Gå til innhold

Trenger kostholdsråd


Nannetine

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt tips og veiledning ang kostholdet mitt. Jeg er 18 år gammel, jente, 163 cm høy og veier 44 kg. Jeg sliter litt med dårlig sultfølelse og matlyst, men prøver å spise regelmessige måltider. Dette er ca. hva jeg spiser på en dag:

1. måltid: 1 ryvita knekkebrød med cottage cheese + en klase med druer (ca. 10?)

2. måltid: 160 g skyr + et lite eple (ca. 100g)

3. måltid: 125 g laks + MASSE grønnsaker

4. måltid: smoothie av 50 g bringebær, 100 g jordbær, Youplait dobbel 0 vaniljeyoghurt (125 g), 1 dl appelsinjuice

5. måltid: 50 g blåbær og 50 g vanilje kesam

Jeg trener ikke så mye, men går en del turer i uken.

Ser dette greit ut eller er det for mye/for lite? Hva utgjør dette sånn ca i kcal?

Kom gjerne med tips til hva som evt. bør endres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spiser mindre mat enn du hadde trengt om du var i koma. Er du i koma? Nei. Du veier svært lite, og regnes som undervektig. Har du et ønske om å gå opp i vekt? Dersom ja, er det mange gode tips vi kan komme med for at du lettere skal få i deg mer mat, selv med dårlig matlyst :) Dersom nei, må jeg som Aurelius hentyder til nesten stenge tråden i henhold til retningslinjene forumet har for spiseforstyrrelser. 44kg fordelt på 165cm er en faretruende lav vekt, og at du sliter med dårlig matlyst og lite energi som følge av underernæring er ikke rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med dårlig matlyst og vil gå opp i vekt, men likevel spiser MASSE grønnsaker som inneholder lite til ingen kcal og bare fyller magen, i tillegg til å spise så magert - det synes jeg ikke stemmer helt.

Hadde det stått brødskiver med smør og peanøttsmør derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det beste du vet? Spis det! For noen kan det være et dårlig råd å si "spis det du har lyst på", ettersom det gjerne betyr 1,5 liter cola, 200 gram potetgull, 200 gram sjokolade, fire kokosboller og 100 gram vingummi om dagen. For deg, som åpenbart har en naturlig lav appetitt, så er det ingen fare å spise mye av det beste du vet, uavhengig om det er junkfood, i tillegg til det du spiser nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne høres det ALT for lite ut. Er det noen særlig grunn til at du velger såpass magre produkter?

Har mine mistanker om at denne tråden fort kan finne seg i å bli låst.

Bor fortsatt hjemme, så jeg spiser av de produktene som er i kjøleskapet, ikke av noen spesiell grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spiser mindre mat enn du hadde trengt om du var i koma. Er du i koma? Nei. Du veier svært lite, og regnes som undervektig. Har du et ønske om å gå opp i vekt? Dersom ja, er det mange gode tips vi kan komme med for at du lettere skal få i deg mer mat, selv med dårlig matlyst :) Dersom nei, må jeg som Aurelius hentyder til nesten stenge tråden i henhold til retningslinjene forumet har for spiseforstyrrelser. 44kg fordelt på 165cm er en faretruende lav vekt, og at du sliter med dårlig matlyst og lite energi som følge av underernæring er ikke rart.

Jeg har forstått at jeg spiser for liten mengde mat. Har ikke tenkt over at matvarene kan være for sunne, er vel egentlig bare slik jeg har vent meg til å spise ettersom det er den maten som frister. Lurer fortsatt på om dere kan gi meg et ca-tall på antall kcal jeg ligger på (av ren nysgjerrighet, er ikke så flink til å regne ut slik)? Vekten er relativt stabil, så hvis jeg spiser mindre enn en person i koma, og likevel ikke mister vekt, må jeg vel spise det som er vedlikeholdet mitt? Kan jeg kanskje ha spesielt dårlig forbrenning eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med dårlig matlyst og vil gå opp i vekt, men likevel spiser MASSE grønnsaker som inneholder lite til ingen kcal og bare fyller magen, i tillegg til å spise så magert - det synes jeg ikke stemmer helt.

Hadde det stått brødskiver med smør og peanøttsmør derimot..

Mat med mye sukker har en tendens til å bare gjøre meg kvalm og oppblåst og slapp. Er vel derfor jeg velger andre matvarer som jeg føler meg mer vel med å spise. Spiser jo innimellom usunt og junk, men i hverdagen foretrekker jeg å holde meg unna. Mener dere at usunn og fet mat er det som må til for å unngå å være underernært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være frekk, men du vet jo tydelighvis selv at du både veier og spiser lite..hvorfor veier du da maten? ved at du f. eks spiser 125 g laks og masse grønnsaker, istedenfor å spise det du vil? og hvorfor spiser du så magert om du prøver å øke matintakket? jeg mener ikke å være frekk, bare at du må få øynene dine opp...var akkurat der hvor du er i fjor..164 høy og 46 kg..nå veier jeg rundt 55-60 og er fortsatt "tynn", men trent..så ikke vær redd for mat og vektøktning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat med mye sukker har en tendens til å bare gjøre meg kvalm og oppblåst og slapp. Er vel derfor jeg velger andre matvarer som jeg føler meg mer vel med å spise. Spiser jo innimellom usunt og junk, men i hverdagen foretrekker jeg å holde meg unna. Mener dere at usunn og fet mat er det som må til for å unngå å være underernært?

