Gå til innhold

Nybegynner, tid og lyst til mer enn Starting Strength. What do do?


Big Kettle

Anbefalte innlegg

Finnes det noen form for empiri som tilsier at et matinntak som involverer GOMAD (4500-6000kcal) gjør annet enn at enorme mengder av det kaloriske overskuddet går mot fettlagring? Det finnes et tak på muskelmassevekst/tidsenhet skulle man tro? Er det noen fordeler som tilsier at å ligge 2000kcal over overskudd gir en mer enn +300-500 når dét er maks~ som kan gå mot muskelvekst (konvensjonelt sett) hos et utrent individ (1kg/mnd, 12kg/år i grove trekk?)? Ikke svar med replikker fra Starting Strength(.com) eller "ellers YNDTP".

At man aksepterer fett for å kunne øke raskest i absolutt styrke virker litt teit hvis man har som mål å være in it for the long haul. Er rasjonalen kanskje at man vha. GOMAD er 100% sikker på at mat ikke er flaskehalsen?

Jeg har ikke noen kilder på dette. Men inntrykket fra boken og SS forumet er at GOMAD kun er for en liten fase i begynnelsen for tynne folk. Jeg vil tro at muskelvekstpotensialet er størst helt i begynnelsen også.

Men hovedbegrunnelsen er som ditt andre poeng tror jeg, at det er for å være sikker på at mat ikke er begrensningen.

GOMAD er ca. 2800 kcal og de færreste orker å spise store mengder etter det, så i praksis blir det vel sjelden noe særlig over 5000 totalt.

Jeg bruker selv en del helmelk fordi det er en lett måte å komme i overskudd på og makroen er bra.

Edit:feil kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noen kilder på dette. Men inntrykket fra boken og SS forumet er at GOMAD kun er for en liten fase i begynnelsen for tynne folk. Jeg vil tro at muskelvekstpotensialet er størst helt i begynnelsen også.

Men hovedbegrunnelsen er som ditt andre poeng tror jeg, at det er for å være sikker på at mat ikke er begrensningen.

GOMAD er ca. 2800 kcal og de færreste orker å spise store mengder etter det, så i praksis blir det vel sjelden noe særlig over 5000 totalt.

Jeg bruker selv en del helmelk fordi det er en lett måte å komme i overskudd på og makroen er bra.

Edit:feil kcal

Er det ikke heller slik at muskelvekstpotensialet ikke er størst til å begynne med, men snarere CNS-tilpasningspotensialet, altså at man gjennom å lære øvelser og aktivere relevant muskulatur klarer å utnytte det man har av styrke i utgangspunktet? Det er mer fornuftig at muskelvekstpotensialet er større litt senere når man faktisk har belastning å snakke om på stanga?

Tynne folk blir tidsnok store uten GOMAD, så jeg synes det fremdeles er teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke heller slik at muskelvekstpotensialet ikke er størst til å begynne med, men snarere CNS-tilpasningspotensialet, altså at man gjennom å lære øvelser og aktivere relevant muskulatur klarer å utnytte det man har av styrke i utgangspunktet? Det er mer fornuftig at muskelvekstpotensialet er større litt senere når man faktisk har belastning å snakke om på stanga?

Tynne folk blir tidsnok store uten GOMAD, så jeg synes det fremdeles er teit.

Og det er bra at du sier det:)

Jeg har tro på at det er en grei måte å komme i overskudd på, men at det ellers ikke er noe magisk med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det noen form for empiri som tilsier at et matinntak som involverer GOMAD (4500-6000kcal) gjør annet enn at enorme mengder av det kaloriske overskuddet går mot fettlagring? Det finnes et tak på muskelmassevekst/tidsenhet skulle man tro? Er det noen fordeler som tilsier at å ligge 2000kcal over overskudd gir en mer enn +300-500 når dét er maks~ som kan gå mot muskelvekst (konvensjonelt sett) hos et utrent individ (1kg/mnd, 12kg/år i grove trekk?)? Ikke svar med replikker fra Starting Strength(.com) eller "ellers YNDTP".

