Gå til innhold

Kan markløft regnes som lårtrening?


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Jeg har en 3 splitt, hvile på dag 4 (dvs hvile=kardio) Dag 2 har jeg rygg, bakside lår og biceps, med fokus på mark. Dag 3 er det lår og mage, fokus på bøy. Noen som vet om dette kan være too much? Har 2 år bak meg nå, og brukte ca 1. 5 år på "reahab" etter en ryggskade. Først i februar erklærte jeg meg frisk nok til å gi bånn spiker, og kjører tungt på mark, bøy, press og chins. Putter på noen isolasjonsøvelser mest for å klemme ut det siste.

Sjelden at jeg har treningsverk. Kjører stort sett mellom 4-6 reps på mark. Mellom 4 -6 sett. På bøy har jeg noe lettere vekt, stort sett 6-8 reps, noe mer sjelden opp mot 10 reps. Rundt 5 - 6 sett. Dettet kjøres altså med en dags mellomrom, 2 ganger på 7 dager. Alt i alt har jeg opp mot 20 - 25 sett i uka på forside lår, er jeg sliten nøyer jeg meg med bare bøy. I lengden kan dette kanskje bli litt mye, men foreløpig går det fryktelig bra. Låra øker i cm i en hastighet de aldri har gjort før, og erector spinae står ut som to tykke pølser. Noen som har tanker om dette kan bli for mye i lengden? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tung mark og tung knebøy på samme økt over tid er ikke og anbefale. Men for all del, om det blir for mye eller ikke er det bare du som kan erfare med din kropp. Markløft: Beina jobber dynamisk, og ryggen jobber statisk. Så ja markløft kan nok regnes som en "underkropp" øvelse, men øvelsen krever styrke alt i fra bunn til topp. :)

Du kan jo variere mellom tung og lett med bøy/mark da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker rack pulls på ryggdagen hvis de splitter opp på samme måte som deg. Kjører tung/lett på samme dag som nevnt over og det er i hvert fall ikke noe problem i lengden. Så lenge du ligger så "høyt" i reps som du gjør og i tillegg har en dag i mellom, kan jeg ikke se at det skal bli noe problem den nærmeste tiden.

Det er jo også store forskjeller på teknikk, vil tro noen bruker mye mer fremside lår enn andre i mark avhengig av hvor høyt/lavt man har hofta. Men det blir mer synsing fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung mark og tung knebøy på samme økt over tid er ikke og anbefale. Men for all del, om det blir for mye eller ikke er det bare du som kan erfare med din kropp. Markløft: Beina jobber dynamisk, og ryggen jobber statisk. Så ja markløft kan nok regnes som en "underkropp" øvelse, men øvelsen krever styrke alt i fra bunn til topp. :)

Du kan jo variere mellom tung og lett med bøy/mark da.

Er ikke meningen å kuppe spørsmålet, men hvorfor bør man ikke ha tung bøy og mark på samme økt over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange bruker rack pulls på ryggdagen hvis de splitter opp på samme måte som deg. Kjører tung/lett på samme dag som nevnt over og det er i hvert fall ikke noe problem i lengden. Så lenge du ligger så "høyt" i reps som du gjør og i tillegg har en dag i mellom, kan jeg ikke se at det skal bli noe problem den nærmeste tiden.

Det er jo også store forskjeller på teknikk, vil tro noen bruker mye mer fremside lår enn andre i mark avhengig av hvor høyt/lavt man har hofta. Men det blir mer synsing fra min side.

Kjører mark med relativt lav hofte, etter Martin Norums oppskrift. Tar godt på baksiden/rumpe, så derfor har jeg lagt inn bakside lår/glutes samme dag. Idag kjente jeg en liten treningsverk øvers i femoris, antagelig fordi jeg dro til 4 reps på en 3RM igår. Vondt skal det være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel for det meste ut på at det er de to tyngste øvelsene du kan gjøre og det skal være uheldig mtp belastning spesielt på ryggstrekkerne og nervesystemet. Det avhenger nok en del av hvor tungt man løfter. 300Kg krever mer av deg enn 100 selvom det er 1rm. Hvis du ikke skulle finne studie på det ville jeg uansett tatt "alle" treneres ord for det. :) de vil gå i veien for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke meningen å kuppe spørsmålet, men hvorfor bør man ikke ha tung bøy og mark på samme økt over tid?

