Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det sies at protein øker forbrenningen p.ga at kroppen bruker mer energi til å fordøye og bruke protein som energi. Det finnes jo forskjellige typer proteinpulver, noen tas opp raskt og noen tregt. Men har f.eks myseprotein samme terminologisk effekt som kyllingfilet?

Fant ikke noe på nettet ang dette

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21620-har-proteinpulver-terminologisk-effekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

aha, ja har egentlig ikke så mye peiling, men leste at protein øker forbrenningen, kontra vanlige karbohydrater siden kroppen bruker ekstra energi på å spalte opp proteinet eller noe i den duren. Samt at alkohol har 7,1 kalorier per gram, men egentlig 5,2 eller noe i den duren på grunn av at kroppens varme øker(tror jeg)

Nå vet jeg ikke helt hva du er ute etter i og med at "terminologisk effekt" er tvetydig , så jeg svarer på det jeg tror du spør etter.

Grunnen til at protein "øker forbrenningen" er at kostproteiner må spaltes ned til sine minste aminosyrer, di- og tripeptider for så å ofte bygges opp igjen til proteiner. Dette er en mer energikrevende enn metaboliseringen av de andre makronæringstoffene. I tillegg er det begrenset med hvor mye ATP/energi vi kan benytte oss av proteiner siden på karbonskjelettet sitter det nitrogen, da denne er giftig for oss vil noe av energien gå tapt med nitrogenet. I en aminosyre er det ca. 16% nitrogen.

Myse har den høyeste termiske effekten (TEF) av proteinene på rundt (30%)

Protein choices targeting thermogenesis and m... [Am J Clin Nutr. 2011] - PubMed - NCBI Og proteiner har vel en TEF på ish 20-30% hvorav alkohol ligger like bak. I naturbiologien er det andre verdier for energi, men kroppen vår er aldri 100% effektiv.

Opptak-raten på de forskjellige proteinene er ikke så stor som f.eks kosttilskudd-bransjen skal ha det til. Myse blir aggresivt markedsført som den "hurtigste" men studier har sett at f.eks svinekjøtt er raskere. Uten å huske nøyaktig hvor mye det ligger på så tror jeg i farten at myse har vel ish 8-10g/p/time mens kasein har vel 4-6 g/p/time.

Om dette ikke besvarte det du lurer på så er det bare å spørre igjen.

Ja du var inne på det jeg lurte på her, tenkte bare på at siden proteiner er i pulverform, om kroppen da bruker like mye energi på å bruke denne formen for protein som f.eks en hel kyllingfilet. Beklager at jeg formulerer meg dårlig :p takk for svar forresten!

Annonse

Jeg vet ikke om du spør spesifikt etter proteinpulver eller kostproteiner. Isolater er jo allerede spaltet ned til dems respektive peptider & AS. Her er jeg noe usikker på enzym-aktiviteten i forhold til peptidaser (spalter proteiner) og om isolater av den grunn kan føre til hakket lavere forbruk av energi/"lavere" forbrenning.

Uansett metter flytende væske verre enn i fast form. (Melk ser ut til å være unntaket) så om du ønsker å oppnå et høyere metthet så vil kostproteiner være å foretrekke.

Jeg vet ikke om du spør spesifikt etter proteinpulver eller kostproteiner. Isolater er jo allerede spaltet ned til dems respektive peptider & AS. Her er jeg noe usikker på enzym-aktiviteten i forhold til peptidaser (spalter proteiner) og om isolater av den grunn kan føre til hakket lavere forbruk av energi/"lavere" forbrenning.

Uansett metter flytende væske verre enn i fast form. (Melk ser ut til å være unntaket) så om du ønsker å oppnå et høyere metthet så vil kostproteiner være å foretrekke.

Isolat betyr bare at andelen protein er høyere fordi man har fjernet karbohydrat og fett. Du tenker på hydrolysat, som er brutt ned :)

Alle proteiner vil forøvrig øke energiforbruket, siden metaboliseringen er energikrevende. Som Danisan sier, så kan vi ikke benytte oss av energi fra nitrogenbindingene, så derfor blir energiinnholdet i protein nedjustert fra ca 5,4 kcal/g til 4 kcal/g.

