Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jente 21, 170 cm, 65 kg

Ja, som tittelen sier, så liker jeg å spise meg stappmett. Problemet er at det gjerne må veldig mye mat til før jeg faktisk er så mett.

Frokost i dag ble fire miniløvstek og 4 grove rundstykker, tilsammen er dette ca 1200 kcal, og jeg er ikke mett, bare ikke sulten lenger, og jeg har egentlig lyst på mer mat.

Jeg har lyst til å gå ned noen kg, 4-5 kg omtrent, og da sier det seg selv at jeg må ligge i underskudd. Til nå har jeg pleid å ligge på ca 1000 kcal i hverdagene, og har en fastedag i uka, bare fordi jeg har lyst til å spise meg stappmett på lørdag, da spiser jeg gjerne 6000 kcal om ikke mer. Men sannsynligvis går jeg ikke i underskudd, for vekta rikker seg ikke noe særlig, en uke går jeg kanskje ned 0,5 - 1 kg, men så legger jeg på meg 1 kg neste uke igjen, vekta er rimelig stabil på 65 kg. Jeg er ikke den som trener mest her i verden, men trener omtrent 3 dager i uka (mest kondisjon, men skal prøve å trene litt styrke også), i tillegg går jeg til og fra jobb hver dag (blir vel ca. 6-7 km tilsammen).

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal klare å gå ned 5 kg? Jeg er en "fråtseperson", og liker som sagt å være mett! Men det plager meg heller ikke å være sulten i blant, heller det enn å være konstant ikke-sulten. Er det OK og ha 1-2 fastedager i uka? Og hva er det maksimale jeg kan innta på en fråtsedag?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21668-liker-%C3%A5-spise-meg-stappmett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for link!

Vil kanskje tro at jeg ubevisst lever etter periodisk faste allerede. Jeg varierer mellom å jobbe ettermiddag og formiddag, de dagene jeg jobber formiddag spiser jeg stort sett alle kaloriene mine på ettermiddagen, og de dagene jeg jobber ettermiddag spiser jeg alle kaloriene mine på morgenen. Og dette synes jeg er greit for meg, jeg liker store måltider. Men 1000-1500 kcal i ett måltid gjør meg likevel ikke så veldig mett (kanskje jeg har utvidet magesekken min for mye :p), så ca. 1-2 dager i uka spiser/fråtser jeg veldig mye mat, skjønner nå at jeg kanskje må slutte med dette i og med at jeg ikke går ned i vekt. Men jeg har samtidig også lyst til å ha disse fråtsedagene, fordi jeg synes det er skikkelig digg med mye mat! :D

Så lurer på om det er greit å kanskje legge inn en fastedag til i uka?

Hvis jeg lå på 1000kcal i ukedagene hadde jeg også hatt lyst til å stappe trynet fult av alt jeg kom over... Hva og hvor mye spiser du egentlig i løpet av en vanlig dag? Og hva med disse fråtsedagene dine? Hvis det bare går i pommes frites og ben&jerrys går jo 6000kcal grådig fort, men er det "skikkelig" mat (inkl. grønnsaker) det er snakk om kan du få ganske mye volum for penga... Høres uansett slitsomt ut, håper du finner ut av det! :)

Hvis jeg lå på 1000kcal i ukedagene hadde jeg også hatt lyst til å stappe trynet fult av alt jeg kom over... Hva og hvor mye spiser du egentlig i løpet av en vanlig dag? Og hva med disse fråtsedagene dine? Hvis det bare går i pommes frites og ben&jerrys går jo 6000kcal grådig fort, men er det "skikkelig" mat (inkl. grønnsaker) det er snakk om kan du få ganske mye volum for penga... Høres uansett slitsomt ut, håper du finner ut av det! :)

Tja.., i dag har jeg jo spist 1200 kcal og det var fire grove rundstykker, 4 miniløvstek + at jeg har spist litt isbergsalat. Kanskje ikke akkurat det sunneste måltidet...:p

Jeg er nok ikke det sunneste mennesket, og på fråtsedagene mine blir det nok ofte smågodt, potetgull og pizza, så jeg kommer fort opp i antall kalorier (unnskylder meg med at det er lørdag), greier nok ikke å komme opp i 6000 kalorier på brokkoli :p

Men i de siste ukene har jeg begynt å spise mer grønnsaker og frukt, men jeg blir jo ikke mett av det! Jeg blir jo mer mett av 200 g potetgull enn 200 g salat! Så ender ofte med at jeg spiser salaten i tilegg til all den andre maten, ikke at det har så mye å si, i og med at det nesten er kalorifritt. Jeg spiser også mye kyllingfilet, spiser gjerne 300 g kyllingfilet om gangen (tenker at jeg skal begrense meg til 100 g, steker opp 100 g, finner ut at jeg ikke er mett, og steker opp de resterende 200 grammene :p). Men så er det ikke kylllingfileten heller som er de store kaloribombene, jeg har jo gjerne noe til kyllingfileten, da gjerne pasta, ris, pitabrød, rundstykke eller noe annet som er full av karbohydrater, og vips har jeg spist opp dagsforbruket mitt. Spiser også en hel del havregryn, cottage cheese (med tacokrydder! :D) og karbonadedeig.

