Gå til innhold

Tung beinbygning, bare en unskylning?


Maria Moen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har målt beina diverse kroppsdeler, nei ikke de edle delene, men håndflate, skulderbredde, hoftebredde, albueledd, kneledd osv med en kompis osm er like gammel som meg, og like høy som meg. Jeg veier 100, han veier 70. Jeg har alltid vært litt stor, og tror da kroppen min har bygd seg kraftigere. Det er min teori. De punktene vi har målt på har ikke fettprosent noe å si. Jeg var ganske mye mere kraftigere bygd enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt beina diverse kroppsdeler, nei ikke de edle delene, men håndflate, skulderbredde, hoftebredde, albueledd, kneledd osv med en kompis osm er like gammel som meg, og like høy som meg. Jeg veier 100, han veier 70. Jeg har alltid vært litt stor, og tror da kroppen min har bygd seg kraftigere. Det er min teori. De punktene vi har målt på har ikke fettprosent noe å si. Jeg var ganske mye mere kraftigere bygd enn han.

Hvordan mener du at fettprosent ikke har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så...de slanker bort kalsium også?

Nei, her drar du en litt kjapp konklusjon, tror jeg.

Om du pådrar deg en overvektsproblematikk, så vil skjelettet utvikle seg i takt med vekta. Om du så får kontroll over vekten og lykkes med å redusere den, så betyr det ikke at skjelettet vil skrumpe inn av den grunn. (ingen medisinske artikler å legge til grunn her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
For folk som lurer på hvorfor ting er som de er, så har det noe å si :) Men her kommer man tilbake til at noen snakker om volum mens andre snakker om masse :)

Finnes det et eksempel på en jente/gutt med lav fettprosent som ikke ser like slank ut pga "stor beinbygning" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk som lurer på hvorfor ting er som de er, så har det noe å si :) Men her kommer man tilbake til at noen snakker om volum mens andre snakker om masse :)

Forstår greia, men poenget mitt var da og bruke tung beinbyggning som en unnskylding for at man er fat fuck er bare tull. Vet om en som har jævlig tykk beinbyggning, håndledda hans er typ nesten dobble størelsen av mine, men han har ser jo fortsatt bedre ut enn meg pga han har typ 6% fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Ikke som jeg vet. Jeg tror det kan være forskjell i bentetthet, men veldig lite som skiller i egentlig størrelse. Og når det er forskjell i bentetthet, så er det nok uansett bare snakk om noen 100g...

Da er vel den praktiske betydningen av "tung beinbygning" lik null?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DET er jeg helt enig i. Jeg er bare interessert i det tekniske bak hvorfor noen har mer kalsium lagret enn andre - selv om forskjellene er minimale :)

Den er grei, da melder jeg meg ut av samtalen og lar de med kunnskap om det uttale seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vektsammenheng, ja. Tror det er maks 500g som skiller høye, kraftige "bjørner" med kortvokste spinkle mennesker. Da snakker vi selvsagt om folk som ikke lider av en sykdom som gir kunstig høy/lav bentetthet eller ekstravekster. For bruddstyrke har det nok mye å si, dog...Jeg *har* tung benbygning (og jeg har DEXA som bevis :D ), men det betyr ikke at jeg veier så sinnsykt mye mer enn andre om man tar bort organer, hud, fett og muskler. Det betyr at det skal mer til før jeg knekker noe, hvilket jeg kan bruke barndommen som bevis på ;)

Det er jo en vesentlig forskjell på tung og kraftig bygget. En bil som tåler mye kan være like lett som en bil som ikke tåler så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk stress på beinvevet vil stimulere til økt massetetthet og dermed sterkere bein. Eksempler på dette er f.eks. tunge vektbærende øvelser som knebøy osv.

Uansett vil det ikke utgjøre særlig mye på vekten,siden beina i seg selv er ganske lette.

Størrelsen på skjelettet kan avgjøre f.eks. hvor bred du er osv, men det utgjør ikke mye på badevekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter tung eller spe benbygning (såfremt en ikke er benskjør). I gj-snitt veier skjelettet til et voksent menneske 2-3kg.

HOho!! Jeg har skyldt på tung beinbygning i alle år!!! hele 3.89kg med bein....! Det er jo ingenting!! Kunne ikke skylde på at jeg var feit på grunn av de ikke engang 4kiloene mine med bein xD var bare litt lubben og syns dette var en finfin unnskyldning ;) Men dette er under betegnelsen "tung" beinbygning endååå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt beina diverse kroppsdeler, nei ikke de edle delene, men håndflate, skulderbredde, hoftebredde, albueledd, kneledd osv med en kompis osm er like gammel som meg, og like høy som meg. Jeg veier 100, han veier 70. Jeg har alltid vært litt stor, og tror da kroppen min har bygd seg kraftigere. Det er min teori. De punktene vi har målt på har ikke fettprosent noe å si. Jeg var ganske mye mere kraftigere bygd enn han.

Om du måler rundt kneet, så er det ikke store fettansamlingene som legger seg oppå kneskålen, så en kan vel se av målebåndet at fete mennesker oftest har et skjelett som har holdt tritt med økt kroppsvekt...

Det forstår jeg også. Fettansamlingen vil være mindre enn i forhold til mengde fettansamling på andre deler av kroppen, men det vil fortsatt være fett der. Mer fett enn om vedkommende var 30 kg lettere. Uansett, grunnen til at jeg spør er at jeg ikke helt fikk tak på selve poenget/budskapet i innlegget. De har målt diverse kroppsdeler og han var kraftigere. Samtidig er differansen på kroppsvekten 30 kg... Så han er kraftigere fordi beinbygningen er slik og ikke fordi han veier 30 kg mer?

Hoftebredden og skulderbredde vil selvsagt variere med fettprosent. Om ikke man måler bredde mellom skulderblad og hoftekuler eventuelt. Er du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...