Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter en og en halv måned sliter jeg fortsatt veldig med teknikk i knebøy. Markløft gjør jeg visst veldig bra (ifølge PT), men knebøyen klarer jeg rett og slett ikke helt få til. Etter tips om å prøve goblet sqauts har jeg begynt med det, og her er teknikken bra, pluss at jeg kommer helt ned.

Det jeg lurer på er om gobletsquats (helt ned) er en bra erstatter for å få resultater, siden knebøy teknikken er såpass dårlig? Skal fortsatt øve på teknikk på knebøy, men lurer på hva som er mest hensiktsmessig av å:

1. Øve teknikk noen ganger på knebøy, men fokusere mest på goblet squats hvor jeg kommer helt ned

2. Kun fokusere på å få riktig teknikk i knebøy (synes det er vanskelig å få gjort begge deler på en økt, da jeg blir veldig sliten)

Kjører fullkroppsprogram 3-4 ganger i uken.

Merker at jeg også liker bedre å kjøre goblet sqauts, da jeg kjenner det tar i musklene, pluss at jeg vet at jeg gjør det riktig. På knebøy føler jeg at jeg står på stedet hvil, og selvom det er en viktig øvelse, har jeg litt lyst til å ikke fokusere så mye på den, da jeg føler det er veldig demotiverende :p Kjører tungt (for meg å være) på markløft og bulgarsk utfall på øktene mine, så jeg får jo inn ben/rumpe trening på de øvelsene også.

Håper på noen innspill :)

Fortsetter under...

Goblet squats anbefales hele tiden fordi alle klarer det. Men det er ikke mulig å belaste goblet squat inkrementellt slik som knebøy. Det er i tillegg vanskelig å belaste goblet squat med mer en f.eks 50 kg. Det er gøyere å kjøre goblet squats, men det er fordi de er lettere. De er ikke like effektive som knebøy.

Knebøy kan være vanskelig å lære, men det er verdt det til slutt. Legg ut en video så kan du få litt tilbakemeldinger på knebøyen.

Hvis PTen din ikke har klart å lære deg knebøy på 1,5 mnd, da bør du bytte PT.

Har du film av knebøyen din? Hva er problemet ditt her?

Hvis du kjører goblet squat som tung øvelse kan det være greit å bruke et par teknikksett på knebøy som oppvarming først. Evt kan du starte med et lett sett goblet squat som aktivering, så et par sett knebøy og så noen tunge sett med goblet til slutt.

Problemet med teknikken min i knebøy er at jeg legger vekten fremme, sliter med å presse knærne ut på vei opp, og svai i ryggen. Jeg er nok litt flink på å gi meg istedet for å øve, siden jeg synes det er morsommere med ting jeg mestrer, pluss at jeg føler meg litt dum når jeg ikke får det til :p Kan bli litt vanskelig å få lagt ut video, siden jeg trener alene...

Lurt det med å kombinere begge deler, det kan jeg prøve. Så får jeg gjort det jeg liker, og forhåpentligvis etterhvert klare knebøy. Føler det er frustrerende siden jeg klarer det uten stang, men med en gang stangen kommer på selv med veldig lette vekter, får jeg det ikke til.

Problemet med teknikken min i knebøy er at jeg legger vekten fremme, sliter med å presse knærne ut på vei opp, og svai i ryggen. Jeg er nok litt flink på å gi meg istedet for å øve, siden jeg synes det er morsommere med ting jeg mestrer, pluss at jeg føler meg litt dum når jeg ikke får det til :p Kan bli litt vanskelig å få lagt ut video, siden jeg trener alene...

Sett kamera på en benk ved siden av når du filmer, trenger ikke noen til å filme for deg.

Du kan prøve knebøy med strikk rundt knærne som aktivering for å styrke og aktivere gluteus medius. Pass på å presse ut knærne også på goblet squat.

Ikke vær redd for å se dum ut, det gjør 90% av alle på gymmet uansett ;) Tren for å bli bedre og ikke tenk på hva andre synes.

