Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser at en ganske høy andel av energien brokkoli er protein. Er disse proteinene like bra som proteiner man får fra melk, egg, biff, kylling, whey, casein? Hvis ikke, er de dårligere på grunn av aminosyresammensetningen? Eller kan proteiene være dårligere på grunn av noe annet, f.eks. "biologisk verdi", som kroppsbyggerne snakker om?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22669-proteiner-i-brokkoli-kvalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vegetabilske proteiner har, så vidt meg bekjent, som regel lavere biotilgjengelighet og færre komplette aminosyrekjeder enn animalske produkter. Når det gjelder brokkoli skal du spise rimelig mye før det gjør noe utslag på noe som helst, så jeg tror du kan regne dem som en kilde til fiber og vitaminer og droppe å telle noe annet fra dem ;)

Jeg vet ikke hvor høy/lav biotilgjengelighet brokkoli har, men frukt har iallefall 0,72. Brokkoli har heller ikke alle de essensielle aminosyrene nei. Det finnes forresten vegetabilske kilder med like høy biotilgjengelighet som kjøtt og med komplette aminosyrekjeder (bla soyaproteiner).

Edit** Broccoli « Proteinkvalitet sier at brokkoli har 0,71. Vet ikke helt hvor pålitelig den siden er men regner med det ligger rundt den scoren.

Ble nysgjerrig nå, har skjønt litt hva biotilgjengelighet er, men hva er det det måles i? Er det noe sånt som at 1 er "perfekt" biotilgjengelighet, og 0 er null?

Ja. 1 = 100%.

In pharmacology, bioavailability (BA) is a subcategory of absorption and is the fraction of an administered dose of unchanged drug that reaches the systemic circulation, one of the principal pharmacokinetic properties of drugs. By definition, when a medication is administered intravenously, its bioavailability is 100%.[1] However, when a medication is administered via other routes (such as orally), its bioavailability generallyTH[›] decreases (due to incomplete absorption and first-pass metabolism) or may vary from patient to patient. Bioavailability is one of the essential tools in pharmacokinetics, as bioavailability must be considered when calculating dosages for non-intravenous routes of administration.

Bioavailability - Wikipedia, the free encyclopedia

Bio-availability: this represents the percentage or scale rating of just how much our bodies can make use of certain protein sources. You need to know that our bodies and digestive systems absorb some protein's better than others and also certain sources will provide a higher amino acid profile.

Bodybuilding.com - Protein Bio-Availability Explained!

Enkelt forklart vil kroppen ta opp 72% av proteinene man får i seg fra brokkoli, om tallene over er riktige (har ikke sjekket). I tillegg må man se på aminosyreprofilen for å sjekke at man får i seg nok *komplette* proteiner.

A complete protein (or whole protein) is a source of protein that contains an adequate proportion of all nine of the essential amino acids necessary for the dietary needs of humans or other animals.[1] Some incomplete protein sources may contain all essential amino acids, but a complete protein contains them in correct proportions for supporting biological functions in the human body.

Complete protein - Wikipedia, the free encyclopedia

Annonse

Jeg ser dt skal være over 3 gram protein pe 100 gam vare i brokkoli. Spiser man mye brokkoli blir det ikke helt ubetydlig, opp mot 10 gram om dagen kanskje.

Jeg spurte mest på grunn av teoretisk interesse. Ikke fordi jeg sitter og regner på kostholdet mitt om dagen :)

Synes det er litt rart at ting ikke blir tatt opp av kroppen og fordøyd. Vil det si at det går rett til avføringen, eller hvordan fungerer det? Leste for en god stund tilbake, at avføring hos mennesker, inneholder svært liten grad av energi (iform av kcal).

Vegard L

Proteinkvalitet handler i veldig liten grad om biotilgjengelighet. Vi tar opp så godt som alt proteinet vi spiser, og dersom det hadde vært betydelige mengder protein i avføringen (azotoré) så hadde det vært et tegn på at noe var galt.

Mer om proteinkvalitet: Alt du trenger å vite om proteinkvalitet | Frisk og Funksjonell

Proteinkvalitet er også strengt tatt bare noe å tenke på om man man får i seg relativt lite protein. I beregningene av proteinbehov (minstebehov 0.8g/kg) er det tatt hensyn til at proteinkvaliteten er gjennomsnittlig, det reelle behovet er enda lavere. Begynner man å nærme seg ned mot minstebehovet så blir det viktigere å velge protein av god kvalitet for å dekke behovene for de essensielle aminosyrene. Spiser man som de fleste her inne 1,5+ g/kg så er ikke proteinkvalitet noe man trenger å bekymre seg nevneverdig for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...