Gå til innhold

Er det lurt/ikke lurt å trene mange muskelgrupper på samme dag?


Mbs

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ulempen med feks å trene over 3-4grupper på en gang...feks biceptriceps skuldre OG bryst...Er jo at du er møkkasliten når du skal ta de to siste gruppene...whaeva that is..

Teknikken blir raskt dårligere..og du får ikke tyna akkuratt DEN muskelne du ønsker å treffe like bra.

Fordelen er jo at det er rett og slett praktisk da..for du lettere kan kjøre kroppen 2-3 i uka..Dette er veldig individuelt da men..

Skal du trene tung bøy og mark..er det en av de som du ikke får løfta ditt potensial på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå påstå at det er lurt å trene flere muskelgrupper om gangen,da det gir mer trening totalt sett over tid,==mer resultater over kortere tid enn om man trente færre muskelgrupper om gangen.

Om man f.eks trener knebøy benkpress og markløft tre ganger i uka, ja da blir det tre ganger så mye fremgang som om man kjører 3 økter i uka med en økt til hver øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg vil nå påstå at det er lurt å trene flere muskelgrupper om gangen,da det gir mer trening totalt sett over tid,==mer resultater over kortere tid enn om man trente færre muskelgrupper om gangen.

Om man f.eks trener knebøy benkpress og markløft tre ganger i uka, ja da blir det tre ganger så mye fremgang som om man kjører 3 økter i uka med en økt til hver øvelse.

Kan man kjøre tung mark annenhver dag? Eller trenger man lenger restitusjon enn dette? Til nå har jeg trent markløft én gang i uka, men jeg synes det er så gøy at jeg helst vil gjøre det hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man kjøre tung mark annenhver dag? Eller trenger man lenger restitusjon enn dette? Til nå har jeg trent markløft én gang i uka, men jeg synes det er så gøy at jeg helst vil gjøre det hver gang...

Tjaa, tung mark hver dag/annenhver kan fort bli sliitsomt for kroppen, spesiellt hvis du kjører ala SS med relativt god progresjon. På den andre siden har du jo landslaget i styrkeløft som kan finne på å kjøre bøy og mark fem-seks ganger i uka. (Men de ligger på langt lavere belastningsprosent enn mange hobbyløftere)

Du kan helt sikkert øke til to runder mark i uka, så får du bare kjenne på kroppen, og gi den nok med mat og hvile, og føle deg frem til hva den tåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mengdetrening tar man som regel en variant av knebøy, benk og markløft hver økt.

Eksempel på et 3dagers program

Dag1: Knebøy nakke, Benkpress fra kloss, Stifflegsmarkløftft

pausedag

Dag2: Styrkeløftsknebøy, Benkpress smalt grep, Markløft

pausedag

Dag3: Knebøy til boks, Benkpress med stopp, Sumo Markløft

Du har også det mengdeprogrammet som er lagt ut her Bli sterkere med mengdetrening - Fitnessbloggen hvor du kjører helt vanlig knebøy, benk og mark hver økt + støtteøvelser.

Som Aurelius nevne ligger vi på relativt lav belastning.. man må ikke trene tungt hele tiden for å bli sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med feks å trene over 3-4grupper på en gang...feks biceptriceps skuldre OG bryst...Er jo at du er møkkasliten når du skal ta de to siste gruppene...whaeva that is..

Teknikken blir raskt dårligere..og du får ikke tyna akkuratt DEN muskelne du ønsker å treffe like bra.

Dette er et viktig poeng. Tre bra økter i uka på en muskelgruppe/øvelse gir sikkert bedre fremgang enn en eller to gode økter i uka på samme muskelgruppe/øvelse, men tre dårlige økter i uka på en muskelgruppe/øvelse gir dårligere fremgang enn to eller kanskje til og med en god økt i uka på samme muskelgruppe/øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...