Gå til innhold

Har boligmarkedet stoppet opp?


VegarL

Anbefalte innlegg

I det siste...5-8 (?)årene har jo prisene på boligmarkedet gått høyt opp, men så er jo renta ekstremt lav.

Slutten 2012-2013 syns jeg det er har stoppet opp med den prisstigna.

Jeg har kanskje vært en de som har vært dårlig med pengene fra den første dagen jeg har jobba og frem til i fjor ish..Kjøpt litt for mye drittbiler etcetc..Og det får man jo svi for nå når man vil kjøpe kåk, dvs liten egenandel er bad og sjangsen for å vinne en budrunde er dårlig.

Har jo tenkt litt sånn "faen får bare hoppe i det og kjøpe noe på 30kvm i starten" MEN er dette dumt tidspunkt? Er det noe å tjene på i hele tatt med å kjøpe noe nå? Kommer boligmarkedet til å stige ENDA mer?

Ser for meg at feks ei selveierleilighet på 65kvm kan ha MYE større prisstignen (sett bort ifra stigninga markedet ellers) kontra ei på 30kvm.

Noen anbefaler å kjøpe uansett og andre mener man skal vente, ditt og datt. Er bortskjemt med å leie ei på 60kvm nå..Så føler halvparten blir veeeellll smått, selv om jeg er alena.

Hva tror dere? Skal man vente og se an markedet eller hoppe ut havet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flytter til Trondheim nå til høsten/sensommeren og hadde valget mellom å leie eller å kjøpe. Mitt valg endte på kjøp, av den enkle grunn av at jeg ser for meg å bo i byen i lang tid fremover, samtidig som at en investering i bolig på lang sikt føles trygt ut. Men jeg ser definitivt problemstillingen om du må gå ned til nesten halvparten av størrelsen du sitter med nå.

Det er nok også ganske trolig at prisene ikke kommer til å følge samme prisstigning som de siste årene, så man må vel være forberedt på at prisstigningen flater ut til et mer "sunnere" nivå, og kanskje en periode går i negativ retning. Går prisene nedover så kan man jo riktignok oppgradere til større bolig om økonomien tillater dette, men denne fordelen er jo naturlig nok enda større om man ikke er eksponert mot markedet i det hele tatt.:)

Vanskelig valg det der, spesielt om man må gå ned drastisk på størrelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligvis rolig om sommeren på boligmarkedet? Tviler på at prisene synker, vi har for mange penger i landet. Men ingenting varer evig;)

Det er ikke sånn at boligkjøp lønner seg uansett, det lønner seg å kjøpe bolig til en fornuftig pris i et område der prisene ikke er kunstig høye. Alle byer har områder som er superpopulære, og der er det lett å bli lurt. Andre igjen betaler ikke nok på lånet sitt, enten ved å bare betale renter, eller å låne opp til unødvendige ting og kvitter seg med eventuell gevinst på den måten.

Andre har bare flaks. Leiligheten vår i er verdt 1,2 mill mer enn da vi kjøpte den for 7 år siden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye på visninger i det siste, og samtlige av leilighetene har gått under takst eller til takst. Ikke noen ville budrunder, som jeg har inntrykk av at det var før.

Jeg tror det kommer til å stå stille, og derfor gidder jeg ikke stresse med kjøp. Før hadde jeg litt panikk med å komme meg ut i boligmarkedet så kjapt som mulig pga prisene steg fortere enn jeg kunne spare. Nå vil jeg heller spare mest mulig penger, sånn at jeg slipper så stort lån:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rasjonale for å ikke kjøpe nå er denne:

1) Vekst er grunnleggende ubærekraftig, spesielt når den er på flere ganger lønnsvekst (5% vekst. Det skal færre makrohendelser til før kredittveksten i befolkningen (tap av arbeid, høyere rente (hvilket neppe er sannsynlig), lavere oljepris (heller ikke sannsynlig, gitt at finanskrisens hovedproblem er lavere nettoenergi/lavere tilgjengelighet på høykvalitetshydrokarboner)) skaper depresjon. Med 5% vekst dobles noe på 14 år og med 7% dobles det på 10 år.

2) Du eier ikke huset før du ikke har lån på det eller kan innfri dette. Inntil da er det banken sitt.

3) En bolig er litt som en datamaskin: i forfall/utdatert allerede fra man har kjøpt den. Tenk over vedlikeholdsbehovet over tid, det er ikke småtteri.

4) Arbeidsledigheten i Norge vil øke i takt med at produksjonsfallet på norsk kontinentalsokkel tar seg opp. Tenk dere ramaskrikene når stillinger i Nordsjøen går tapt fordi det ikke er økonomisk å drive der lenger. Uten oljeinntekter kan man ikke redde andre bransjer med subsidier, skattelette, you name it.

5) Det genereres fremdeles jobber, men innvandringen er mange ganger større enn dette tilsiget. Ressurskrevende innvandring at that. Dette gjelder USA også, og sikkert mange andre vestlige land.

Jeg er i tillegg minimalist og vil ikke ha en så stor økonomisk forpliktelse hengende over meg i 25-30 år. At noe man bor i betraktes som et investeringsobjekt i kongeriket er nok den største fallgruven. Først ettroms, så toroms, så treroms, mens man stadig innkasserer gevinst i millionklassen (never mind at prisene på det man deretter søker har gått opp tilsvarende eller mer som bare driver kredittvekstgaloppen lenger..)

