Gå til innhold

Knebøy, dras mot siden..


Aldara

Anbefalte innlegg

Vet det er nevnt i flere artikler og tidligere tråder men finner det ikke igjen...

Når jeg kommer til bunns i knebøy så er ene siden lavere enn andre, vet jeg er en cm og to kortere i ene foten enn den andre, men det skal ikke ha noe å si for knebøy teknikken..?

Følge feilen blir da at jeg vrir meg noe på vei opp, har ikke noe problemer med det enda, men tipper det kan bli køddent med tiden.

Hva gjør jeg for å fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er litt usikker på akkurat hva du mener.

Men utifra slik jeg forstår det, så virker det som du har litt problemer med balansen.

Har du prøvd å ta av deg skoene når du tar knebøy? eventuelt legge 2 små vektskiver under hver fot for unngå å løfte med fotputen?

Når du klargjør til knebøy, så har det mye å si hvordan stanga hviler på skuldrene/nakken din. Og hvordan stangen er i posisjon med tanke på vektfordeling. Det er viktig at du støtter stangen ved 0-punktet, slik at ikke tyngdekraften drar deg mot siden.

Om dette ikke skulle være noe av problemet, så kan det være at du får en rotasjon på deg når du skal opp/ned.

Er litt vanskelig å hjelpe når jeg muligens ikke har forstått problemet helt, og ikke har en video og gå utifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilen min er av typen murstein så video har jeg ikke mulighet til.

Men... Jeg har prøvd å legge ting under hælen, tærne på begge sider. No luck. Har prøvd å vri ene beinet mer/mindre i forhold til det andre... no luck

Når jeg går ned med stanga på ryggen og ser rett frem i speilet så ser det ut som om ene siden kommer litt lavere enn den andre...

Det kan tenkes at det er en eller annen funky hjelpeøvelse jeg bør ta? Tar forøvrig på sokkelesten, og stanga plasseres senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilen min er av typen murstein så video har jeg ikke mulighet til.

Men... Jeg har prøvd å legge ting under hælen, tærne på begge sider. No luck. Har prøvd å vri ene beinet mer/mindre i forhold til det andre... no luck

Når jeg går ned med stanga på ryggen og ser rett frem i speilet så ser det ut som om ene siden kommer litt lavere enn den andre...

Det kan tenkes at det er en eller annen funky hjelpeøvelse jeg bør ta? Tar forøvrig på sokkelesten, og stanga plasseres senter.

Har du prøvd å ta etbeins benpress i maskin med samme vekt? Prøv det. Samme vekt på begge bein, om det er forskjell på musklatur/styrke så tror jeg det vil komme fram der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde jeg, å nå er det en helt annen verden både å trene knebøy/markløft, løpe osv.

Fulgte tipset ditt.... kunne egentlig ikke se noe på knærne. MEN!! mens jeg stod der, med ræva ut og grubla så kom jeg til å presse knærne lengre fra hverandre enn det jeg normalt gjør...... og jaggu tror du ikke at ting rettet seg opp?

Kommer til å kjøre noen uker med tøy og bøy, pluss gå ned på vektene for å fokusere på å få knærne enda mer "ut". Tenker jeg vil gjøre susen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å ta etbeins benpress i maskin med samme vekt? Prøv det. Samme vekt på begge bein, om det er forskjell på musklatur/styrke så tror jeg det vil komme fram der.

Vil forskjellig styrke i beina ha stor betydning for hvordan man får til knebøy?

I såfall hva gjør man? Fortsetter å trene og fokusere på riktig teknikk? Vil et andre beinet ta igjen det andre etterhvert? Eller bør man kjøre etbeinsøvelser for å trene opp det andre beinet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forskjellig styrke i beina ha stor betydning for hvordan man får til knebøy?

I såfall hva gjør man? Fortsetter å trene og fokusere på riktig teknikk? Vil et andre beinet ta igjen det andre etterhvert? Eller bør man kjøre etbeinsøvelser for å trene opp det andre beinet?

Ja styrkeforskjell har mye å si. Du er vel som de fleste av oss enten høyre eller venstrehendt. Det er naturlig at du da er sterkest på den siden du er vandt med, høyre om du er høyrehendt, venstre om du er venstrehendt.

Når du løfter, drar eller trekker, så vil du ha størst kraft på den siden du er sterkest i, du vil også kjenne at du får best kontakt med musklene der.

Teknikk er viktig uansett hva, men man kan trene litt ekstra den muskelen som henger etter, når du bli sterkere i den så vil du kjenne at du får bedre kontakt med muskelen.

ta meg for.eks. Jeg kjørte mye nedtrekk før, fram til jeg så at høyre lats, var større enn venstre (jeg er høyrehendt)

Dette skjedde fordi jeg brukte faktisk mere høyre siden til å trekke ned, enn venstre. Jeg begynte ta å trene enarms roing på venstre siden for å øke musklaturen mere der.

Du bør generelt kjøre ekstra sett alene på den muskelgruppen som henger etter den andre på kroppen. Ikke bare for å få lik styrke, men også for å få en akseptabel symmentri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta meg for.eks. Jeg kjørte mye nedtrekk før, fram til jeg så at høyre lats, var større enn venstre (jeg er høyrehendt)

Dette skjedde fordi jeg brukte faktisk mere høyre siden til å trekke ned, enn venstre. Jeg begynte ta å trene enarms roing på venstre siden for å øke musklaturen mere der.

