Gå til innhold

Karbohydrater rett etter trening.


Baronen

Anbefalte innlegg

Jeg stapper som oftest i meg en halv pakke riskaker med ostesmak til shaken og BCAA'en :D mest fordi det er godt og at jeg ikke skal sulte ihjel mens jeg lager middag.

Er det de "store" riskakene eller de som kommer i små poser? Jeg har prøvd de små med "sour cream and onion" :wub:, men jeg har ikke prøvd ost. Må vel teste det kjenner jeg, men jeg bare lurte på om dere foretrakk de store eller de små, altså om det var noen forskjell annet enn størrelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det de "store" riskakene eller de som kommer i små poser? Jeg har prøvd de små med "sour cream and onion" :wub:, men jeg har ikke prøvd ost. Må vel teste det kjenner jeg, men jeg bare lurte på om dere foretrakk de store eller de små, altså om det var noen forskjell annet enn størrelsen...

De store :) De er litt annerledes enn de små.. Syns de små er "veldig luftige" i forhold til de store

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar BCAA før, under og evt etter trening hvis det er lenge til første måltid(trener som regel tidlig), og om det blir trening på formiddagen blir det heller et gigamåltid :p

Anbefalingene om inntak av KH og proteiner 30 min etter endt økt gjelder hvis neste økt er innen kort tid. Det tar ca 24t å fylle opp et glykogenlager, og ved å bruke det "åpne vinduet" (30 min etter økt) vil glykogenlageret fylles raskere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar BCAA før, under og evt etter trening hvis det er lenge til første måltid(trener som regel tidlig), og om det blir trening på formiddagen blir det heller et gigamåltid :p

Anbefalingene om inntak av KH og proteiner 30 min etter endt økt gjelder hvis neste økt er innen kort tid. Det tar ca 24t å fylle opp et glykogenlager, og ved å bruke det "åpne vinduet" (30 min etter økt) vil glykogenlageret fylles raskere :)

En ting jeg har lurt litt på, er hvis man har en kardioøkt i form av f.eks. jogging. Vil man kunne holdet det "åpne vinduet" åpent lengre hvis man bare er i bevegelse etterpå, f.eks. ved å gå litt rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Som mange andre hadde jeg før litt "panikk" for å ikke få i meg proteinshake og karbohydrater hurtig nok etter trening, men jeg har et mer avslappet forhold til det nå etter å ha hørt på Martin Berkhan og Børge Fagerli. Jeg spiser riskaker mens jeg spaserer hjem fra trening hvis jeg har lyst på det, eller venter til jeg kommer hjem og spiser havregryn eller ris og kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var sånn at man skulle spise karbohydrater etter trening for å unngå muskelsvinn jeg? Er dette feil? :huh:

Karbohydratenes primære funksjon etter trening er å fylle opp glykogenlagrene. Med mindre du skal trene igjen samme dag har du god tid til å fylle opp disse, og karbohydrater rett etter trening er derfor ikke like viktig. Samtidig er insulinsensitiviteten høyest rett etter trening, noe som gjør at insulinresponsen på karbohydratene ikke blir like stor som den ellers ville vært.

Du får hvertfall ikke muskelsvinn av å ikke spise karbohydrater etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tra en proteinshake + frukt/riskaker/rosiner rett etter trening, men det er mest fordi det da er leeeeeeeeeeeeeenge siden jeg har spist (drar rett etter jobb) og er grisesulten. trenger å ha noe i magen til jeg har fått kommet meg hjem, dusjet og laget noe ordentlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydratenes primære funksjon etter trening er å fylle opp glykogenlagrene. Med mindre du skal trene igjen samme dag har du god tid til å fylle opp disse, og karbohydrater rett etter trening er derfor ikke like viktig. Samtidig er insulinsensitiviteten høyest rett etter trening, noe som gjør at insulinresponsen på karbohydratene ikke blir like stor som den ellers ville vært.

Du får hvertfall ikke muskelsvinn av å ikke spise karbohydrater etter trening.

Greit å vite! :) Føler meg skjelden sulten rett ette trening, foretrekker å vente en time før jeg spiser så det var jo praktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...