Gå til innhold

Inspirasjon, tips og klær til jogging


Rexi

Anbefalte innlegg

Hei hei! Jeg er helt ny her på forumet, og ønsker litt inspirasjon og råd:)

Litt bakgrunnsinfo: Er 25 år og fullstendig utrent, og har en sønn på 4 måneder. Snuste litt på trening før og i graviditeten, men ellers har kroppen vært rimelig lat. Har lenge vært opptatt av sunn mat og gode verdier, og vil så gjerne være en sporty mamma som kan stille opp på det meste. Bestemte meg i forrige uke for å prøve å jogge litt, og WOW! Dette er jo superdeilig. Er ikke så veldig flink eller rask, men klarer fint å forflytte meg 3 km, sakte jogg da vel og merke!:) Har til nå jogga type tre ganger i litt forskjellige værforhold, og det gav mersmak!

Hva "trenger" man av basisplagg (som kanskje også funker over flere sesonger)?

Noen tips og triks til en ferskis-jogger, spesielt fra dere som har gått samme veien før meg? :)

Tips til enkle styrkeøvelser?

Gjør dette først og fremst for å føle meg vel, være en bedre mamma og få hodet ordentlig skrudd på, men greit om pæreformen slettes ut litt da.. Er nå 163 cm høy og tror jeg veier rundt 75 kg, kanskje litt mindre. Vet ikke om det har noe å si for øvelsene.

Håper å høre fra dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tights er for meg et must have når jeg skal løpe. Slipper gnagsår i lyske og gnissing på innsiden av låret. Er også (ifølge meg) overlegent når det kommer til komfort. Jeg har både korte, knelange og lange tights, så har jeg noe til både vinter og sommer.

Jeg bruker også kun enten ull eller sømløs sportsbokser. Har blitt strandet på langtur før med blødende gnagsår i lysken. Ikke godt.

En tyn løpejakke er greit om tempen eller tempoet blir lavt. Men alt over 10 grader blir for meg t-shorte vær.

Ullsokker minsker faren for gnagsår, selv om du skulle bli våt.

En god drikkesekk om man skulle fine på å løpe langt.

Sko blir individuelt, men kan anbefale å ha en sko til vært bruk. Altså skal man løpe endel terreng eller fjell, så skaff en ren terrengsko. Jeg liker å ha litt forskjellige typer sko. Føler jeg slipper litt unna skader på den måten. Jeg har en "barfot" sko og en konkurranse/langtur sko til asfalt, og 2 terrengsko med pigger og en grus/sti/asfalt sko.

Når det kommer til løping, iallfall langdistanse som jeg liker, er komfort alfa o mega. Unngå gnagsår på bein og lysker. Ikke ha en dårlig sekk som hopper på ryggen. Jo mer behagelig man har det, jo gøyere blir løpingen.

Styrkemessig er tåhev mye brukt av løpere. Knebøy er også en god øvelse. Ellers er øvelser som styrker korsrygg/kjernemusklatur og skuldre greit å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Jeg har vært i ca samme situasjon som deg. Jeg startet med å gå turer, etterhvert småjogget jeg samme ruta så langt jeg klarte. Prøvde å sette meg korte mål "mellom busker og stener" og presse meg selv.

Etterhvert som jeg fikk "kontroll over kroppen" startet jeg med styrketrening.

Gjør det enkelt, jeg startet med gamle joggebukser og slitne t-skjorter. Det viktigste er sko og sportsbh, sistnevnte må være superstram. Du utvider treningsgarderoben i takt med egne erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that, så kan jo bidra med mine erfaringer :)

Hva "trenger" man av basisplagg? Det viktigste løpeplagget for meg, er en GOD sportsbh. Ellers går det i løpetights, pustende t-skjorter og sportsjakker her. Men med riktig sportsbh kunne jeg vel løpt i det meste av antrekk. Også er jo gode sko sentralt.

Noen tips og triks til en ferskis-jogger, spesielt fra dere som har gått samme veien før meg? Mitt aller, aller, aller beste tips er å ta det gradvis. Har sett flere som går fra korte turer én uke, til å nærmest skulle løpe mila hver dag uken etter, fordi de har fått så løpekick. Slikt fører gjerne med seg både skader, og dalende motivasjon. Ville også trent styrke, helt klart. I hvert fall ben og kjernen. Personlig startet jeg med styrke, før jeg begynte å løpe. Å sette opp en plan for det hele er kanskje ingen dum idé?! Så ser du hvor mye du fremgang du kan/bør ha, fra uke til uke. I tillegg er det jo motiverende og gøy, å nå mål man har satt seg!

