Gå til innhold

Mange mener de spiser "rent", men til og med melk er bearbeidet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det siste jeg har hørt fra akupunktøren er at rå mat kan være for hard for tarmen.. Just saying. Råmelk og vanligmelk er noe annet. Rå melk er den første melka kalven skal ha etter fødsel. Dette gjelder også for oss mennesker,nyfødte babyer får råmelka. Den er tykkere og fetere en vanlig. Altså det som kommer seinere. . Men i kalvens tilfelle får den ikke denne råmelka.. Derfor er råmelka bedre.

Liker ikke at kvaliteten på empirien er akupunktørpjatt og bloggposter.

Nei, jeg synes ikke dette er tankevekkende uten flere datapunkter. Selv om det kan stemme er det ikke nødvendigvis korrelasjon mellom "slik har det alltid vært" og "fordi det alltid har vært slik er det best" (appeal to nature).

Tatt i betraktning at melka kalven får i begynnelsen er det som skal gi den en god start på livet og sørge for vekst er det klart dette vil ha en innvirkning.

Morsmelk inneholder også forskjellige hormoner, vitaminer og mineraler som er essensielt for babyer, det betyr dog ikke at det er dette man skal drikke til man blir 60 år. Det er en grunn til at vi slutter å drikke denne melken da vi er store nok til å ta til oss vanlig føde, der i blant pasteurisert kumelk. Det er også er grunn ti at vi drikker dette, og ikke pasteurisert morsmelk, som nyfødte.

Annonse

Jeg har ikke sakt man skal ha råmelka til man er 60 . Men for kalven er råmelka best å begynne med ( selv om flere sikkert kan motbevise dette.) akkurat på samme måte som man anbefaler morsmelken fremfor morsmelk erstatning . ( begge babyene overlever) . Begge kalvene overlevde også. Det er vell i hovedsak at vi ikke takler upasteurisert melk som er problemet. Selv om det blir tillatt så kan vi bli syke siden vi er ikke vant til bakteriene. Jeg synes også det er ekkelt med ultapasteurisert melk hvor melka kan stå i romtep. I 3 - 4 mnd uten å bli dårlig.. Lukter forresten død av den

Og ja jeg drikker ikke melk hihi

Joda akupunktøren er ikke kvalifisert til å gi ernæringråd. Men det betyr ikke at han automatisk tar feil. :)

Sant at det ikke betyr at han tar feil :p

Men det å ilegge personen kredibilitet som overgår broscience blir feil :)

(altså, det personen sier kan godt medføre riktighet men det er ikke noe som man skal tenke at "siden x sa det så må det være riktig, for h*n er jo y")

To kalver, den ene har fått pasteurisert melk, den andre melk i sin opprinnelige form. Skjer det samme med oss mennesker?

A tale of two calves — one calf was fed on raw milk, the other on pasteurized | The Bovine

Tankevekkende?

Om det så var et studie på dette med litt mer enn to dyr som viste en signifikant forskjell så kan man ikke overføre dette til å si noe som helst om det er bra å drikke pasteurisert melk eller ikke. Melk er ikke den eneste energikilden vår og om det da går tapt noen enzymer og kanskje også noen vitaminer i pasteuriseringen så trenger ikke dette bety noe siden vi får i oss dette fra andre kilder.

Men skulle gjerne sett mer forskning på forskjell mellom pasteurisert og upasteurisert på mennesker.

Men skulle gjerne sett mer forskning på forskjell mellom pasteurisert og upasteurisert på mennesker.

Farene ved upasteurisert melk: Food safety: unpasteurized milk: a continued... [Clin Infect Dis. 2009] - PubMed - NCBI

Pasteurisering ødelegger ikke næringsinnholdet i melk: A systematic review and meta-analysis of the eff... [J Food Prot. 2011] - PubMed - NCBI

Pasteurisering er varmebehandling av melken. Varmebehandler du ikke kjøttet før du spiser den Kari73 ?

Betyr ikke det at alle må spise maten rå, tankevekkende?

Jeg har aldri tenkt på at pasteurisert melk skulle bety noe negativt, men syns artikkelen var interessant, og ville høre hva andre her inne mente om den :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...