Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Her er et relativt lett sett fra gårsdagens trening, der toppsettet var 110kg x 2. Jeg føler ting begynner å sitte ganske så bra nå, og at jeg har en ganske alright nakkebøy. Likevel er det alltid ting som man ikke ser like godt selv. Så gjerne kom med innspill, pirking på hva det måtte være.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22877-teknikksjekk-kneb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å pirke på noe så ser det ut som du har en anelse krumning i ryggen på vei opp. Ellers syns jeg det så veldig bra ut fra denne vinkelen.

Ja, det er jeg enig i. Det kommer litt når jeg kommer helt i bunn. Nå er jeg litt usikker på hvor mye dette betyr, men synes det er vanskelig å unngå når jeg kommer så dypt som jeg gjør. Jeg synes det er lettere å sette seg slik enn å konsentre på å treffe perfekt på dybden. Det gjør egentlig bare løftet tyngre.

Noen som vet hvordan jeg evt. skal unngå dette?

Spennet ditt ser bra ut helt til du når bunnen.. Virker som om du hangler litt med stramming av magen/rumpen med en gange du starter å presse. Hva med å prøve å få en litt mer kontrollert stopp i bunnen, så klarer du kanskje å beholde samme spennet gjennom hele løftet?

Spennet ditt ser bra ut helt til du når bunnen.. Virker som om du hangler litt med stramming av magen/rumpen med en gange du starter å presse. Hva med å prøve å få en litt mer kontrollert stopp i bunnen, så klarer du kanskje å beholde samme spennet gjennom hele løftet?

Enig. Jeg spenner godt, og starter med å senke meg kontrollert for å treffe banen skikkelig. I det jeg faktisk slipper meg for å skape "bounce" i bunn, så mister jeg nok spennet litt. Jeg trener "med stopp" en gang i uken, så skal tenke ekstra på at jeg holder det hele veien da :)

Annonse

Ser ganske så ok ut med unntak av bekkentiltingen som det etter mitt syn er noe for mye av her. Du går inn i krum i korsryggen. Løsning: jobbe med mobilitet i spesielt hofter.

Du bør nok løsne opp adduktorer, setemuskler og eventuelt hamstrings og ikke minst jobbe med bevisstgjøring av dette. Kanskje vil å gjøre noen oppvarmingssett etter oppvarming med goblet squat fungere bra for å sitte dypt uten så mye tilting.

+ squat to stand
Ser ganske så ok ut med unntak av bekkentiltingen som det etter mitt syn er noe for mye av her. Du går inn i krum i korsryggen. Løsning: jobbe med mobilitet i spesielt hofter.

Du bør nok løsne opp adduktorer, setemuskler og eventuelt hamstrings og ikke minst jobbe med bevisstgjøring av dette. Kanskje vil å gjøre noen oppvarmingssett etter oppvarming med goblet squat fungere bra for å sitte dypt uten så mye tilting.

+ squat to stand

Tusen takk for den gode og utfyllende tilbakemeldingen, Martin. Setter jeg virkelig pris på! :)

Av og til ser man at ting ikke er helt som det bør være, men ikke alltid like lett å sette ord på hva som faktisk skjer, og hva som må gjøres for å rette på det når man ikke er fagmann selv. Takk!

Annonse

Nå gjelder jo hip drive først og fremst ved lavstangbøy, og dette er opplagt en høystangbøy :whistle:

Trådstarter: Hvorfor ikke bare kutte av 5cm på dybden, så unngår du det meste (om ikke hele) bekkentilten? Det vil fortsatt være godkjent dybde. Hvis vi først snakker om Rip og hip drive så sier han også at man skal aldri gå dypere på bekostning av lumbar extension. Ved en full knebøy så aktiviseres alt som trengs, så det er ingen grunn til å gå dypere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...