Og Kristin Charm - ganske sprøtt å bli nevnt som inspirasjon i samme kategori som Thess! Så takk for den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre svar, folkens! Skal definitivt sjekke ut loggbøkene deres:)

Ja, vil tro det er lett å bli for ivrig og "løpe" lenger/fortere enn kroppen tåler. Er jo lett å få skade, og har lest et sted at en utrent kropp trenger minst 12 ukers basetrening (rolige, korte turer) før man begynner med bakketrening, intervaller og raskere turer. Stemmer dette?

Her er det mange og lange bakker nesten over alt og vi bor helt i bunn.. Har trillet endel turer med vogn, så har jo fått litt gratis styrketrening, men er sikkert langt fra nok! Vi har heldigvis også en 800 m grusbane rett oppi her, som kommer gått med etterhvert. Ellers er det flere skogsveier i nærheten og masse fjell, så nok å leke seg med. Kjedelig at det eneste lokale løpet er et skikkelig tøft motbakkeløp.. Hadde vært moro å deltatt til neste år om det ikke hadde vært fullt så ambisiøst.

Med en liten en i hus blir det litt i hastagjort med mat innimellom. Hva spiser dere de dagene dere trener? Har maten noe å si i forhold til hvordan treningen blir?

Spiser til vanlig veldig normal norsk mat: mye kylling, fisk, linser/bønner, grønnsaker (varierer litt fra dag til dag, men er veldig glad i alt av grønt), poteter, fullkornsprodukter, litt meieriprodukter som ost og lettmelk, kaffe, havregryn med banan og kanel til frokost. Også unner vi oss litt ekstra i helgene, men prøver å begrense det til en dag i uka. Aldri brus, alkohol, rødt kjøtt eller pasta (ingen av oss som liker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig at det eneste lokale løpet er et skikkelig tøft motbakkeløp.. Hadde vært moro å deltatt til neste år om det ikke hadde vært fullt så ambisiøst

Hvilket løp er dette? Jeg ble iallfall overrasket over hvor lavterskel mosjonistklassen i div motbakkeløp er. Både eldre, utrente og barn er med. De fleste tar det som en rask tur, jogg. Greie med motbakkeløp er at de ikke er særlig belastende på beina, så man trenger ikke ha løpt lenge for å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett på, bare hørt om det. Går av stabelen nå i helga. Heter Våttå'n opp. Vet det er flere atleter som deltar, men finnes nok en mosjonsklasse også.. Men det er ganske så bratt og på afalt mye av veien. Blir moro å se hvordan det forløper seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du har satt deg inn i litt allerede Rexi :) Jeg kan jo dele litt av hva som er et must for meg når det kommer til utstyr.

Nr. 1 er egentlig skikkelige sko, om du bor i nærheten av en løpelabben butikk så hadde jeg tatt turen innom de. De kan det med sko og analyserer foten din og steget ditt sånn at du får riktig type sko til deg.

Om du ikke har en sånn butikk i nærheten av deg, så har de fleste sportsbutikker også nå blitt litt bedre på det med sko. Så lenge du ikke løper rundt mer enn 3 ganger i uken holder det med ett par sko, men om du etterhvert løper flere dager kan det være smart med to skopar som du bytter på. (selv har jeg sikkert 10 par. og bruker vel aktivt 5-6 av dem :p) Men det blir litt for spesielt interesserte.

Som KamillaK sier så er en god sports-bh viktig. Liker selv Pierre Robert sine, eller de fra Nike. Førstnevnte får du kjøpt i de fleste matbutikker.. Og Nike sine er lett tilgjengelig i alle sportsbutikker.

Deretter vil en løpetights være en god investering, er veldig glad i Nike sine der også. God passform og ganske så slitesterke. Om sommeren liker jeg best å løpe i shorts eller kne-lang tights. Om vinteren er det bare å kjøre på med en super under tightsen.

En pustende t-shorte, gjerne med glidelås sånn at du kan få litt lufting er også smart. Evt uten armer, som en singlet. Nike har mange fine. Kari Traa har også en god del gode singletter, men de sitter ganske stramt om du ikke liker det.

Et par løpesokker fra f.eks Nike minimerer sjansen for gnagsår.

Om du også vil investere i en løpejakke eller vest så er det litt forskjell på vår/høst og vinter modellene. Her kan det være lurt å ha en til f.eks vinter og en til våren som er mye lettere (mer som en vindjakke).

