Gå til innhold

For mye protein? Rate mye diet o.s.v


Felicie

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer bare på om det er farlig å få i seg for mye protein? Har seg nemlig sånn at jeg er veldig glad i å spise meg ordentlig mett og liker spesielt egg, tunfisk, skyr og cottage cheese. Har logget maten min på MyFitnessPal i en periode (linaakristine) og ser at jeg ligger på mellom 90 - 120 g protein i gjennomsnitt hver dag. I helgen lå jeg faktisk på opp mot 130 - 140 g daglig (mye kesam med kakaopulver og søtning).

Jeg veier rundt 55 kg og er 167 cm høy. Anbefalt inntak er vel maks kroppsvekt x 2, det vil si 110 g for mitt tilfelle. Spiser jeg for mye protein da?

Trener vanligvis mye styrke og lite kardio, men denne uken har jeg hatt motivasjons-deload fordi jeg var drittlei styrketreninga og har heller løpt meg en del turer og kost meg på fjelltur i sola. Artig nok er det denne uka jeg har spist mest protein, andre uker har jeg faktisk hatt høyere inntak karbs og mindre protein.. Hmmm :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er skadelig å få i seg for mye protein er vel vanskelig å si, men det er godt dokumentert at 3 gram protein pr kg kroppsvekt er totalt ufarlig, og jeg vet at mange har gått på både 4 og 5 gram pr kg kroppsvekt i flere år i forbindelse med trening og den eneste "bivirkningen" de fikk var store muskler. De mengdene du har spist er helt ufarlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er skadelig å få i seg for mye protein er vel vanskelig å si, men det er godt dokumentert at 3 gram protein pr kg kroppsvekt er totalt ufarlig, og jeg vet at mange har gått på både 4 og 5 gram pr kg kroppsvekt i flere år i forbindelse med trening og den eneste "bivirkningen" de fikk var store muskler. De mengdene du har spist er helt ufarlig :)

Godt å vite. Nå er det ikke store muskler som er målet mitt, men en sterk og sunn kropp med mye overskudd :) Merker energinivået dale i lag med karbohydratinntaket. Ingen lavkarbo på denne jenten! Må spise mer karbohydrater nå som jeg løper en del i det fine været, det kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ingenting at du ligger på det nivået der.

Når det gjelder de dagene der du har fått i deg nære 3gxkroppsvekt, der bør du nok muligens roe litt ann.

Finnes mye forskning som kommer frem til at det ikke nødvendigvis er direkte skadelig, men det er greit å være litt føre var. Det medfører mye ekstra stress for organer, uten at du får noen voldsom nytte av det.

Men jeg ville ikke stressa med det. Bare husk at du absolutt ikke trenger proteintilskudd :)

Når det kommer til store muskler, det kommer jo ann på definisjonen din... Men som jente så kan vi jo trygt si at du ikke kommer til å få store store muskler uansett.

Men nei. Du får ikke større muskler av å spise 3gxkroppsvekt enn 2g... samme gjelder for 4 og 5.

Mer er ikke nødvendigvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på...skjønner ikke at det går an å ikke få i seg nok protein, jeg, hehe.

Elsker kylling, egg, cottage cheese og kesam m proteinpulver og bær oppi = myyye proteiner om dagen. Men det er det som er lettest å spise som mellommåltider + spise meg mett på. Så jeg sliter med å holde meg til 2 g/kg kroppsvekt og ikke over..

Er vel slik at de som sliter med nyrene kan ta skade av det, mens friske ikke gjør det? Men som Raptorial sier tenker jeg at jeg burde være litt føre var. Må på protein-rehab først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store doser kan være nevrotoksisk men dessverre er det lite forskning bak dette, jeg linker til hvor dette er diskutert her nå nylig : BCAA | Fitnessbloggen Forum

Det er dog ingen holdepunkter for noen å ha et inntak over 2 g/kg for noen undergrupper, i og med at det ikke er vist at en stor positiv nitrogenbalanse gir en høyere muskelvekst enn det å være i et positiv nitrogenbalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har merket de siste ukene at etter trening lukter håndkle gaske kraftig ammoniakk. Jeg ligger relativt høyt på proteininntaket type 140 - 170g for dagen fordelt på 180 cm / 70 kg. Spiser ikke altfor mye karbohydrater men har økt kraftig i inntaket etter at jeg oppdaget annoniakk lukten uten noen forbedring på det punktet. Burde jeg da ta meg en tur til legen for å få sjekket eventuelle nyre feil eller hva kan det være?

Spiser forsovidt bra etter min mening.

Frokost 1 : ett Polarbrød extrem med ymse pålegg skinke/fårepølse etc og en proteinshake

Frokost 2: ett polarbrød fullkorn med 3 egg

Lunch: 200g kylling, sopp, salat, paprika, løk og to polarbrød fullkorn (spises som en burger) ;)

Middag: pasta, fisk, kylling eller kjøtt med poteter/ris moderat mengde

Kvelds: to polarbrød fullkorn med 3 egg (og proteinshake ved behov / på treningsdager)

Drikker også rikelig med vann hver dag. Proteinpulver er for øvrig av typen optimum nutrition - ekstreme milk chocolat med bcaa osv.

Trening blir det 4-6 dager i uken med 30 min intervall på mølle og 30 min styrke med manualer. (Barrys Bootcamp ;) ) og en fjelltur innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...