Isolat betyr bare at andelen protein er høyere fordi man har fjernet karbohydrat og fett. Du tenker på hydrolysat, som er brutt ned :)

Alle proteiner vil forøvrig øke energiforbruket, siden metaboliseringen er energikrevende. Som Danisan sier, så kan vi ikke benytte oss av energi fra nitrogenbindingene, så derfor blir energiinnholdet i protein nedjustert fra ca 5,4 kcal/g til 4 kcal/g.

Vegard, du som har dønn peiling, vil du si hydrosylat er verdt de ekstra kronene? :) Om det kun er 1%, så er det jo fortsatt 1% større biceps, som er dødsnajs.

Annonse

Aha nå skjønner jeg ! Fikk svar på akkuratt det jeg lurte på :) dere er noen fantastiske folk her på fitnesbloggen :) så egentlig har protein 5,4 kcal per gram, men Pga metaboloseringen blir 4, akkuratt som når alkohol har 7 kcal per gram blir til rundt 5,2? Håper jeg ikke forvirrer her nå :p

Aha nå skjønner jeg ! Fikk svar på akkuratt det jeg lurte på :) dere er noen fantastiske folk her på fitnesbloggen :) så egentlig har protein 5,4 kcal per gram, men Pga metaboloseringen blir 4, akkuratt som når alkohol har 7 kcal per gram blir til rundt 5,2? Håper jeg ikke forvirrer her nå :p

Nei, ikke helt. Protein har 5,4 kcal/g når man brenner det. Energien frigjøres når vi bryter bindingene mellom atomene. Inne i kroppen klarer vi ikke å bryte alle bindingene, så energien som frigjøres fra det vi klarer å bryte ned er 4 kcal/g. :) Alkohol har 7 kcal/g.

Nei alkohol har rundt 7 kalorier.

Kjemisk energi --> varmeenergi og dette kan illustreres i et eksempel: 1 kcal er den mengde varme som kreves for å øke temperaturen i 1 liter vann opp med 1 grad ( f.eks 10-->11 grader celsius.

Fysikalsk forbrenningsvarme for fett er ca. 9,4 kcal, KH :4,1 og for protein slik vegard sier ca. 5,4 (Kraus sier 5,6 :D)

Fysiologisk forbrenningsvarme er da den energien som frigjøres når de respektive næringstoffene forbrennes i kroppen. Slik jeg skrev ovenfor er kroppen aldri 100% effektiv i forhold til dette og atwaters tall er vel brukt som metode.

KH har vel ca. 99%, fett 95% og protein 92% i forhold til å utnytte energien som ligger i atomene.

Med andre ord taper man 5,2 KJ/per/kg fra proteiner. ( 1kcal = 4,2KJ) Alkohol på sin side har *trommetrinn* 100%. Kort og godt, i og med at proteiner har et større tap så ender denne opp med samme "stats" som KH (karbohydrat).

For å ta nerdingen til enda et nivå, så kan det nevnes at det også er flere forskjeller i forbrenningen av de ulike næringsstoffene som er verdt å se på.

Hvor mange kcal man får ut ved å forbruke en liter oksygen:

• Karbohydrater: 5.05
  • Protein: 4.46
  • Fett: 4.74
  • Alkohol: 4.86

Man får altså produsert mest energi fra karbohydrater per liter oksygen

Hvor mye oksygen som må til for å forbrenne et gram:

• Karbohydrat: 0.81
  • Protein:0.94
  • Fett: 1.96
  • Alkohol: 1.46

Altså trenger vi minst oksygen per gram karbohydrat vi skal metabolisere, og mest oksygen per gram fett.

Hvor stor andel av energien går til å erstatte ATP, kroppens energimolekyl:

• Karbohydrater: 75%
  • Fett: 90%
  • Protein: 55%

En større andel av energien fra fett går til å produsere ATP. Dette er fordi fettet krever mindre energi i egen metabolisme. Protein er energikrevende å metabolisere, så det er en lite effektiv energikilde.

Hvor mange kalorier må til for å erstatte et mol ATP:

• Karbohydrat: 24
  • Fett: 20
  • Protein: 33

Så selv om vi produserer mindre energi per liter oksygen i forbrenningen av fett sammenlignet med karbohydrater, vil en større andel av denne energien gå til å erstatte ATP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...