For meg så er også en pulsklokke helt elementært når det kommer til løping, men dette er noe som du sikkert kan vente litt med, sånn at du er sikker på at du klarer å holde igang før du kjøper alt av utstyr. Det er ganske utrolig hvor motiverende elektronikk kan være mht å bli en bedre løper, så om du fortsatt holder igang om noen mnd tid (jeg har troen på deg altså!) så hadde det vært noe å sette på ønskelisten ;)

Når det gjelder tips iforhold til fremgang på løping, så er det som nevnt over viktig å ta det litt piano og øke belastningen gradvis. Normalt øker en mengde fremfor intensitet i første omgang. En gylden regel er å IKKE øke de to samtidig ;) Dette er litt fordi det er en ganske stor belastning på sener, ledd, lignamenter og muskulatur å løpe.

Det er ikke noe problem å starte med intervaller når en er utrent, det er derimot en veldig effektiv måte å komme raskt i form på, ved at du øker særlig VO2max. (den evnen muskulaturen har til å ta opp og bruke oksygen pr. tidsenhet, dvs ditt mål på bedrer kondisjon kort fortalt..).

I starten vil jeg anbefale deg å i alle fall ha en fridag i mellom løpeøktene.

Når det gjelder et styrkeprogram, så vil et fullkroppsprogram 2-3 ganger i uken kunne gi deg gode resultater. Om du er ute etter å forme kroppen din, er det først og fremst gjennom styrke du gjør det.

Om du vil trene styrke mht å tåle løpingen bedre, som jo er veldig smart (y) (mange som glemmer dette, og dermed ender opp med skader). Så vil fokuset ligge på kjernemusklatur og strekkapparatet i beina. Øvelser som tåhev, knebøy, hip-thrust eller glute bridge, sideplanke med vipp og crunch eller beinhev f.eks. vil styrke de områdene som er utsatt ved løping. Alle disse øvelsene er lette å gjøre hjemme om du ikke har tilgang til treningssenter. 2-3 sett i repetisjons-antall mellom 8-15 vil gi deg god effekt.

Et siste tips er å variere underlaget du løper på, mest mulig ut i skogen i alle fall nå på sommer og høst. Ikke bare er det fint for beina, men det gir også en enorm glede kontra å løpe på asfalt og trafikkert vei, i alle fall for meg.

Av intervalltyper er det mengder å velge mellom, alt fra kortintervall, langintervall, fartslek, naturlig intervall, pyramideintervall, bakkeintervall, sprintintervall++ i tillegg har du ulike langkjøringer (samme tempo): hurtig, rolig++

Om du leser litt inne på løpelabben sine sider, så finner du en del informasjon om de ulike typene. De har også mye bra tips mht andre ting om løping også :)

Om du lurer på noe mer så er det bare å sende en PM, eller tagge meg, så skal jeg svare så god jeg kan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Tess! Takker og bukker. Dette var et supermotiverende og ikke minst overkommelig program!

Må innrømme at jeg jogget i 5 mnd før graviditeten også, men hadde ikke peiling på hva jeg dreiv med.. Jogga bare den samme 5 km-runden tre ganger i uka (gikk i de bratteste bakkene) og trente et bikiniprogram fra et blad. Synes det var skikkelig stas, men vil tro det er enda morsommere med utfordringer og variasjon.

Takk for tips til bekledning. Mye av dette befinner seg i skapet fra før (vi har ganske like preferanser ser jeg), men Nike sokker skal difinitvt testes ut! Har nettopp gått berserk på sommersalget og funnet mye fint, inkludert verdens fresheste free runs, som skal brukes ved styrketrening. Løplabbet, ja:) Var der i fjor og fikk tilpasset fottøy. De er supre og gjør øktene til en glede. Har en billig garmin, men den går til hode på meg, og skal brukes kun ved testrunder og ikke i det daglige. Mangler dessuten noen viktige funksjoner som å vise prosentdel av makspuls og å pipe ved intervalltrening.. Den har gps, men ingen fancy skjerm som kan vise hvor en er mens msn iogger. Kanskje ikke så nødvendig, men er litt i enkleste laget for min smak. Hva bruker du din til, Tess?:)

