Gå til innhold

Ikke ett fett?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest fett-artikkelen til Kris Gunnars og en tilsvarende på treningsforum, og den påfølgende diskusjonen i kommentarfeltet, ble jeg egentlig litt nysgjerrig på en del ting knyttet til fett som tilsynelatende ikke var spesielt godt forklart.

Link:

Dette er de sunneste matoljene - Fitnessbloggen

1) Rapsolje blir fremmet som en "perfekt" fettkilde, men blir likevel avfeid fordi den blir fremstilt gjennom en industriell prosess (slik jeg leser det). Gunnars snakker om det som om det er "not suitable for human consumption". Hvorfor skal en hard industriell produksjon eventuelt ødelegge en fettkilde?

2) Kokosfett blir også trukket frem som et godt eksempel, men også her er det åpenbart ikke ett fett. "Vanlig" kokosfett er åpenbart helt forferdelig å bruke, fordi det er blitt raffinert (?) og igjen har gjennomgått en hardere industriell prosess enn annen type kokosolje.

Hva er den diskvalifiserende faktoren her? Det faktum at det har vært i nærheten av noe industrielt, eller skjer det noe med fettet under slik behandling som gjør det mer usunt I så fall hva? Eller er det bare 50/50 "sånn fett er bra fordi jeg synes det" og markedsføring fra eksklusive oljeprodusenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Industriell utvinning av fett innebærer som oftest kjemiske løsemidler som hexan. Mesteparten av det forsvinner/fjernes før oljen er produksjonsklar, men det vil alltid være noen spor. Det er også ikke helt sikkert om det påvirker fettsyrene kjemisk. Mye oljer omestres også slik at de får egenskaper de ikke hadde tidligere (holdbarhet, konsistens, motstandsdyktighet mot harskning).

Kokosolje som ikke er produsert etter såkalte etiske og økologiske standarder er ofte fra råtne kokosnøtter som har ligget lenge i solen og tørket. Hvorvidt dette ødelegger fettsyrene vet jeg ikke, men det er åpentbart etiske kvaler ved denne type produksjon. Det gjelder spesielt palmeolje som har rykte på seg for å true regnskog og dyrene som lever der.

Korn/frø-oljer som raps er på den gode siden når det gjelder sammensetning, men den har jo fortsatt et høyt innhold av omega 6 i forhold til f.eks olivenolje eller "high oleic"-variant av solsikkeolje.

Dessverre synes jeg at den kaldpressede (og gjerne økologiske) varianten som oftest smaker høgg. Passer ikke inn i mitt smakspalett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så slik jeg ser det:

1) Eventuelle risikoer ved hexanrester

2) Forringede matvarer

Jeg diskuterte dette med Vegard L og han trakk også frem muligheten for transfett - som tydeligvis kan være reellt dersom man kjøper importvarer fra land som ikke er så nøye på sånt. Hittil den langt viktigste innvendingen i min bok i hvert fall.

I denne artikkelen

Sunnhetsfellen – Disse matvarene er ikke så sunne som du tror - Fitnessbloggen

Nevnes jo nettopp dette med kjemiske tilsetningsstoffer/høy temperatur igjen, og jeg er igjen spent på hva akkurat konkret som gjør seg utslag - er det restene - skjer det noe med fettet som blir usunt++++ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ofte de kaldpressede alternativene er best både pga smak men og at de ofte inneholder endel helsebringene egenskaper. Kaldpressa olivenolje kommer f.eks bedre ut enn raffinert ift elastisitet i blodkar. Rød palmeolje (velg for Guds skyld den bærekraftig dyrkede om dere kjøper den) inneholder svært mange gode stoffer og bl.a veldig mye E-vitamin i ulike former som forsvinner i raffinert palmeolje. Den gir i tillegg god smak på flere typer gryteretter og f.eks sammen med tacokrydder og kjøttdeig. Kokosolje inneholder riktignok lite essentielle næringsstoffer, men den gode smaken som passer i alt fra smoothier til thaimat gjør at valget som regel faller på kaldpresset evt expeller (litt mindre smak, men fremdeles kaldpressa under 100 C uten hexan og ekstrem temp). Rapsolje er et litt tveegga sverd. Fettsyreprofilen er veldig bra, smaken kan i noen varianter være bra, men spesielt ALA tåler såvidt jeg vet ikke oppvarming så veldig bra og under raffinering på flere hundre grader ødelegges nok endel av ALAen. En kaldpressa variant med lite smak brukt til koking, baking eller stekning på middels varme kan imidlertid være et bra alternativ i matlaging. Naturlig rapsolje smaker elendig grunnet mye erukasyre, den ble tidligere ansett som giftig, men senere studier har vist at den først i større doser på flere gram om dagen kan utgjøre et mindre problem hos enkelte (urelevant problemstilling forøvrig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten må det påpekes at Cocosa har en olje som er slynget ut av kokosmassen, og varmen er svært lav (40c?). Den inneholder veldig mye laurinsyre, som vi ellers stort sett får kun gjennom morsmelken. Den er nyttig for det meste, og skal visst også ha visse bakteriedrepende egenskaper. Kokosoljen er for det meste mediumlange fettsyrer, så den kan ikke lagres i fettcellene. Den blir raskt brukt som energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til rapsolje...