Du kan selvsagt få trent beina effektivt med goblet squat og bulgarske utfall uten knebøy også, men om du ikke gir opp og lærer deg en god teknikk i knebøy så har du en øvelse hvor du kan ha progresjon i årevis og som også styrker beinbyggingen og hele kroppen mye bedre enn andre øvelser kan gjøre.

Lurt det med å kombinere begge deler, det kan jeg prøve. Så får jeg gjort det jeg liker, og forhåpentligvis etterhvert klare knebøy. Føler det er frustrerende siden jeg klarer det uten stang, men med en gang stangen kommer på selv med veldig lette vekter, får jeg det ikke til.

Bruk gobletsquats og squat-to-stand som oppvarming FØR du bøyer. Jeg gjør dette selv, og synes det løsner opp i stramme sener/muskler og gjør meg klar for å ta fatt på bøyen.

Annonse

Hva med frontbøy? Ganske likt goblet, men mye bedre mulighet for å belaste tungt.

Det er fortsatt mindre mulighet til å belaste tungt en vanlig knebøy. Jeg er enig at det er bedre enn goblet.

Etter min mening:

Lowbar knebøy > Highbar Knebøy > Frontbøy > Goblet > Utfall > Beinpress > Lårcurl

Det er fortsatt mindre mulighet til å belaste tungt en vanlig knebøy.

Egentlig ikke. Du kan fint kjøre opp til 1RM i frontbøy på samme måte som du kan med knebøy. Dette har du derimot ikke muligheten til med gobletsquat (med mindre man er ekstremt svak i beina).

Selv om en 1RM med frontbøy selvfølgelig ikke er like tung i KG som en 1RM med knebøy, betyr ikke det at det er mindre mulighet for å belaste tungt. "Tension is tension".

Egentlig ikke. Du kan fint kjøre opp til 1RM i frontbøy på samme måte som du kan med knebøy. Dette har du derimot ikke muligheten til med gobletsquat (med mindre man er ekstremt svak i beina).

Selv om en 1RM med frontbøy selvfølgelig ikke er like tung i KG som en 1RM med knebøy, betyr ikke det at det er mindre mulighet for å belaste tungt. "Tension is tension".

Jeg mente bare at det ikke er en like tung øvelse, og dermed ikke gir like stor effekt.

Jeg vil si at å ta frontbøy i stedet for vanlig bøy er som å ta smalbenk i stedet for benk. Frontbøy er for meg en støtteøvelse til knebøy. For olympiske løftere og andre som ikke får til knebøy er frontbøy viktigere selvfølgelig.

Jeg mente bare at det ikke er en like tung øvelse, og dermed ikke gir like stor effekt.

Jeg vil si at å ta frontbøy i stedet for vanlig bøy er som å ta smalbenk i stedet for benk. Frontbøy er for meg en støtteøvelse til knebøy. For olympiske løftere og andre som ikke får til knebøy er frontbøy viktigere selvfølgelig.

Jeg ser hva du mener og er delvis enig med deg.

Men når du sier at frontbøy ikke gir like mye effekt, må man spørre seg: Effekt på hva? Er målet å bli sterk i knebøy er selvfølgelig knebøy en mer effektiv øvelse enn frontbøy.

Hvis målet er kun å "trene bein" eller å øke styrken i lårene er saken en annen, spesielt når trådstarter sier at h*n sliter med teknikken i knebøy men ikke goblet/frontbøy.

Vi er nok ikke noe særlig uenige, vil bare belyse litt flere sider av saken :)

Jeg ser hva du mener og er delvis enig med deg.

Men når du sier at frontbøy ikke gir like mye effekt, må man spørre seg: Effekt på hva? Er målet å bli sterk i knebøy er selvfølgelig knebøy en mer effektiv øvelse enn frontbøy.

