Gå til innhold

ASPARTAM!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel, min personlige mening, er at det er mye frem og tilbake (Jeg HAR lest forskning fra pubmed som viser negative sider ved aspartam) er at det er greit å holde seg unna. Kanskje det er helt greit, kanskje det kommer senskader. Tok lang tid før røyk ble sett på som helsefarlig.

Finnes ikke noen gode studier som viser at aspartam gir skader på mennesker ved moderat bruk. Studiene du sikter til er studier hvor de har sprøytet inn aspartam, umenneskelige doser inn i rotter som bare veier noen hundre gram. En studie motstanderne bruker er en studie som skal vise relasjon mellom kreft og aspartam, og der ble det sprøytet inn 500mg/kg med aspartam i en 100g rotte. Det holder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så, det er demmes konklusjon. Jeg har lest forskning som går begge veier og kan trekke mine egne konklusjoner. Nå er ikke jeg ekspert, så de begrenser seg til: Holder meg unna enn så lenge (greit siden jeg ikke drikker brus uannsett). Også maser jeg ikke på folk som mener aspartam er sunt. Det er en fair mening, akkurat som min mening også er helt fair.

Men jeg leste en interesant artikkel for en stund tilbake, hvor de ga mus søtningstoffer, hvorpå kroppen reagerte ved å øke leptin nivået i blodet (om jeg husker riktig) som gjorde at fettcellene lagret energi og blodsukker sank. Så da ble musene sultne og spiste mer. Så de la faktiskt på seg indirekte av søtningstoffet. Nå handler ikke dette om hvorvidt aspartam er skadelig eller ikke, men det er interessant siden de fleste snakker om vekttap når de diskuterer lettbrus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noen gode studier som viser at aspartam gir skader på mennesker ved moderat bruk. Studiene du sikter til er studier hvor de har sprøytet inn aspartam, umenneskelige doser inn i rotter som bare veier noen hundre gram. En studie motstanderne bruker er en studie som skal vise relasjon mellom kreft og aspartam, og der ble det sprøytet inn 500mg/kg med aspartam i en 100g rotte. Det holder ikke.

Har du lest alt du. Imponerende.

Men ett annet spm. Jeg kan ikke mye om dette, så dette er ett genuint spm. Finnes det noe forskning ala moderate doser hver dag over tid.. Si 10 - 20 år? Det hadde jo vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest alt du. Imponerende.

Men ett annet spm. Jeg kan ikke mye om dette, så dette er ett genuint spm. Finnes det noe forskning ala moderate doser hver dag over tid.. Si 10 - 20 år? Det hadde jo vært interessant.

Ikke som jeg vet om, men aspartam er det søtningsstoffet som er mest forsket på så det skulle ikke overraske meg om det var. Kontrollerte studier vil være vanskelig å finne, derfor vil sånne studier uansett tas med god fisk om den er basert på anekdoter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke som jeg vet om, men aspartam er det søtningsstoffet som er mest forsket på så det skulle ikke overraske meg om det var. Kontrollerte studier vil være vanskelig å finne, derfor vil sånne studier uansett tas med god fisk om den er basert på anekdoter.

Hvor lenge har aspartam blitt brukt som søtning? Jeg vet jo de har gjort endel forskning på ish tusenvis av folk over tiår innen endel andre felter, men det aner meg at aspartam kanskje har vært "i vinden" lenge nok til at en slik studie har vært mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er intet grunnlag for å hevde at aspartam kan føre til en økt risiko ved dagens inntak, selv for høykonsumere - samtidig gir den ikke en helseeffekt. EFSA gav nylig ut den mest detaljerte rapporten noensinne rundt en substans hvor både negative og ikke-negative har blitt inkludert. Rapporten beskriver videre prosessen ved vurderingen detaljert og den er tilgjengelig for lesing.

Om valget står mellom en sukret variant og sukkerfri vil jeg alltid anbefale sistnevnte. Om en person ønsker å dekke søtningsbehovet sitt men har et ønske om å være vektstabil eller har en ugunstig kroppsammensetning så kan sukkerfri leske være et bedre alternativ. Det ser ut til at om man bytter ut cola mot pepsi max så kompenserer man ikke ved å innta kalorier fra andre kilder slik at det totale kaloriinntaket potensielt kan bli lavere, som igjen kan føre til vektnedgang. (Muligens dette kan gå inn under en indirekte helseeffekt) Samtidig bør man være obs på potensielle skader på tenner.)

For øvrig ser ingen ser ut til å bry seg om acesulfam, selv om den har mindre forskning samt lavere ADI bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er intet grunnlag for å hevde at aspartam kan føre til en økt risiko ved dagens inntak, selv for høykonsumere. Samtidig gir den ikke en helseeffekt. Derimot om valget står mellom en sukret variant og sukkerfri vil jeg alltid anbefale sistnevnte. Om en person ønsker å dekke søtningsbehovet sitt men har et ønske om å være vektstabil eller har en ugunstig kroppsammensetning så kan sukkerfri leske være et bedre alternativ. Det ser ut til at om man bytter ut cola mot pepsi max så kompenserer man ikke ved å innta kalorier fra andre kilder slik at det totale kaloriinntaket potensielt kan bli lavere, som igjen kan føre til vektnedgang. (Muligens dette kan gå inn under en indirekte helseeffekt) Samtidig bør man være obs på potensielle skader på tenner.)

For øvrig ser ingen ser ut til å bry seg om acesulfam, selv om den har mindre forskning samt lavere ADI bak seg.

Hva er acesulfam, og hvor finner man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acesulfam K er et annet søtningstoff som er 130-180 x søtere enn sukker (aspartam er 150-200 x søtere) Denne blir brukt i f.eks sukkerfri leske. Det "geniale" med acesulfam K er at det sammen med aspartam gir en synergistisk effekt og søtningsmaken blir mer enn de to alene. Så da behøver man altså mindre av de respektive stoffene for å oppnå ønsket søtningseffekt. I motsetning til aspartam så tisser vi ut denne i samme form som den blir inntatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir flau og irritert på vegne av mine fremtidige arbeidkolleger når en Kiropraktor fronter en særdeles omdiskutert sak med så mye svada. For mye søtningsmiddel kan gi ubehagelige bivirkninger men å hevde en klar relasjon med ryggvondt osv. Er BS. Heldigvis er han en minoritet innenfor yrket, og kun en stemme blandet mange, men heldig er det ikke.

Ellers kan jeg jo nevne at jeg aldri har tålt aspartam, men er nok en av få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...