glukose, 1,8 g fiber) 4. Ett eple (6,45 g fruktose, 2,1 g glukose, 2,25 g fiber) For å summere opp fruktosen: • For oss, med normal treningsmengde, er det ikke noe poeng å legge mye fokus på inntak av fruktose. En frukt før trening og etter trening er enkelt og greit, men noe videre planlegging for å «få i seg nok» er ikke noe å dille med for de fleste av oss. • Det er ingen grunn til å «kutte ut» fruktose • For mye fruktose vil være negativt, med en grei sikkerhetsmargin kan vi si 50g fruktose er mer enn bra nok. Sjokomelk er 4% sukker, 1 liter blir 40g sukker og av de grammene er halvparten fruktose ergo 20g. 50g fruktose er faktisk en del, så dere bør ikke lide noen nød. • For mye fruktose vil gjøre at du legger på deg mer fett, men det vil være urealistisk for noen som er aktiv og som i tillegg spiser bra til å nå de mengdene • Fruktose er svært problematisk i overvektige, og fremmer både nedsatt sensitivitet til insulin og inflammasjoner • Frukt inneholder faktisk ikke enorme mengder fruktose, og man kan egentlig spise en god del frukt. Og alt det tullet om å kutte ut fruktose på diett, er helt meningsløst. " For oss, med normal treningsmengde" for meg er det normalt å trene 2 ganger om dagen, flere dager i uken. Om mengden fruktose ikke har mer negative bivirkninger enn at det lagres som fett etter en viss mengde er det vel helt ok med min mengde? Trener mye og trenger derfor mye energi. Prøver for tiden å gå litt ned i vekt, 1.5-2 kg fett på 6 uker. Så lenge jeg da ligger i kcalunderskudd vil vel ikke det være noe problem å spise den mengden fruktose? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-820266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 25. juli 2013 Del Skrevet 25. juli 2013 "For oss, med normal treningsmengde" for meg er det normalt å trene 2 ganger om dagen, flere dager i uken. Om mengden fruktose ikke har mer negative bivirkninger enn at det lagres som fett etter en viss mengde er det vel helt ok med min mengde? Trener mye og trenger derfor mye energi. Prøver for tiden å gå litt ned i vekt, 1.5-2 kg fett på 6 uker. Så lenge jeg da ligger i kcalunderskudd vil vel ikke det være noe problem å spise den mengden fruktose? Sannsynligvis er du helt på trygg grunn. Problemet med fruktose og fettlagring er frie triglyserider i blodet som oppstår ved omdannelsen, og ikke bare fettlagring, men som sagt så skal du nok være på trygg grunn i forhold til hva kroppen kan håndtere. Dette er jo heller ikke en av/på bryter og helseskadelig blir det ikke før store mengder fruktose må lagres som fett daglig. Loco 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-823105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 har nå lest ett sted at fruktosen fra frukt og juice klarer kroppen (leveren) helt fint av, men at leveren får problem av fruktose tilsatt i mat. Det er nei nei . Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-1123463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Indiska Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 har nå lest ett sted at fruktosen fra frukt og juice klarer kroppen (leveren) helt fint av, men at leveren får problem av fruktose tilsatt i mat. Det er nei nei . Feil. Pons og Danisan 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22888-spiser-s%C3%A5-mye-fruktb%C3%A6r-at-det-blir-usunt-eller/page/2/#findComment-1125870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.