Selv om den har et forhold til 1:2 mellom omega 3 og 6 og dette er ansett som ideelt i kosten vår totalt sett, så vil jeg ikke anse en fettkilde som har denne fordelingen som ideell. Gjennom kostholdet vårt klarer vi ikke å luke ut alle kildene til omega-6 (spesielt ikke om en spiser korn) og man bør derfor velge oljer med minst mulig omega-6 for å balansere ut kosten. Selv med null inntak av raps, solsikke og soya produkter vil det være utfordrende å komme bedre enn et 1:3 forhold uten å måtte ta høye omega-3 tilskudd pga man får så mye omega-6 fra så mange forskjellige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten må det påpekes at Cocosa har en olje som er slynget ut av kokosmassen, og varmen er svært lav (40c?). Den inneholder veldig mye laurinsyre, som vi ellers stort sett får kun gjennom morsmelken. Den er nyttig for det meste, og skal visst også ha visse bakteriedrepende egenskaper. Kokosoljen er for det meste mediumlange fettsyrer, så den kan ikke lagres i fettcellene. Den blir raskt brukt som energi.

Melk er også en god kilde til laurinsyre (og mange andre gunstige fettsyrer). Og at MCT-fett ikke kan lagres er en sannhet med modifikasjoner. Det er riktig at dette er en prioritert energikilde, ettersom den er lett tilgjengelig, og derfor vil forbrennes først. Men det betyr at andre ting må lagres, som ville blitt brukt dersom det ikke var MCT tilgjengelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk er også en god kilde til laurinsyre (og mange andre gunstige fettsyrer). Og at MCT-fett ikke kan lagres er en sannhet med modifikasjoner. Det er riktig at dette er en prioritert energikilde, ettersom den er lett tilgjengelig, og derfor vil forbrennes først. Men det betyr at andre ting må lagres, som ville blitt brukt dersom det ikke var MCT tilgjengelig :)

Men er det sant det jeg har lest, at det er fysiologisk umulig å lagre den, fordi den er for kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk er også en god kilde til laurinsyre (og mange andre gunstige fettsyrer). Og at MCT-fett ikke kan lagres er en sannhet med modifikasjoner. Det er riktig at dette er en prioritert energikilde, ettersom den er lett tilgjengelig, og derfor vil forbrennes først. Men det betyr at andre ting må lagres, som ville blitt brukt dersom det ikke var MCT tilgjengelig :)

Bytt ut ALLE kaloriene med MCT!!!

images?q=tbn:ANd9GcT2taD0RPCQsQTpCiuX9ROPQ98Q8ezsHU10IEeo2mJquxvL0kxs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sant det jeg har lest, at det er fysiologisk umulig å lagre den, fordi den er for kort?

Alt kostfett vil brytes ned og resyntetiseres i lever før det sendes videre. Hva som går ut av leveren er metabolsk bestemt, ikke så myw påvirket av hvilke fettsyrer vi spiser :)

Espen, du har det med å gjøre ting ekstremt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kostfett vil brytes ned og resyntetiseres i lever før det sendes videre. Hva som går ut av leveren er metabolsk bestemt, ikke så myw påvirket av hvilke fettsyrer vi spiser :)

Espen, du har det med å gjøre ting ekstremt :D

Jeg må slutte å lese broscience :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...