Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde markedsføringsprøve i dag, og en av oppgavene var å peke ut hvilke lover i markedsføringsloven en viss reklame brøt. Reklamen var om en slankepille, der de påstod at man går ned i vekt av slankepillen, og at denne slankepillen er bedre enn alle andre slankepiller osv. Jeg kunne peke ut flere paragrafer i markedsføringsloven som viste til at denne reklamen var ulovlig (#7, #8, #25..)

Det fikk meg til å tenke, er det ikke dusinvis med reklamer på diverse kostilskuddsider som har slike påstander?

Eksempler på påstander som (jeg tolker) er i strid med markedsføringsloven:

- "Dette produktet gjør at du mister fett/øker i muskelmasse/gjør musklene definerte i løpet x uker"

- "Dette produktet gjør at du restituerer på kort tid"

- "Dette produktet er bedre enn alle andre produkter i kostilskuddbransjen for vektnedgang/muskelvekst/osv"

Mulig jeg har tolket markedsføringsloven helt feil ( og får 3 på prøven :'( ), men hvis jeg ikke har det, bør det ikke gjøres noe med det her?

Fortsetter under...

De fleste slike reklamer slipper glatt unna alt av lover og regler ved å:

- Formulere seg på samme måte som reklamer for sminke, hudpleie og andre dameting. "<produkt> kan gi fyltigere hår.", eller "Klinisk/dermatologisk testet" (men ingen info om testen eller resultatet av testen).

- Liten skrift, alá "Best effekt oppnåes i kombinasjon med trening og sunt kosthold".

Du kan desverre ikke arrestere noen for å selge en slankepille som kan hjelpe deg å gå ned i vekt, i kombinasjon med trening og sunt kosthold, hvor enn mindblowingly dum den påståtte effekten måtte være. =/

Det er utrolig mye markedsføring av kosttilskudd o.l. som er i strid med lovgivningen. Produsentene krysser bare fingrene for at folk ikke skal gidde å legge seg opp i det, noe som til stor grad slår til. Og de verste aktørene (tenk Chili Forte etc) pleier bare å holde på en liten stund, forsvinne, og gjenoppstå med et litt annet navn ;)

Annonse

" Rapid Burn™ er den nyeste generasjonen innen energitilskudd som kan hjelpe deg med å frigjør store mengder energi og bidrar til en mer effektiv aktivitet. I tillegg kan Rapid Burn™ føre til dempet appetitt for søtsaker som kan være en kjærkommen hjelp under utfordrende dietter."

Reklamen til Rapid Burn til Proteinfabrikken, ingen ulovligheter her.

" Rapid Burn™ er den nyeste generasjonen innen energitilskudd som kan hjelpe deg med å frigjør store mengder energi og bidrar til en mer effektiv aktivitet. I tillegg kan Rapid Burn™ føre til dempet appetitt for søtsaker som kan være en kjærkommen hjelp under utfordrende dietter."

Reklamen til Rapid Burn til Proteinfabrikken, ingen ulovligheter her.

Rapid Burn kan også gi deg evnen til å fly, og til å flytte objekter med tankens kraft. I tillegg kan Rapid Burn føre til tykkere hår, mykere hud og kan være en kjærkommen hjelp under utfordrende angrep fra superskurker.

En annen ting som slår meg er at alle produktene til proteinfabrikken selges til en lavere pris enn veiledende pris, selv på varene de produserer selv. Dette gjelder flere norske aktører og det er vel ikke rimelig at alle produktene er på tilbud hele tiden.

Det morsomste med markedsføring er alle de "utenlandske" kosttilskuddene som kommer til norge. f.eks "NoXplode" endelig til norge. eller "Tysklands mest solgte pre-workout nå i butikk".

Har sendt mail til en del av de som selger disse produktene i Norge. Og ALLE er endret iht norsk lov. Altså det er IKKE i nærheten av den samme blenden som du får i utlandet. Altså , ikke samme produkt, kun samme "navn".. er dette lov? :-)

Det er ikke det ofte det foreligger dokumentasjon til mange av de vannvittige påstandene og noen av de er jo mer fantasifulle og har knapt noen rot i virkeligheten. Leucin fremstiller jo som om den alene kan stimulere til muskulær proteinsyntese. Dette har blitt vist i grise- og rotteforsøk. Det er meg bekjent ikke blitt påvist hos mennesker, selv med store doser flere ganger daglig. Selv om den er den aminosyren som ser ut til å best stimulere det anabole signalkaskaden mTOR er den dog avhengig av andre essensielle aminosyrer.

Inge hadde en morsom artikkel om dette her om dagen :

4M Klinikken

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...