Det er ikke sånn at man MÅ spise usunt for å ikke være underernært, men i ditt tilfelle får du i deg såpass lite mat og veier så lite, at det du trenger er mer kalorier i kostholdet, og mer kaloririk mat vil være med på å gjøre det vesentlig lettere å få det i seg.

Jeg ville i det minste byttet ut alt av melk med h-melk, yoghurt med skikkelig yoghurt/vaniljekesam, spise mer kjøtt/fisk/poteter, hvis du ikke får til å spise så mye mat om gangen, fokuser på de matvarene med mest næring.

En fløteskvett i smoothien, to knekkebrød med ekstra pålegg på. Et ekstra glass hmelk til hvert måltid, og denslags.

Nøkkelen ligger i å få i seg mer kaloririk mat, og mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være frekk, men du vet jo tydelighvis selv at du både veier og spiser lite..hvorfor veier du da maten? ved at du f. eks spiser 125 g laks og masse grønnsaker, istedenfor å spise det du vil? og hvorfor spiser du så magert om du prøver å øke matintakket? jeg mener ikke å være frekk, bare at du må få øynene dine opp...var akkurat der hvor du er i fjor..164 høy og 46 kg..nå veier jeg rundt 55-60 og er fortsatt "tynn", men trent..så ikke vær redd for mat og vektøktning :)

Jeg veier ikke maten til vanlig, det var bare for å få et mer nøyaktig overblikk på hva jeg spiste akkurat den dagen. Jeg er ikke redd for å spise og det jeg spiser er jo det jeg har lyst på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nå :)

1. måltid: 1 2 ryvita knekkebrød med cottage cheese og skinke + 2 kokte egg + en stor klase med druer (ca. 10? 30)

2. måltid: 160 g skyr + et lite stort eple (ca. 100g 200g) + et par gode never mandler

3. måltid: 125 g laks 2 laksefileter (ca 250g) + MASSE passe grønnsaker + ris/poteter/pasta + saus

4. måltid: smoothie av 50 g bringebær, 100 g jordbær, Youplait dobbel 0 vaniljeyoghurt (125 g) gresk yoghurt, 1 dl appelsinjuice

5. måltid: 50 g 150 g blåbær og 50 g 1 boks vanilje kesam

Fremdeles ikke mye mat, men hakket mer menenskelig i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier ikke maten til vanlig, det var bare for å få et mer nøyaktig overblikk på hva jeg spiste akkurat den dagen. Jeg er ikke redd for å spise og det jeg spiser er jo det jeg har lyst på?

okey, da tok jeg feil..trodde du til vanlig veide istedenfor å bare spise etter magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på de gode rådene som er gitt over og jeg LOVER at du kommer til å føle deg 1000 ganger lettere, gladere og mer opplagt enn du gjør nå. Vet utrolig godt hvordan det er å være undervektig, og det er du. Jeg er 170 cm og veide 48 kg på et minste. Tristeste tiden i mitt liv. Nå veier jeg et sted mellom 55 og 60 kg (veier meg ikke, så det er et anslag) og fokuset er på å føle meg bra, og jeg gjør jeg :) Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida :) problemet er nok det at jeg spiser etter magen, men magen er ikke like flink til å si ifra når det trengs mat..

men det er en vanesak..jeg og trodde jeg var mett av et eple før, og måtte vende meg til å spise normale mengder... det var vanskelig, å føltes unormalt å skulle presse i seg mer enn man ville ha, men nå kan jeg ikke forstå hvordan jeg overlevde på så lite mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt tips og veiledning ang kostholdet mitt. Jeg er 18 år gammel, jente, 163 cm høy og veier 44 kg. Jeg sliter litt med dårlig sultfølelse og matlyst, men prøver å spise regelmessige måltider. Dette er ca. hva jeg spiser på en dag:

1. måltid: 1 ryvita knekkebrød med cottage cheese + en klase med druer (ca. 10?)

2. måltid: 160 g skyr + et lite eple (ca. 100g)

3. måltid: 125 g laks + MASSE grønnsaker

4. måltid: smoothie av 50 g bringebær, 100 g jordbær, Youplait dobbel 0 vaniljeyoghurt (125 g), 1 dl appelsinjuice

5. måltid: 50 g blåbær og 50 g vanilje kesam

Jeg trener ikke så mye, men går en del turer i uken.

Ser dette greit ut eller er det for mye/for lite? Hva utgjør dette sånn ca i kcal?

Kom gjerne med tips til hva som evt. bør endres :)

ca i kcal? dette er veldig ca da, tatt sjapt i hode..

1: rundt 150 kcal maks vil jeg tro..spørs litt mengde cc

2: 140 kcal tror jeg + ca 60 i et lite eple

3: 250 kcal + grønnsaker (spørs litt, men ikke mye, kansje 100)

4: 15 +34 + ca 100 + ca 50 = ca 200

4: 50 kcal blåbær, litt usikker på vanilje kesamen, men ca 50 kcal ca.

= ca 1000 kalorier...som er under basalforbreningen (det kroppen bruker for å holde seg i live). altfor lite mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, dette skal prøves ut :)

Husk bare at det var et litt tilfeldig forslag på hvordan du kan øke matinntaket uten å spise deg forderva, ikke en nøye oppsatt plan tilpasset deg og dine behov :) Men unngår du generelt lettprodukter, holder litt igjen på frukt og grønt så du har mer plass til kjøtt, fisk osv., samt at duspiser deg litt mettere enn du pleier, er du på god vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...