At man aksepterer fett for å kunne øke raskest i absolutt styrke virker litt teit hvis man har som mål å være in it for the long haul. Er rasjonalen kanskje at man vha. GOMAD er 100% sikker på at mat ikke er flaskehalsen?

Jeg har litt anekdotisk "bevis" for at enormt overskudd gi muskelvekst.

Jeg så på Super Size Me i går. Morgan Spurlock spiste i snitt 5000 kcal hver dag i en måned. Han skulle gå maks ca. 2 km (tror jeg) per dag, og ikke trene i det hele tatt. Til slutt hadde han gått opp 24,5 lbs (11 kg) til 210 lbs i kroppsvekt. Han gikk fra 11 til 18% kroppsfett.

Økning i fettmasse = (210*0.18)-(185,5*0.11) = 37,8-20,4 =17,4 lbs

Jeg antar da at resten er muskelmasse:

Økning i muskelmasse = 24,5 - 17,4 = 7,1 lbs (3,2 kg)

Det kan hende at fettprosentmålingen var unøyaktig og det kan hende at det jeg antar er musklemasseøkning inneholder noe annet.

Hvis utregningen og målingen stemmer, så har mannen økt muskelmassen med ca. 30% av total vektoppgang uten å trene styrke i det hele tatt. Da synes jeg ikke der er å dra det veldig langt å si at kanskje prosenten kunne gått opp til 50-60% hvis mannen hadde kjørt SS under forsøket.

Jeg er klar over at dette ikke er "bevis" for noe som helst, men det er interessant og stemmer med mine egne erfaringer av enormt kalorioverskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema. For å henge med progresjonsmessig når øktene blir veldig tunge erfarer jeg selv at jeg må spise godt i overskudd, kanskje mer enn de klassiske 500 kaloriene. Jeg drikker ikke 4L helmelk, men heller mer gjennom mat.

I begynnelse av programmet var planen for min del å spise så mye som nødvendig, men ikke mer. På en måte en slags leangain. Etterhvert nå skjønner jeg at det ikke er mulig når knebøyen allerede er svintung, og den blir 2.5 kg tyngre neste gang. Nå handler det mer om å bare få i meg nok til å restituere meg til neste økt.

Ville en idé kanskje være mer konservativ økning, 1.5-2kg/økt? Da drar man dog fettøkningen lenger inn i fremtiden og hvis man klarer 2.5 er det ikke noe poeng å gå lettere heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville en idé kanskje være mer konservativ økning, 1.5-2kg/økt? Da drar man dog fettøkningen lenger inn i fremtiden og hvis man klarer 2.5 er det ikke noe poeng å gå lettere heller..

Det er et greit forslag men husk at etter hvert vil man gå over til Advanced Novice programmet med en lettdag på onsdager. Da er det bare progresjon på mandag og fredag. En kamerat av meg fikk bøyen opp på 155x3x5 med den varianten 2 kg per gang før han stagnerte. Hvis økningene går ned i 1,5 i Advanced Novice, så er det bare 3 kg i uken og Texas Method som legger opp til 2,5 i uken er nesten like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen innspill til bevis for nytten av enormt kalorioverskudd som GOMAD?

Nja, det vil såklart være en mindre nytteverdi jo større overskuddet er. Rent styrke og muskelvekstmessig så er det sannsynlig at du vil bygge mer på 2000 kcal overskudd enn du vil på 500 kcal overskudd, men du vil også legge på deg mer fett. Andelen fett vil nok være høyere jo større overskuddet er, ettersom det er begrensninger hvor mye gainz du har mulighet til å få av fettfri masse.

GOMAD kan være nyttig for å lære folk som ikke klarer å spise nok hvordan det å spise nok har mye å si for resultatene. Flytende kalorier vil også være lettere å få i seg enn fast føde, så småspiste kan dra nytte av dette. De aller færreste vil ha behov for 4 liter melk, så akkurat det ser jeg mest på som en catchy gimmick. Men at helmelk kan være genialt for å få opp energiinntaket er det ingen tvil om. Gode proteiner og masse næringsstoffer er det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om du har lest denne artikkelen:l

Starting Strength: Article

Dette er ikke forskning, men mye "anecdotal evidence" gir i det minste en viss tyngde til GOMAD-tanken.

