Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har alle fått med oss kostholdsdebattene, trendene, de uendelige artiklene om dietter, matfilosofier, karbofrykt, fetthat og proteinrestriksjon. Jeg er dritt lei, og nå spør jeg dere: what is "left to hate"? Hva står fortsatt igjen som "usunt", hva bør man kutte ned på eller unngå i hverdagen? Sukker, hvetemel og transfett er de jeg sitter igjen med. Hva mener du?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22848-what-is-left-to-hate-kostholdsdebattene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester
Vi har alle fått med oss kostholdsdebattene, trendene, de uendelige artiklene om dietter, matfilosofier, karbofrykt, fetthat og proteinrestriksjon. Jeg er dritt lei, og nå spør jeg dere: what is "left to hate"? Hva står fortsatt igjen som "usunt", hva bør man kutte ned på eller unngå i hverdagen? Sukker, hvetemel og transfett er de jeg sitter igjen med. Hva mener du?

Alt med måte og variasjon. Ingen av de enkeltelementene vil utgjøre noen enorme skader på egenhånd i moderate doser. Men man bør ser på det i sin helhet. Om noe så kan man f.eks argumentere for å kutte ned på sukker, men ikke kutte ut! Osv, men det koker ned til at man ikke kutter ned på sukker på grøten, men spør seg hvor nødvendig det er å spise sjokolade hver dag. Men ingen problem å spise litt sjokolade her og der. Som sagt, kcal inn - kcal ut, noen dager spiser man mye sukker, andre dager mye fett, noen dager begge deler, andre dager lite av begge.

Når man skal mikrostyre alt som om man er kroppsbyggere før en konk så begynner det å gå ut over hva som er normalt for et friskt menneske i en verden med forpliktelser. Bruk hodet, og spis etter behov og lyst, men ikke overdriv.

Slik Lindberg sa det under årets LHL-konferanse at resultatet av alle disse kostholddebattene har ført til en mer forvirret befolkning, men samtidig ser dette ut til å ha gjort utslag på at den samme befolkningen om noe forvirret; har fått en høyere interesse for å ha et kosthold som er forenlig med god helse. Sammenhengen mellom god ernæring- og helsestatus varierer fra person til person i og med at det er ingenting som heter et "gjennomsnitt-menneske". For å være ærlig så synes jeg ikke at de generelle retningslinjene er så ille som enkelte skal ha det til, om noe basert på dagens viten er dem som en helhet heller gode. Her er heller sakens kjerne hvor mange som reelt følger disse. Slik som det allerede er nevnt her skader det ikke for den friske delen av befolkningen å ha "sunn fornuft". Å spise variert og ikke ensidig vil i større grad sikre oss alle disse bioaktive komponentene som ser ut til å promotere en bedre helsestatus og om den samme variasjonen av og til fører til halvfabrikat samt energitette matvarer så går dette helt fint.

Minussiden selvsagt er at det har kommet enda flere synsere "Dette funket for meg --> derfor funker det for deg"

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...