Ola Nordmann bryr seg dessverre ikke om de store linjene. Er ikke den største årsaken til prisstigning, sett bort i fra ubærekraftig innvandringspolitikk, forventningen i befolkningen om at det skal opp. Det har alltid gått oppover.

The greatest failing of the human race is its failure to understand the exponential function
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer er lavkonjunktur i meglerbransjen, med nytt påfølgende oppsving når august nærmer seg slutten. Uansett, tror jeg, er at man bør drite litt i den derre "tjene penger på å bo" tanken. man må kjøpe bolig fordi man har lyst å bo der og det er noe man trives med.

Når man først er inne på boligmarkedet blir prisstigning uansett bare lekepenger som man tar med inn i neste lekepengeprosjekt, om man da ikke har tenkt å gå ned i levestandard for å realisere kapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ordna meg nytt budsjett i år som viser, altså hvor jeg kan bekrefte både ved budsjett og kontoutskrifter at jeg kan gå en del mer i lån. Så må jeg bare finne noen behjelpelige, for alle har jo forskjellige tall å rutte med som utgifter.

Bestemt meg i dag for å skjerpe meg, fikse ny finansiering og skaffe meg leilighet...MEN ikke under 30kvm :p hehe

Så får huseieren få andre til å betale lånet sitt. Gleder meg litt te å dra på budrunder igjen, aldri vært i sommersesongen! Bare høst og vår..Og da har det vært krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett vil jeg mene det lønner seg å eie enn å leie.. leieprisene blir ikke akkurat mindre. men det blir det viss du eier, utgiftene blir mindre etter hvor mye du betaler ned på lån.. Lykke til med å leie for blod pris når du kun har pensjonspenger ( om vi er så heldige å få det da ) .. vet ikke hvilket av alternativene er å være slave for staten jeg.. men velger å eie for min del iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvilken bransje du er i (arbeidsusikkerhet), belåningsgrad, bemidlethet ellers, boligens salgbarhet, vedlikeholdsbehov, mm. Du eier uansett ikke før lånet er innfridd. Vi klarer ikke å tenke 25-30 år inn i fremtiden, og det er derfor 2008-esque kræsj/korreksjoner skjer annethvert (eller hvert) tiår. Se bare på børsen i Norge, USA, Japooon. All-time highs eller i nærheten av all-time highs uten at det egentlig er noe ved verdiene i samfunnet som skulle tilsi det, spesielt i tilfellet USA og Japan. Kredittmengden er høyere, men de underliggende verdiene har nok vært på vei ned siden 2008 alikevel.

Den som lever får se, jeg liker friheten det å leie gir. Kanskje kræsjet kommer senere slik at det ville vært mulig for meg å tjene litt på å "eie" en periode, men risikoavers som jeg er, blir det bare kontrafaktisk moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant..Svær få. Iallefall i min alder (24år) kommer til å ha sin førstegangsbolig i 30år (slik at lånet er innfridd), men man kan være heldig å ha god fortjeneste på småoppussing over tid som kan gi bra økning i verdien. Sett maange leiligheter på visning hvor det kun hadde trengtes nytt strøk maling og listverk så kunne de bumpa opp prisen, selvfølgelig prøve å følge nåtiden og holde den "moderne" så mye som mulig er smart også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv deg ut i det med engang. Istedet for å kaste penger rett ut av vinduet ved leie, så får du i det minste nedbetale lån på din egen bolig. Selv om du bare skal ha boligen i feks 5 år, er det mer økonomisk å kjøpe, da du i det minste har fått nedbetalt litt xxx av lånet og den reelle verdien på huset mest sannsynlig har økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt du ikke flytter til et område hvor prisene har steget mindre eller er eksepsjonelt heldig vil det nye objektet også ha hatt tilsvarende økning (hvis vi fortsatt lever i fantasiverdenen hvor vekst == bra og garantert). Selv om du ikke er i den samme boligen disse 25-30 årene vil du alikevel ha huslånet hengende over deg. Det kan virke som om dette er too big to fail, men jeg tror ikke det. Ingenting tilsier at arbeidsledigheten blir holdt nede, innvandringen innsnevret eller produksjonsfallet på norsk kontinentalsokkel avverget. Rentene vil derimot neppe stige, for Europa kommer aldri ut av denne hengemyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte rett før prisfallet som starter i 2008. Selv om boligen på det meste var ned 200000 i forhold til når jeg kjøpte så har jeg likevel ca 600000 i fortjeneste om jeg hadde solgt i dag.

Trenger du bolig og har råd til å betale rentene selv om de skulle stige noe og ikke har planlagt å selge før om 5-6 år så vil du sannsynligvis komme greit ut av det. Men å kjøpe for investering er nok rimelig risikofylt akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil fortsette. Noe annet er utenkelig. Eller?

Økning har vært i det siste året minimal..Husker ikke hvor få prosenter..Og i div deler av året gikk det ned eller stod i ro..

fra na24.no. At det kommer til å stige? Ja hvis de ikke bygges MYYYYE mer og det bygges mye allerede, så lenge etterspørselen og renta er lav kommer det vell til å stig sakte men sikkert... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...