Jeg har lest den og de fleste andre artiklene på nettsiden der. Det er en del anekdotisk bevis ja. Og jeg har tro på nytten av enormt overskudd av egne og treningskameraters erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en litt mildere progresjon hadde egentlig vært veldig lurt. Jeg har tenkt litt over dette selv. Synes det virker lite sannsynlig å øke 2.5kg etter to dager når forrige vekt allerede var knalltung. Jeg hadde 107.5kg forrige økt, men klarte ikke 3x5. I tillegg litt småvond korsrygg. En ting jeg hvertfall har planer om å gjøre er å lese boken.

Høres ut som du spiser for lite. Jeg ville resettet til 100 kg og jobbet til du failer på to treninger på rad. Deretter er det lurt å innføre lettdag på onsdag.

Finner vel 3 forskjellige utgaver av SS-boken, hvilken er "best"? Håvard Vika, det var 3rd edt. du leste?

3. (DUH)

155kg 3x5 er jo veldig bra! (GOMAD?) Jeg har satt meg som mål med 1x150kg i knebøy.

Han var ikke helt nybegynner. Han begynte på ca. 110x3x5 og kom opp på ca. 140 kg med 2,5 hver trening, deretter med 2,5 på mandag og fredag opp til ca. 155. På samme tid økte kroppsvekten fra 81 til 85-87 syns jeg å huske. Dette tok vel ca. 2 mnd inkludert litt irregulariteter.

Men det skal nevnes at han er letttrent og spisste en god del, men ikke GOMAD. Jeg stagnerte selv på rundt 140x3x5 med halv GOMAD og byttet til Texas Method i høst med halv GOMAD.

Hvis du ikke klarer 150x1 i knebøy før du stagnerer så er det noe feil.(sansynligvis maten)

Hvis du synes det er veldig tungt, så her jeg fått en del inspirasjon fra denne:

*sorry for lang responstid, har eksamen i overmorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Zigma skrev:

33 år, 196 cm, 86 kg

1RM Knebøy: 85 kg (kan trene med 5x5 65 kg)

1RM Markløft: 120 kg (kan trene med 5x5 95 kg)

1RM Militærpress: 50 kg (kan trene med 5x5 40 kg)

Har spist godt og gått opp 5 kg siden nyttår (var på grensen til sykelig tynn med pondus, etter at vekten raste da treningsmengden økte uten at jeg spiste mer..)

Håvard V skrev:

Det høres ut som om du og hadde hatt godt av en stund med SS og GOMAD. Hvis du stagnerer på den vekten i markløft så gjør du noe feil.

Jeg vil tro at det skal være mulig å få knebøyen over 120 på noen måneder med SS.

Zigma skrev:

4 liter melk om dagen? Blir kvalm av tanken bare :p. Men kan sikkert klare å få i meg 1 liter. Snakker vi H melk?

Merka først og fremst stangnering på press, men det begynte å bli tungt med markløft og knebøy også. Økte 20 kg på bøy og mark på 2 mnd, så effekten var der helt klart. Satser på 20 kg økning et par måneder, men 35 kg økning på bøy på få måneder.. er ikke det litt optimistisk?

Morsomt å lese i denne tråden fra mai Håvard Vika.

Takk for at du fikk meg inn på SS sporet og du fikk rett i at jeg ville øke bøyen til 120 kg iløpet av noen måneder (selvom det du kanskje mente mindre enn 6 måneder - uansett er jeg :happy:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese i denne tråden fra mai Håvard Vika.

Takk for at du fikk meg inn på SS sporet og du fikk rett i at jeg ville øke bøyen til 120 kg iløpet av noen måneder (selvom det du kanskje mente mindre enn 6 måneder - uansett er jeg :happy:).

Kul lesning ja;). Du er nå en avansert nybegynner som har lært en del under stangen. Utviklingen har vært gøy å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...