Du bør generelt kjøre ekstra sett alene på den muskelgruppen som henger etter den andre på kroppen. Ikke bare for å få lik styrke, men også for å få en akseptabel symmentri.

Har opp igjennom blitt fortalt det stikk motsatte... ;) At ujevnhetene vil jevne seg ut og at en absolutt ikke bør trene ene siden mer enn den andre.

Men... det må jo også sies at jeg selv sliter litt med samme issue... Høyre lats er betydelig mindre enn venstre.

Når du kjørte en arms roing, kjørte du sittende eller stående med manual? Fokuserte du på styrke eller volum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forskjellig styrke i beina ha stor betydning for hvordan man får til knebøy?

I såfall hva gjør man? Fortsetter å trene og fokusere på riktig teknikk? Vil et andre beinet ta igjen det andre etterhvert? Eller bør man kjøre etbeinsøvelser for å trene opp det andre beinet?

Prøv med utfall... er det mye styrkeforskjell så vil du fort merke det.

Teknikk er alfa omega... det viktigste av absolutt alt. Om du "bare" greier 60kg i knebøy men med oppimot 100% korrekt teknikk så har du større utbytte enn løken som drar på med det dobbelte, men som står på tærne og med skeiv rygg for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opp igjennom blitt fortalt det stikk motsatte... ;) At ujevnhetene vil jevne seg ut og at en absolutt ikke bør trene ene siden mer enn den andre.

Men... det må jo også sies at jeg selv sliter litt med samme issue... Høyre lats er betydelig mindre enn venstre.

Når du kjørte en arms roing, kjørte du sittende eller stående med manual? Fokuserte du på styrke eller volum?

Vet ikke hva du har hørt, men det er nok delvis rett og delvis feil. At den svake siden jevner seg ut, eller verre, den høyre siden jevner seg ut skjer ved riktig trening eller ikke noe trening. I mange tilfeller, blant annet mitt, så jevner ikke muskelen seg ut.

Det er jo lurt å fokusere på styrke først, du må jo få den svake siden like sterk som den sterkeste for å trene balansert.

Du kan selv prøve neste gang du er på gymen, bare for å prøve. Du tar nedtrekk, men denne gangen så ikke ha på så mye vekter som du pleier. Bruk bredt grep når du skal dra stangen ned til nakken. Men før du i det hele tatt begynner å trekke nedover, se for deg at du skal knekke stange.

Jeg kjører stående en-arms roing, varier mellom lette vekter og tunge annenhvergang. Vil ha styrke samtidig som jeg får litt volum. Men det kan også være verdt å nevne at når du trener den svake siden, dersom den ikke er så godt trent som du trodde, så vil den siden utvikle seg relativ fort siden det får en belastning den ikke har hatt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja styrkeforskjell har mye å si.

*klipp*

Du bør generelt kjøre ekstra sett alene på den muskelgruppen som henger etter den andre på kroppen. Ikke bare for å få lik styrke, men også for å få en akseptabel symmentri.

Prøv med utfall... er det mye styrkeforskjell så vil du fort merke det.

Teknikk er alfa omega... det viktigste av absolutt alt. Om du "bare" greier 60kg i knebøy men med oppimot 100% korrekt teknikk så har du større utbytte enn løken som drar på med det dobbelte, men som står på tærne og med skeiv rygg for å få det til.

Jeg kjører bulgarsk utfall hver trening. Jeg er betydelig svakere i den ene foten. Har derfor til nå trent den først, med så mange kilo jeg akkurat klarer, og så har jeg trent akkurat like mange reps på den andre foten, selv om det egentlig er for lett for den. Har da tenkt at styrken etterhvert vil utligne seg.

Om jeg ikke konsentrerer meg under knebøy, så har jeg et par ganger sett tendens til rotasjon i kroppen. Men nå har jeg trent knebøy bare 6 ganger, så jeg er fremdeles helt nybegynner på den øvelsen. Prøver å fokusere på rett teknikk :)

Når jeg tenker meg om, så hadde jeg samme problem på benkpress i starten, når jeg ble sliten var jeg sterkere i venstresiden, og stangen ble da sjev på vei opp. Dette har utlignet seg uten noe støttetrening, evt etterhvert som teknikken ble bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selv prøve neste gang du er på gymen, bare for å prøve.

Will do. Har du noe erfaring med nedtrekk/sittende roing med en hånd? Har kjørt endel hantle roing med kne/hånd på benk. De ga jeg opp da jeg ikke fikk kontakt i det hele tatt. Verken på 5kg30 reps eller på 30kg 5 reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bekkenet du snakker om?

En ting er svakhet i beinmusklatur..En annen ting som kan påvirke er kjernemusklatur..Tren planke og sideplanke.

Tøye hamstrings, legger og hofter regelmessig. Da feks ene siden,,feks venstre hamstrings kan være strammere enn høyre etc og vil da dra mer på ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig bastant på en relativt lite sannsynlig årsak uten å ha særlig mye informasjon å gå etter her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...