Vel man yter ikke like bra i begge øvelsene, om de blir kjørt hard på i samme økt. Sjansen for teknikk-svikt vil også øke, da dette er to krevende øvelser. Det finnes forøvrig ingen fasit på dette, men det er mange som erfart dette. Du kan jo selvfølgelig prøve, og se hvordan det går med deg. Jeg selv har erfart at jeg løfter bedre med tung markløft uten tung knebøy før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Hvis du ikke skulle finne studie på det ville jeg uansett tatt "alle" treneres ord for det. :)

DET ville jeg aldri gjøre. For mange år siden var upright rows det beste man kunne kjøre for skuldrene. Deretter var det farlig. Knebøy skulle kjøres med føttene rett frem. I Benkpress skulle albuene rett ut til siden for å få maks strekk. Også dette var alle trenere enige om. Nope. Den kjøper jeg ikke, faktisk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel man yter ikke like bra i begge øvelsene, om de blir kjørt hard på i samme økt. Sjansen for teknikk-svikt vil også øke, da dette er to krevende øvelser. Det finnes forøvrig ingen fasit på dette, men det er mange som erfart dette. Du kan jo selvfølgelig prøve, og se hvordan det går med deg. Jeg selv har erfart at jeg løfter bedre med tung markløft uten tung knebøy før dette.

Selv kjører jeg dem ikke i samme økt, det er mark på dag 2 og bøy på dag 3. På samme dag ville aldri i verden funket. Jeg går som regel i svart på begge øvelser når jeg for første gang i mitt liv eser ut over låra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ville jeg aldri gjøre. For mange år siden var upright rows det beste man kunne kjøre for skuldrene. Deretter var det farlig. Knebøy skulle kjøres med føttene rett frem. I Benkpress skulle albuene rett ut til siden for å få maks strekk. Også dette var alle trenere enige om. Nope. Den kjøper jeg ikke, faktisk :p

Nå siktet jeg mer til trenere av typen proff. Ikke løken på ditt lokale senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel man yter ikke like bra i begge øvelsene, om de blir kjørt hard på i samme økt. Sjansen for teknikk-svikt vil også øke, da dette er to krevende øvelser. Det finnes forøvrig ingen fasit på dette, men det er mange som erfart dette. Du kan jo selvfølgelig prøve, og se hvordan det går med deg. Jeg selv har erfart at jeg løfter bedre med tung markløft uten tung knebøy før dette.

Haha...... Jeg tar min egen kroppsvekt (altså ikke så mye) i de, så er kanskje ikke så farlig for meg enda... Kanskje når jeg forhåpentligvis blir litt sterkere. MEN merker at jeg blir sykt svimmel av mark når jeg tar knebøy først. Kanskje pga det du sier. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil ikke høre på personer som har viet karrieren sin til å utvikle program og periodisering av mark og bøy?

De fleste trenere i styrkeløft setter opp både mark og bøy på samme dag mange ganger i uken, og disse programmene er vel helst utviklet av folk med god kompetanse på akkurat disse øvelsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste trenere i styrkeløft setter opp både mark og bøy på samme dag mange ganger i uken, og disse programmene er vel helst utviklet av folk med god kompetanse på akkurat disse øvelsene...

Ja. Men da må man ikke glemme at disse øktene gjerne er på flere timer så det blir god tid til pauser. :)

Som det nevnes oppi her, kan fint kjøres på samme dag, men for fremgangen sin del bør det da periodiseres. En periode hvor ene øvelsen kommer først, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wombat Om du blir _plagsomt_ svimmel vil jeg anbefale deg å drikke litt mer vann før trening. Dette sier jeg fordi jeg kan se for meg at du har litt lavt blodvolum (ikke forveksle med blodprosent). Bena er store reservoir for blod, og oksygenbehovet i bena øker voldsomt med tunge beinøkter. Da vil det bli dirigert ekstra blod dit. Om du har drukket lite er det mindre volum i blodbanen og du kan oppleve, la oss kalle det blodtrykksfall, som gjør at hjernen får litt mindre blod og du blir svimmel. Det skader ikke å prøve å drikke litt mer vann enn du pleier for å se om det hjelper iallefall.. blir det for mye så tisser du det jo bare ut igjen. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...