Gå til innhold

Matlei


Gjest Brukernavn007

Anbefalte innlegg

Gjest Brukernavn007
Jepp, jeg skylder på at jeg har vært veldig veldig veldig veldig dårlig veldig lenge nå :p Men det ser ut til at det begynner å løsne nå :D Jippijei!

Jippeij! :D Middagen her i dag blir: toast med karbonadedeig på:rofl: Ooooorker ikke lage mat så da ble det sånn da :) I morgen skal jeg være flink igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Frukt/juice inneholder glykogen som musklene trenger.

Hvordan kan du da si at juice er ubrukelig?

Kroppen har da ikke bruk for karbohydrater. Hadde den det hatt hadde karbohydrater vært essensielle. At kroppen fungerer på forskjellige vis med og uten karbohydrater er jo noe annet.

Juice som du kjøper i butikken har ikke vært så veldig nærme en frukt at det gjør noe. Mesteparten vel laget på fruktkonsentrat eller noe. Samme med Fun Light, den har aldri i sitt liv vært i nærheten av ett bær :p

Juice som du presser selv er hakket bedre, men jeg syns fremdeles det finnes bedre alternativer til å få i seg næring. Med tanke på vitaminer og mineraler må man også se an om vitaminene er fettløselig eller vannløselig. En brokkoli inneholder også flere ganger c-vitaminet til en appelsin, men hvem lager seg brokkolijuice egentlig? :p

Fruktsukker er en monosakkarid, dvs en enkel sukkerart og er veldig rik på energi.

Det er forsket på dette med fruktsukker og de har kommet fram til at hvis så man på den akutte effekten av å innta 100g karbohydrater enten i form av ren glukose/druesukker, i form av en 50:50 blanding mellom fruktose og glukose, og til slutt i en sammensetning med 75% fruktose og 25% glukose så ville lipogenesis (?) fordobles når man inntok 50-75g fruktose, og at det var høyere nivåer av fettsyrer i blodet. Fruktose lagres primært i leveren og vil derfor gi lavere GI og ikke nevneverdig økning av blodsukkeret. Leveren kan imidlertidig lagre bare ca 50 gram fruktose i slengen mens det overskytende lagres som fett.

EN frukt inneholder ikke store mengder fruktose, så det går som regel greit. Det er imidlertidig større bekymringer for de som spiser mye frukt/sukkerholdig/ferskpresset juice mat da inntaket av fruktose og sukker kan fremme fettlagring.

Kilde:

J Nutr. 2008 Jun;138(6):1039-46.

Dietary sugars stimulate fatty acid synthesis in adults.

Parks EJ, Skokan LE, Timlin MT, Dingfelder CS.

Center for Human Nutrition, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas, TX 75390-9052, USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt an på hva du mener med sukker. Juice er, i motsetning til nektar, ikke tilsatt sukker. Med andre ord er det mer å se på som konsentrert frukt minus fiber.

Fruktose er ett 100% naturlig sukker som finnes i all frukt. Så selv om det ikke er tilsatt sukker er det fortsatt sukker. Gode kilder til karbohydrat kan være: Ris, riskaker, havregryn, grovbrød, grønnsaker osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med PF for et par uker siden, og jeg merker selv at med kanskje 15 timers arbeidsdager, lite søvn og nye matvaner så er matlysten nesten borte. Det hender faktisk jeg blir kvalm av å tenke på mat!

For min del kjøper jeg JA-yoghurt, fordi den er lett å svelge nedpå. Klarte å spise nesten et helt beger til "frokost" 12:30 i dag, men det var ikke enkelt. Til kvelds 20:00 gjorde jeg en innsats hvor jeg prøvde å kvele 400 g svinekjøttdeig med noen grønnsaker, men måtte stoppe halvveis. Frustrerende å føle det slik når man i tillegg trener omtrent hver dag og trenger næring. Spiste 3 klementiner etterpå, da. Selv om ikke mye frukt er bra, er det bedre enn ingenting vil jeg tro :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at juice er bra, jeg bare sier at det ikke er ubrukelig. Og for en person som sliter med å få i seg noe er juice bedre enn ingenting.

Og når du sier at grovbrød er bra, så begynner jeg bare å le...

Du begynner bare å le når jeg sier grovbrød er bra? Wow, du er virkelig dummere enn jeg trodde. Hvorfor er grovbrød dårlig, mener du? Finnes bedre karbohydratkilder, men å påstå at frukt er bra, og grovbrød er dårlig, DET er trangsynt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fruktose er ett 100% naturlig sukker som finnes i all frukt. Så selv om det ikke er tilsatt sukker er det fortsatt sukker. Gode kilder til karbohydrat kan være: Ris, riskaker, havregryn, grovbrød, grønnsaker osv :)

ja grovbrød er jo fryktelig bra for kroppen...

... hindrer opptak av bla jern. .. inneholder stort sett gluten... har ofte en innflamatorisk virkning på kroppen...

les feks dagen artikkel på fitnessbloggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at juice er bra, jeg bare sier at det ikke er ubrukelig. Og for en person som sliter med å få i seg noe er juice bedre enn ingenting.

Og når du sier at grovbrød er bra, så begynner jeg bare å le...

Du begynner bare å le når jeg sier grovbrød er bra? Wow, du er virkelig dummere enn jeg trodde. Hvorfor er grovbrød dårlig, mener du? Finnes bedre karbohydratkilder, men å påstå at frukt er bra, og grovbrød er dårlig, DET er trangsynt det.

Det går vel an å argumentere uten å ty til disse skritt?;)

Personlig syns jeg det er bedre alternativer til både frukt og grovbrød.

Og til TS, har du forsøkt å lage deg noe som du liker veldig godt? Trenger ikke å være ekstremtsunt. Kan likså gjerne være fiskeboller drukna i karri, som det kan være pannekaker bakt på heeelt vanlig hvetemel og sukker, som det kan være cottage cheese med blåbær og sukrin.

Greia er å få i deg mat. Regel; all næring er bedre enn ingen næring.(Med modifikasjoner)

Husker da jeg hadde kyssesyken og spiste null mat på 2 uker, da var det loff og syltetøy, pommes frites og gele og vaniljesaus det gikk i når jeg klarte å spise igjen...følte at jeg lå i sukkerlake, men det er greit å kjenne på den grusomme følelsen en gang i blant, altså den med å ligge i sukkerkoma :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IFORM?!?! ikke få meg til å le (sorry therese)

Iform har mye bullshit, men det du nå mener er at du har oppnnådd mer enn Lena Mathisen, og har mer kunnskap enn henne?

Lena Mathisen Østhus er mest kjent for sin 6 plass i VM i fitness,tidligere redaktør for bladet Muscle Media. Nå jobber hun som daglig leder for Tech Nutrition. Lena har skrevet mange flotte artikler om kost og trening. Her er en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...