Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig med Thookdee :-) Har selv prøvd lavkarbo, men følte det ble for mye å ta hensyn til (+ kjedelig å ha "dårlig samvittighet" for å ha spist en sjokolade). Syns det er mer motiverende at man spiser hva man vil én dag i uka, mens man resten av uka holder seg til et sunt kosthold. En kveld saboterer ikke for vektnedgangen.

Annonse

Hvor lang tid har du eller den det dreier seg om tenkt å bruke på å gå ned disse 30kg`ene? Skal det kombineres med masse trening(anbefales) eller hva er planen? Få satt opp en kostholdsplan og sett delmål i første omgang:) Vil hverken telle kcal eller kjøre en typisk lavkarbo hadde jeg vært deg. Erfaringsmessig med de jeg trener og hva jeg gjør selv på mine egne dietter etc behøver ikke nødvendigvis passe for akkurat deg eller den det gjelder.

Jeg opplevde at søtsuget ble ti ganger verre... Men det er jo bare min erfaring.

Opplevde det samme selv :/

Trådstarter.

Periodisk faste og kcal oversikt for å gi meg større mat frihet, passer meg best :)

Eller som Rolf sier om du ikke vil telle litt, så "må" du nok følge en fast matplan alt etter hvor fort du vil nå målet ditt.

Det er mange veier til ROM!

For meg er Periodisk faste reddningen iallefall.

Et måltid til lunch på ca 400-600 kcal og middag på 1000++ kcal.

På treningsdager er det en shake på ca 400kcal, og på treningsfrie dager er det en kveldsmat/middagsrester på ca samme mengde.

Fordelen med dette er at du har i det minste ett måltid der du kan spise deg skikkelig god og mett. dette hjelper iallefall for meg noe enormt på "snopmagen" :)

Jeg gikk ned 15 kg på tre-fire mnd med lavkarbo. Poenget med lavkarbo er jo ikke å trøkke trynet med egg og bacon til alle døgnets tider, men heller å spise så ren mat som mulig. Jeg hadde ikke søtsug i det hele tatt, fordi jeg var mett hele tiden. Grunnen til at folk på lavkarbo går ned i vekt er at når man kutter de usunne karbohydratene så går man som regel litt i underskudd av kalorier samtidig. Rent kjøtt, fisk og fugl, egg, masse grønnsaker, sukkerfrie sauser, noe frukt, oster og andre melkeprodukter, og sunt fett. Dekker alle kroppens behov for næringsstoffer og du slipper å gå rundt å føle deg sulten (det gjorde ihvertfall jeg når jeg prøvde lavkalori). Men det er også veldig individuelt hvordan kroppene våre reagerer på forskjellige kosthold, så jeg anbefaler deg heller å tenke over hva som kan passe for deg. Som det sies over her - det er mange veier til Rom :)

Karbohydratrestriksjon vil med stor sannsynlighet fungere ypperlig i din situasjon. Dette underbygges av veldig mange studier som har sammenlignet ulike strategier for vekttap.

Men lavkarbo er ikke ensbetydende med nullkarbo eller noe annet ekstremt (som det kan høres ut som i flere av kommentarene her). Det går an å ha en fornuftig tilnærming til det.

En kort innføring i lavkarbokosthold og tilpasning til din livsstil | Frisk og Funksjonell

Skribentpanel - Lavkarbo | Frisk og Funksjonell

Og ja, man kan gå ned i vekt på veldig mange ulike kosthold, men om vi skal bedømme ut ifra studiene som er gjort så vil karbohydratrestriksjon i de fleste tilfellene være det enkleste og veldig effektivt.

Må fortsatt telle kalorier selv om du spiser lavkarbo. Overskudd på lavkarbo vil ikke gi vektnedgang.

Lavkarbo ad libitum gir ofte like stort kaloriunderskudd som kalorirestriksjon på andre typer kosthold. Så det som ser ut som er den største fordelen med karbohydratrestriksjon er nettopp det at å telle kalorier ikke ser ut til å være nødvendig, hvertfall ikke når man er i situasjonen til trådstarter (mye å gå ned).

Gjest Jester

Lavkarbo ad libitum gir ofte like stort kaloriunderskudd som kalorirestriksjon på andre typer kosthold. Så det som ser ut som er den største fordelen med karbohydratrestriksjon er nettopp det at å telle kalorier ikke ser ut til å være nødvendig, hvertfall ikke når man er i situasjonen til trådstarter (mye å gå ned).

Enig, ønsket bare å understreke at lavkarbo ikke er "egg og bacon all you can eat buffet" og forvente et vekttap på 30kg uten at det har noen form for rammer hva totalt antall kcal gjelder:)

Annonse

Enig, ønsket bare å understreke at lavkarbo ikke er "egg og bacon all you can eat buffet" og forvente et vekttap på 30kg uten at det har noen form for rammer hva totalt antall kcal gjelder:)

Det er sant, man kan ikke spise i overskudd og gå ned i vekt (annet enn grunnet væskebalanse). Men jevnt over ser ikke dette ut til å være et problem ved karbohydratrestriksjon grunnet den spontane reduksjonen i inntak :)

Jeg passer på mengdene og spiser atskillig mye mindre enn jeg gjorde før :)

Jeg tenker heller ingen "ekstrem" lavkarbo... For jeg skal leve med dette. Men spiser mest mulig naturlig.

Typiske matvarer er: cottage cheese, grønnsaker, kylling, fisk, hjemmebakte knekkebrød fullproppet av frø, litt frukt, litt bær, avokado og for ikke å glemme egg, skinke, ost osv... Jeg stapper ikke innpå med fett heller. Får i meg nok fra osten, avokadoen, fisken osv føler jeg. Føler ikke jeg har underskudd på energi, så da gjør jeg tydeligvis noe rett.

Noen ganger spiser jeg også sånt som rugsprø med sunt pålegg om jeg er på farten :)

Repeterer noe flere sier..

Lavkarbo er ikke synonymt med kcalunderskudd..VIl du ha fremgang må du ha kontroll på inntaket ditt.

Ja det funker for mange, men husk at du skal leve videre etterpå, og er du ikke ekstremt overvektig anbefaler jeg å ta utgangspunkt i åssn du eter nå og om det funker (føles kroppen bra med karbs? fett? etc). Mange som hopper på lavkarbo"kur" og 3mnder senere tror de kan gjøre som før får vell en overraskelse.

Repeterer noe flere sier..

Lavkarbo er ikke synonymt med kcalunderskudd..VIl du ha fremgang må du ha kontroll på inntaket ditt.

Ja det funker for mange, men husk at du skal leve videre etterpå, og er du ikke ekstremt overvektig anbefaler jeg å ta utgangspunkt i åssn du eter nå og om det funker (føles kroppen bra med karbs? fett? etc). Mange som hopper på lavkarbo"kur" og 3mnder senere tror de kan gjøre som før får vell en overraskelse.

Ja, finn et kosthold som du kan tenke deg å fortsette med resten av livet. Ikke gjør endringer som du bare tenker å gjøre i en begrenset periode. Å hoppe på en ekstrem kur er sjelden noe som varer lenge, en mer moderat tilnærming vil kanskje ta litt lenger tid, men resultatene varer gjerne lenger også.

Men å ha kontroll på inntaket er ikke nødvendigvis noe du trenger å tenke så mye på. Det kan du eventuelt tenke på senere om du ikke skulle få den fremgangen du ønsker. Om du velger å kutte ned på karbohydratene så vil energiinntaket sannsynligvis reduseres automatisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...