Hvis målet er kun å "trene bein" eller å øke styrken i lårene er saken en annen, spesielt når trådstarter sier at h*n sliter med teknikken i knebøy men ikke goblet/frontbøy.

Vi er nok ikke noe særlig uenige, vil bare belyse litt flere sider av saken :)

"There is simply no other exercise, and certainly no machine, that produces the level of central nervous system activity, improved balance and coordination, skeletal loading and bone density enhancement, muscular stimulation and growth, connective tissue stress and strength, psychological demand and toughness, and overall systemic conditioning than the correctly performed full squat." - Mark Rippetoe

Ja, vi er stort sett enig.

Jeg bruker 1,5 goblet sqauts og knebøy om hverandre (knebøyen er jo nesten alltid opptatt, så litt for å unngå lang venting og).

1,5 da mener jeg at du går helt ned, halvt opp og helt ned igjen også opp altså. LOVER DEG - du kjenner det JÆVLIG godt dagen etterpå!!!

Annonse

Jeg bruker 1,5 goblet sqauts og knebøy om hverandre (knebøyen er jo nesten alltid opptatt, så litt for å unngå lang venting og).

1,5 da mener jeg at du går helt ned, halvt opp og helt ned igjen også opp altså. LOVER DEG - du kjenner det JÆVLIG godt dagen etterpå!!!

Det at man "kjenner det" dagen etterpå er ikke nødvendigvis et bra mål på om det du gjør fungerer. Det viser bare at du har gjort noe som kroppen ikke er vandt med.

Det at man "kjenner det" dagen etterpå er ikke nødvendigvis et bra mål på om det du gjør fungerer. Det viser bare at du har gjort noe som kroppen ikke er vandt med.

Det er jeg klar over - men du kjenner det rimelig greit når du holder på også. Jævlig tungt. Det sier seg vel selv når du setter deg ned igjen hver gang du kommer til øvelsens tyngste del.

Og jeg mener ikke støl (jeg blir aldri det lenger) - men mener at du får en syk pump i lår og rumpe + du kjenner bare at musklene er "tomme"? Jeg syns ikke vanlig goblet eller vanlig knebøy er halvparten så jævlig som den der 1,5 greien da.

Jeg syns ikke vanlig goblet eller vanlig knebøy er halvparten så jævlig som den der 1,5 greien da.

Hvilken effekt mener du øvelsen har da? Økt styrke?

Jeg er bare nysgjerrig. For min del høres det ut som en mellomting mellom muskulær utholdenhet og styrketrening av muskler som ikke trenes like hardt av vanlig knebøy.

Jeg er bare nysgjerrig. For min del høres det ut som en mellomting mellom muskulær utholdenhet og styrketrening av muskler som ikke trenes like hardt av vanlig knebøy.

Jeg har ihvertfall gått opp 15 kg i knebøy siden jeg begynte med den, så det funker vel...

Jeg fikk den av en PT og han sa den var awesome for rumpe og lår, men har ikke satt meg inn i hva den gjør utover det. Ser resultater - og det holder vel for meg.

Det er vel kanskje noe med at man ikke får like tunge kettlebells som stenger med vekter på, så kan man gjøre den tyngre på den måten kanskje?

Er ganske effektivt for hypertrofitrening å trene slikt da man oppnår en delvis okklusjonseffekt siden man ikke slipper spennet på musklene. Men jeg pleier kjøre hele serien med halve reps og ikke reise seg opp før man er ferdig. Kombineres gjerne med 2-3 s stopp i bunn. Fint på 12-15 reps, men er selvsagt ingen erstatning for tunge knebøy.

Er ganske effektivt for hypertrofitrening å trene slikt da man oppnår en delvis okklusjonseffekt siden man ikke slipper spennet på musklene. Men jeg pleier kjøre hele serien med halve reps og ikke reise seg opp før man er ferdig. Kombineres gjerne med 2-3 s stopp i bunn. Fint på 12-15 reps, men er selvsagt ingen erstatning for tunge knebøy.

Thank you

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...