Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De fleste trenere i styrkeløft setter opp både mark og bøy på samme dag mange ganger i uken, og disse programmene er vel helst utviklet av folk med god kompetanse på akkurat disse øvelsene...

Handler om tung mar og bøy.. det du skrev var akkurat det jeg mente med posten min. Har skrevet tidligere at det kan trenes samme dag og at trenere anbefaler det.

wombat Om du blir _plagsomt_ svimmel vil jeg anbefale deg å drikke litt mer vann før trening. Dette sier jeg fordi jeg kan se for meg at du har litt lavt blodvolum (ikke forveksle med blodprosent). Bena er store reservoir for blod, og oksygenbehovet i bena øker voldsomt med tunge beinøkter. Da vil det bli dirigert ekstra blod dit. Om du har drukket lite er det mindre volum i blodbanen og du kan oppleve, la oss kalle det blodtrykksfall, som gjør at hjernen får litt mindre blod og du blir svimmel. Det skader ikke å prøve å drikke litt mer vann enn du pleier for å se om det hjelper iallefall.. blir det for mye så tisser du det jo bare ut igjen. ;)

Takk for tips. Kan prøve å drikke mer (er ikke så god å gjøre det før trening)! :)

De fleste trenere i styrkeløft setter opp både mark og bøy på samme dag mange ganger i uken, og disse programmene er vel helst utviklet av folk med god kompetanse på akkurat disse øvelsene...

Egentlig er dette en ganske særnorsk greie. Østeuropeere i styrkeløft spør gjerne oss nordmenn hvorfor "vi" i all verden trener knebøy og markløft samme dag. Jeg skal ikke argumentere kraftig mot trening av både knebøy og markløft på samme dag, men tung knebøy og tung markløft på samme dag skurrer litt for meg.

DET ville jeg aldri gjøre. For mange år siden var upright rows det beste man kunne kjøre for skuldrene. Deretter var det farlig. Knebøy skulle kjøres med føttene rett frem. I Benkpress skulle albuene rett ut til siden for å få maks strekk. Også dette var alle trenere enige om. Nope. Den kjøper jeg ikke, faktisk :p

Slik har det vel aldri vært? Ute på treningssentrene ser man trender komme og gå gjennom årene, men seriøse styrkeløftere har da aldri trent med føttene pekende rett frem eller med albuene ut til siden i benkpress.

Når det er sagt, så tror jeg heller ikke dette er så veldig farlig hvis man aldri merker noe ubehag av å trene på den måten.

Vektløftere trener nakkepress og kanskje nedtrekk bak nakken. De trener også knebøy med knærne laaaangt foran tærne. Likevel klarer de seg helt fint. Jeg tror ikke vi på noen måte har nådd noen "fasit" i noen større grad enn vi hadde for 10 eller 20 år siden. Jeg så en kroppsbygging-instruksjonsvideo fra omtrent 20 år siden på youtube her om dagen. Den hadde egentlig forbløffende gode råd angående hvordan man bør trene. Om 10 år vil vi nok le av mange av dagens trender også.

Jeg tipper at slyngetrening og hip thrust vil gå av moten.

Slik har det vel aldri vært? Ute på treningssentrene ser man trender komme og gå gjennom årene, men seriøse styrkeløftere har da aldri trent med føttene pekende rett frem eller med albuene ut til siden i benkpress.

Når det er sagt, så tror jeg heller ikke dette er så veldig farlig hvis man aldri merker noe ubehag av å trene på den måten.

Vektløftere trener nakkepress og kanskje nedtrekk bak nakken. De trener også knebøy med knærne laaaangt foran tærne. Likevel klarer de seg helt fint. Jeg tror ikke vi på noen måte har nådd noen "fasit" i noen større grad enn vi hadde for 10 eller 20 år siden. Jeg så en kroppsbygging-instruksjonsvideo fra omtrent 20 år siden på youtube her om dagen. Den hadde egentlig forbløffende gode råd angående hvordan man bør trene. Om 10 år vil vi nok le av mange av dagens trender også.

Jeg tipper at slyngetrening og hip thrust vil gå av moten.

Krysser fingrene for at du har rett ang hip thrust. Evt at det kommer kjønnsdelte treningssentre.

Annonse

Så sitter jeg her og lurer på...jeg kjører altså bøy og mark på forskjellige dager. På etterfølgende dager. Er mark såpass tøff for låra at de ikke henter seg inn igjen på 24 timer? Det dreier seg om 4 tunge sett mark. Kan det regnes for lårtrening, slik at jeg bør ha en hviledag på bena før jeg kjører bøy? Altså 48 timer mellom mark og bøy? Eller er låra tøffe nok til å tåle dette?

Så sitter jeg her og lurer på...jeg kjører altså bøy og mark på forskjellige dager. På etterfølgende dager. Er mark såpass tøff for låra at de ikke henter seg inn igjen på 24 timer? Det dreier seg om 4 tunge sett mark. Kan det regnes for lårtrening, slik at jeg bør ha en hviledag på bena før jeg kjører bøy? Altså 48 timer mellom mark og bøy? Eller er låra tøffe nok til å tåle dette?

Om jeg trener bøy dagen etter tung mark så kjenner jeg det i korsryggen. Lårene tåler det fint synes jeg, men det er verre med ryggen ja. Siden du trener mark så tungt (som seg hør og bør) så kan det nok være en fordel å ta en dags pause på knebøyen i det minste.. eventuelt kjøre litt lett bøy som f.eks goblet squat dagen etter :)

Egentlig er dette en ganske særnorsk greie. Østeuropeere i styrkeløft spør gjerne oss nordmenn hvorfor "vi" i all verden trener knebøy og markløft samme dag. Jeg skal ikke argumentere kraftig mot trening av både knebøy og markløft på samme dag, men tung knebøy og tung markløft på samme dag skurrer litt for meg.

Joda, men det har jo ikke fungert så fryktelig dårlig rent resultatmessig :)

Men selvfølgelig eå styres intensiteten av hvordan programmet ser ut. De fleste trener veldig mye på relativt lave prosenter, og det tillater både hyppigere trening og høyere totalbelastning enn om man skulle trent mye tungt.

Ja. Men da må man ikke glemme at disse øktene gjerne er på flere timer så det blir god tid til pauser. :)

Som det nevnes oppi her, kan fint kjøres på samme dag, men for fremgangen sin del bør det da periodiseres. En periode hvor ene øvelsen kommer først, og omvendt.

Det står ingen steder i disse programmene at øktene skal være lange. At mange velger å bruke lang tid på øktene kan komme av mange andre ting (eksempelvis hjelpe hverandre med utstyrstreninger osv).

At øvelsene bør periodiseres for fremgangen sin del kan diskuteres. At intensiteten styres gjelder for alle fornuftige programmer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...