Gå til innhold

Anbefalte innlegg

går jeg ikke opp i vekt hvis jeg spiser 2000kcal? høres veldig mye ut ..

Virker som meg og deg har ca samme problem, så slenger meg på tråden her og følger med på hva folk skriver :)

Spiser selv not proteiner, men tydeligvis altfor lite karbo, fett og totalt for lite kcal. Trodde og at jeg kunne klare meg med et "stort" underskudd av kcal, fett og karbo, og bygge med proteiner for å gå ned i fett%, men har lært mye av mange av de som har kommentert her allerede :)

Fortsetter under...

Mener ikke å "kuppe" tråden, men er det ok å fylle på med sjokolade o.l. for å komme opp i nok kcal? snakker om 400 kcal hver dag? Er så mett av all maten fra før, og litt kveldskos sier jeg ikke nei takk til :D

jau,.. kcal inn minus kcal ut blir jo det som til syvende sist avgjør vekttapet. Men om kroppen har godt av den mengden sukker hver dag er en annen sak ;)

Hvorfor ikke spise sjokolade litt sjeldnere -og da virkelig nyte den? Til hverdags kan du øke kcalmengden med f.eeks nøtter, oljer, o.l som kroppen faktisk har godt av. Når enligger i energiunderskudd er det desto viktigere å dekke kroppens behov for mineraler/vitaminer o.l og de får du mer av i "ekte" mat enn i sjokko

men jeg lurer på en siste ting, tidligere lå jeg på rundt 1200kalorier om dagen og har nå beveget meg oppover på rundt 1800 (hittil) skal videre oppover til 2000kalorier.. men jeg har jo lagt på meg en halv kilo? skal det være sånn?

hvis jeg holder meg på 2000kalorier om dagen, vil jeg da begynne å gå ned i vekt etterhvert?

Annonse

Som du har fått påpekt, så spiser du for lite. Du er ung og fremdeles i vekst. Ikke minst er beinvevet ditt fremdeles i vekst, så en god motivasjon til å spise godt i denne perioden er at det vil bidra til å forebygge beinskjørhet, som dere jenter er mer utsatt for enn oss gutter :)

Som du har fått påpekt, så spiser du for lite. Du er ung og fremdeles i vekst. Ikke minst er beinvevet ditt fremdeles i vekst, så en god motivasjon til å spise godt i denne perioden er at det vil bidra til å forebygge beinskjørhet, som dere jenter er mer utsatt for enn oss gutter :)

ja jeg har forstått at jeg har spist for lite.. men nå i det siste har jeg lagt meg opp mot 1800kalorier, og skal videre oppover, men er det slik at jeg skal legge på meg litt da? jeg spiser jo mye mer mat enn tidligere. Og hvor lang tid ca vil det ta før kroppen har stabilisert seg og jeg begynner å gå nedover igjen?

Slik som jeg hadde det... gikk 3-4 mnd på 2000kcal, gikk ned 9kg og stagnerte.. la meg på 2700-2800kcal i 2 uker, gikk ikke opp en skvett. (vekta varierte fra 88 til 90kg, men morgenvekten ved måledag var begge ukene 88kg)

Det kan hende at du legger på deg litt, men dette er ikke fett, så ikke legg deg opp i det.

Ikke legg deg opp i vekt fra dag til dag heller, ha faste måletider på en fast dag i uka/mnd.

Begynn å gi litt f, ikke la det bli et hysteri, endringer skjer over tid, ikke over natten..

ja jeg har forstått at jeg har spist for lite.. men nå i det siste har jeg lagt meg opp mot 1800kalorier, og skal videre oppover, men er det slik at jeg skal legge på meg litt da? jeg spiser jo mye mer mat enn tidligere. Og hvor lang tid ca vil det ta før kroppen har stabilisert seg og jeg begynner å gå nedover igjen?

Vektendringer fra dag til dag vil komme som følge av væskebalansen. Når du øker inntaket så vil du nok lagre litt mer glykogen, og da holder du på litt mer vann. Men ta gjerne midjemål kombinert med vekt i denne perioden. Da får du en god pekepinn på hva som skjer med kroppen. Som Thombr86 skriver over meg her så vil du ikke øke fettmassen din selv om du øker inntaket litt nå.

Vektendringer fra dag til dag vil komme som følge av væskebalansen. Når du øker inntaket så vil du nok lagre litt mer glykogen, og da holder du på litt mer vann. Men ta gjerne midjemål kombinert med vekt i denne perioden. Da får du en god pekepinn på hva som skjer med kroppen. Som Thombr86 skriver over meg her så vil du ikke øke fettmassen din selv om du øker inntaket litt nå.

okei da stoler jeg på det, tusentakk for svar! dere har vært mye til hjelp :-)

men idag skal jeg ha en hviledag, blir kanskje en gåtur på en time ikveld. Hvor mange kalorier bør jeg ha i meg da? som sagt så jobber jeg meg ned i vekt

Jeg spiser ca. likt, men minus ettertreningsmåltid. Du trener jo 6 ganger i uka, så kroppen trenger jo å hente seg inn og lade opp til nye økter. Jeg hadde ikke spist noe særlig mindre, men det er meg da :p

• 2 uker senere...

Annonse

Nå har det gått 2 uker, og jeg har klart å komme meg opp på mellom 1800-2000 kcal om dagen. Trener fortsatt 6dager i uken, hvor det blir 4-5 styrketreninger hvor jeg den ene dagen avslutter med gerilja intervaller, + 1 dag med bare kardio trening (ofte langkjøring)

Jeg har gått opp 0,5kg, og måla rundt midje, lår osv har heller ikke blitt mindre.. men styrken har helt klart blitt bedre!!

Har lest mye rundt på forumet og jeg tror at jeg kanskje bærer en del væske? jeg spiser veldig sunt hvor det går mye i kylling, torsk, karbonadedeig, laks, svinekjøtt, grønnsaker, frukt, nøtter osv..

igår spiste jeg: (spiser fortsatt etter periodisk faste da dette passer meg best)

lunsj ca kl12.00: 200g torsk + 5buketter brokkoli

mellommåltid: skyr blåbær, 3 rugsprø + 125g blåbær

TRENING ca 14.00

ettertreningsmåltid: 40g myoprotein + 2 riskaker evt 1 banan/eple

mellommåltid: knasket fort på 3rugsprø til

middag: 300g karbonadedeig, tacokrydder, 2 speltlomper, 2skiver synnøve så lett gulost, paprika, ruccola, rødløk, agurk osv.. (masse grønnsaker)

kvelds: pleier å lage proteinlapper av 40g myoprotein, 20g bakepro, 2ss kokosmel, 1egg + 1eggehvitte, 2ss magerkesam, 1 banan + 1ss råkakao

dette blir ca 1900kcal, 220g protein, 130g karbohydrater og 50g fett

jeg pleier å få i meg alt fra 180-220g protein, 120g karb og 40-60g fett (steker karbonadedeig og lapper i kokosolje)

Er det noe jeg bør endre på her? trenger virkelig hjelp.. sommeren er på vei!!!!!

har tenkt tanken å begynne dagen med 80g havregryn, 1dl skummet melk og resten vann + 0,5banan for og så spise et måltid med torsk hver dag før middag? fisk er jo slankemat og veldig proteinrikt

da blir det jo selvfølgelig slik at jeg kutter ned litt til kvelds...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...