Noen ganger lurer jeg på om lavkarbo kanskje hadde vært noe for meg, men jeg tror kanskje det ville blitt litt for vanskelig. Er veldig glad i karbohydrater, og jeg vil jo at kostholdet mitt skal være noe jeg skal kunne leve med, og da vil jeg ikke gi opp alt jeg synes er godt. Jeg skjønner jo at jeg må ofre noe, men ikke alt :p

Det å spise alle kaloriene mine til frokost, eller å ha en fastedag i uka, synes jeg som sagt er greit for meg, men av og til fører det til noen problemer; sosiale sammenkomster, er jeg med venner en dag, er det også naturlig at vi skal spise noe i lag, og jeg tror de ville sett rart på meg om jeg fortalte at jeg ikke kan spise, fordi jeg spiste alle kaloriene mine til frokost, eller fordi jeg har en fastedag. Mamma og pappa, jeg bor ikke hjemme, men de inviterer meg stadig vekk hjem på middag, gratis mat er vanskelig å si nei til!

For å være helt ærlig, så tror jeg du ville kommet dit du vil bare ved å legge om kostholdsvanene dine litt. Du beskriver ting veldig ekstremt og svart/hvitt; enten spiser du eller så spiser du ikke; enten spiser du bare frukt+grønt eller så spiser du ingenting; enten spiser du altfor mye karbohydrater eller så skal du spise ingenting; enten spiser du bare sjokolade og junk eller så spiser du ingenting, osv. Den gyldne middelvei er ganske fin, kanskje du burde prøve den :) Det er greit at du ikke blir mett av grønnsaker og frukt alene (hvem gjør vel det), men kombinert med kjøtt, fisk, gode fettkilder og karbohydrater (som er mer enn loff og potetgull) vil de hjelpe deg å øke volumet på maten sånn at du blir mett (og holder deg mett). 100g. kylling er jo bare tullemengder, så hvorfor du skal begrense deg til det skjønner jeg faktisk ikke. Mer av den skikkelige maten (y) Ikke trenger du å kutte ut karbohydratene heller, så hvis du liker dem syns jeg de skal få bli. Og om det blir for mye av dem (hva nå enn du mener er for mye) er det vel bare å fylle på med mer annen mat til du blir mett? Mer kjøtt, fisk og grønnsaker feks? En frukt etter maten? Prøv å tenke at du skal ha både fett, proteiner og karbohydrater i hvert måltid, så slipper du å ende opp med å spise for lite av noe.

Og ang. fråtsedagen din er det ikke rart at du ender opp i 6000kcal når det utelukkende går i den typen matvarer du nevner. Hva med å spise litt jevnere i løpet av uka, sånn at du ikke får det ekstreme behovet for å belønne deg selv/slå deg løs? Du MÅ faktisk ikke spise en hel pose potetgull og 5kg smågodt, er ingen lov som sier at vi må skru av all fornuft og selvkontroll selvom dagen heter lørdag. Selvsagt skal man kose seg, men er det bare ekstreme mengder gode ting som er kos? :)

Annonse

Perodisk faste lenge leve! Og venna mine lurer fortsatt på hvorfor jeg passer inn i str 36 og spiser DE porsjonene.

Men til litt mer seriøst:

Prøv å finn matkilder med mer proteininnhold! Ganske tydelig hvorfor du blir mett av 200g potetgull og ikke 200g salat.

Lag deg f.eks. en gryterett med mye kylling / karbonadedeig og masse grønnsaker. Lover deg du blir mett da :)

Perodisk faste er jo at du har et spisevindu hvor du kjører 2-3 store måltider. Hvis du f.eks. skal til foreldrene dine på middag, så kan du spise en stor frokost, også spise en stor middag. da har du jo det meste dekket:)

Personlig er jeg en Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health (skaperen av periodisk faste) tilhenger.

Greien med faste er at du etter ca 12 timer vil bli ganske sulten, men bare for en kort periode (ca 1-2 timer). Dette er også en god måte å gå ned i vekt på. Mye enklere enn å bare ete 1000 kcal om dagen, noe jeg personlig synes er tortur.

Det ironiske er at sånn du lever nå ligner veldig på en kjent diett kjent som "the ultimate died 2.0" av Lyle McDonald.

Det går ut på at du spiser ca 1200kcal om dagen fra mandag til torsdag, for så å ete minst 6000kcal KUN i karbohydrater (Protein kommer i tillegg) på rundt 24 timer. Deretter å roe ned til 1200kcal om dagen til neste torsdag.

To viktige deler av denne dietten er glucose depletion og lavkarbo og er ganske avansert å få til skikkelig.

Å ete mye karbs en dag i uken har faktisk en plass i en sunn livsstil. Det har med at overskudd med karbohydrater manipulerer leptinninået i kroppen. Leptin kontrollerer forbrenning av fett, og synker etterhvert som du kommer under 15% fett og er i kaloriunderskudd.

For å komme tilbake til topic...

Hvis å ete seg mett er viktig for deg kan det være lurt å ete mindre karbs. Protein og fett metter betydelig mer og holder deg mett lengre. 1kg kylling inneholder omtrening like mye kcal som 300g ris.

Noen tips angående trening. Styrketrening bør være tung under kaloriunderskudd, ikke høyreps som masse tullinger sier. I allefall hvis du vil beholde muskelmassen. Jeg er ikke en fan av styrketrening som ren forbrenning.

Angående løping er det best å løpe "fastet" hvis fettforbrenning er målet. Rolig løping med 130-140 i puls er ideelt, hvis ikke kunnskapen min er utdatert. For enda bedre effet kan du løpe korte intervaller etterfullt av 20-40 min rolig kardio etterfulgt av lengre intervaller. Dette er også tatt fra ett av Lyle McDonals verk.

Håper noe av dette ga det noen ideer. Si hvis du vil ha mer detaljert info om ett av punktene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...