Dette er sikkert ikke noe å klage på, men jogget i stad i 24 plussgrader da sola steika som verst og liker definitivt best å trene i yr, regn, vind og overskyet vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Når joggingen faller litt i system kan det hende jeg drister meg til å opprette logg, men foreløpig er den fysiske loggboka gull verdt. Tar ikke treningen for seriøst enda heller (og det er egentlig ganske deilig). Målet er enkelt: Få energi og glede til å gjøre mest mulig i hverdagen, spre glede og ha det godt. Om rumpe/hofter forminskes er dette bare et pluss. Men sånn alt i alt er livet ganske fint, og trening er bare et verktøy for en bedre hverdag istedetfor at hverdagen sentreres rundt treningen.. Et langsiktig mål er å trene utover høsten og vinteren, for vi har de nydeligste vintrene her i bygda, og de skal nytes til det fulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har litt erfaring med pulsklokke, det er bra, i alle fall om du en gang kommer til det punkt at du vil bruke den til å styre intensiteten på treningen.

Jeg bruker min til nettopp det, sånn at jeg sørger for å ligge i riktig sone under intervaller og langkjøringer. I tillegg gir det med feedback på om jeg kommer i bedre form, gjennom å vise lavere puls.

Jeg bruker den også til å logge mengden i løpet av uken.

Men om du løper tre ganger i uken, så er det ikke så nøye med å holde lav sone på noen av øktene. For min del som løper 6-7 ganger må jeg være litt mer nazi på å styre intensiteten.

Har også GPS på min, og synes det er kjekt å måle fart kontra puls for å se bedring av kondisjon. Har en Polar RCX5 med GPS som tilbehør. Er veldig fornøyd med min klokke :D

Nå er det ikke sånn at en trenger pulsklokke for å styre intensiteten, mye kan du gjøre ved å bruke f.eks Borgs skala. Pratetempo osv.

Løpesokker er gull! Og Nike har masse fint utstyr. Bra du har fått tak i skikkelig sko, det er egentlig det viktigste.

Høres ut som motivasjonen din for trening er på plass, å trene for treningens skyld, at man synes det er gøy og for trivsel er den beste motivasjonen (synes jeg) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste for meg var og ikke jogge/trene for ofte..Nå jogger jeg gjerne hver dag, men alt over 3 turer er bonus... Grunnen til det er at jeg mange gang har begynt og trene, også merker man fremgang så fort,- og blir litt "bitt" av basillen. Plutselig kommer den en lengre periode man ikke får seg ut på tur,- og man føler at "alt var til ingen nytte";- man gidder ikke "starte på nytt,- enda"....

Så jeg satte meg et mål som skulle være mulig og nå, samme f...hvor travlet jeg hadde det/syk jeg var/hadde vært. To joggeturer i uka, evt en joggetur og en innetrening, med mest fokus på styrketrening tilpasset joggere. Sykdom varer sjelden lenger enn noen dager, sånn "ute av stand til og trene syk" iallefall...Og selv under ferie så bør man få til og trene ett eller annet to gang i uka..Etter noen måneder så hadde jeg "funnet mitt tidsskjema" og to økter var like innarbeidet som og dra til jobb hver dag. DA først begynte jeg og tenke mer bevist på treningen, antall økter, type økter osv...Og nå så føler jeg at 4 treninger i uka er "must",- under ferie er det fortsatt 2 økter som gjelder,- og er jeg syk, så prøver jeg alikvel så fort jeg føler det er mulig slik at det i "snitt" blir 2økter på ei uke...

Jeg er vel litt "motstrøms" i forhold til råden her, men for MEG så var gode treningsvaner/rutiner det viktigste og få inn,- så kom mer "seriøs" trening :) Kanskje kan det være til hjelp for andre også? Kan også nevne at jeg kjøpte sko til 499 en gang i året de første 6 år jeg trente, og mine første "Joggeklær" kjøpte jeg først 7 år etter jeg begynte og jogge. Før den tid var det min manns avlagte treningsklær jeg brukte opp siste rest av..... De siste 3 år har jeg derimot funnet stor glede i og kjøpe nytt treningstøy, selv om det har null og si for prestasjonene mine :) Og i fjor kjøpte jeg mitt dyreste par joggesko EVER;- 1799 kostet de...og den dag i adg får jeg dårlig samvittighet,- selv om jeg elsker de :)

Lykke til på veien til et aktivt liv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dere!

Så flinke dere er! :) Løping syv dager i uka og holdt åå i syv år osv. Det er virkelig inspirerende! Høres veldig fornuftig ut, Hefor, og så sant! Skal s5å absolutt prøve strategien din. :) Skjønner den dårlige samvittigheten ovenfor dyrt utstyr, men må jo være flott å trene i gode sko en elsker da! Og nå som du vet hva du liker, finner du de kanskje på salg neste gang som en utgående modell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dere!

Så flinke dere er! :) Løping syv dager i uka og holdt åå i syv år osv. Det er virkelig inspirerende! Høres veldig fornuftig ut, Hefor, og så sant! Skal s5å absolutt prøve strategien din. :) Skjønner den dårlige samvittigheten ovenfor dyrt utstyr, men må jo være flott å trene i gode sko en elsker da! Og nå som du vet hva du liker, finner du de kanskje på salg neste gang som en utgående modell..

hvis du har sjangs, gå til løpalabbet eller en annen foretning myntet på løpssko. De vil umiddelbart se hva type sko du trenger (over/under pronasjon, plattfot osv) og anbefale en sko som passer til bruken. Han karen på g-sport er veldig flink på sykler og fluefiske men har sjelden dybde kunnskap på sko. Det kommer til å koste en tusing kanskje to men er verdt det. Feil sko vil føkke ting til for deg.

Drit i fancy, prioriter funksjon. All verdens funky better bodies tights med universal patentert omega tre og pustende 4lags membraner utviklet av reodor felgen er bortkastede penger (stort sett) Finn noe enkelt som du føler deg vel i.

Ikke barnevakt? Bæremeis er genialt!

Videre så er jeg veldig enig i det som ble sagt oven... Bygg vanen!! Ikke sett deg hårete mål du kanskje ikke klarer å nå, prioritert å få skrotten ut av heimen minimum 2 dager i uken. Helst de samme dagene til samme tidspunkt. Vi er vanedyr og når vi ikke får fulgt vanen så blir vi irriterte... derfor gjør vi gjerne en ekstra innsats bare for å få gjort ting slik vi alltid har gjort det.

2-3 dager med løping hver uke VIL gi deg skader. Ha 1 maks 2 løpe dager i uken nå den første tiden. De andre dagene bruker du til å gå. Husk tøy og bøy.

Sist men ikke minst.. det er sikkert et titalls topper og enda mere tur løyper i nabolaget ditt. Få tak i et kart over nær området og bruk skogen/marka/fjellet for det den er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do, Aldara *saumfarer biblioteket etter bøker om nærmiljøet* Tank ju!;)

Kjekt med barnevogn og bebis, for da "må" en ut og gå. Vært ute hver dag siste uka, og den friske lufta er supert for hue og lunger. Det var egentlig ikke et forsøk på å skryte sltså, bare sånn alikavæl..

Vil det gi skader også om en jogger saktere enn man går? *se uskyldig på* Merker at joggingen renser hode, og får unna pakkelister, bryllupsplanlegging og navnefest-ideer unnagjort på de turene.. Er litt som terapi og hverdagskoping i ett;)

Men ok, skal ta deg på ordet og roe ned, bygge base+styrke+kose-trilleturer+yoga osv i tillegg til gåjoggen en gang i uka! Dette blir fint, og målet er å bli en jogger gjennom alle årstider og nyte det å trives ute samt ha et supert familieliv.

Bæremeis, ja. Der sa du noe! Kanskje på tide å ta i bruk den ergonomiske dingsen fra finn.no. Har kun brukt den på flyturer og sånn, men den er virkelig fin og lillegutt sover som en stein i den!! Takk for påminnelsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do, Aldara *saumfarer biblioteket etter bøker om nærmiljøet* Tank ju!;)

Vil det gi skader også om en jogger saktere enn man går? *se uskyldig på* Merker at joggingen renser hode, og får unna pakkelister, bryllupsplanlegging og navnefest-ideer unnagjort på de turene.. Er litt som terapi og hverdagskoping i ett;)

Bæremeis, ja. Der sa du noe! Kanskje på tide å ta i bruk den ergonomiske dingsen fra finn.no. Har kun brukt den på flyturer og sånn, men den er virkelig fin og lillegutt sover som en stein i den!! Takk for påminnelsen:)

Hvis du vil ha opp pulsen så er fjell turer tingen. Å gå med sekk kan også anbefales. Ta 2-3 halvannen liters flasker i sekken og dra på tur.

Av egen erfaring så vet jeg at jeg er 100% garantert betennelser og annet skjit hvis jeg starter opp med 3 løpeturer i uken etter lengre opphold.

Fokuset du kan ha er at dette skal du gjøre til du dør... Altså har du forholdsvis god tid på deg til å få på plass grunn formen. Veldig ofte så ser jeg at folk kjører på, synes det er djevelsk gøy, drar på litt for mye, blir skadet og det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...