Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Flere som har denne utfordringen? Typen min spiser en del usunt, men siden jeg som regel handler inn all maten er det ikke ofte han får muligheten ;-) Men idag for eksempel bestiller han seg pizza, og jeg har utrolig lyst på, men ikke lyst på kaloriene :p Pizza er egentlig ikke godt nok i mine øyne til å få meg til å spise dobbelt så mye som jeg pleier.

Poenget mitt er, hvordan klarer dere å ikke "sprekke" når man bor med noen som har et helt annet kosthold? :) Tips mottas med stor glede ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20256-n%C3%A5r-typen-spiser-usunt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag deg en god salat med store biter agurk og paprika og alt grønt du liker, spis det ved siden av pizzaen så blir du mett på mindre pizza :)

Jeg har også den utfordringen med en samboer som spiser annerledes enn meg. Det jeg ofte gjør, er noen endringer slik at maten passer meg også. Eller så lager jeg min egen rett som jeg spiser samtidig.

Istedenfor å bestille kan dere feks lage pizza, da har du mer kontroll på kcal og innhold? :) Da kan du også ha pizza(y)

Det kan være vanskelig å holde seg unna, men det handler om selvkontroll :) Du kan også spise det samboeren spiser, bare varier porsjonen, mer av det grove/sunne :)

I helgene kjøper mannen sjokolade og annet han vil ha, da sørger jeg for å lage meg sunn/lavkarbo et eller annet :) Middagene lager jo jeg så det blir ting jeg også kan spise, bare uten ris/pasta osv. Her om dagen spiste hele familien McDonalds mens jeg stekte meg egg, helt greit for jeg er såpass motivert nå så det bryr meg ikke og frister faktisk ikke heller :D

Annonse

Hjemmelagd pizza smaker bedre og det er sunt / mye sunnere. Jeg sier ikke at du skal nekte han usunn pizza, men lag mat sammen. Har han lyst på burger, ja så lag hjemmelagde burgere. Dersom dette blir vanskelig lar du han holde på med sitt, så kan du holde på med ditt. Det finnes så utrolig mye digg sunn mat du kan lage.

Er det noe spesiell type mat du får cravings etter? da tenker jeg på søtt, fett eller salt osv?

Jeg spiste pizza... Selvom dere kom med så mange gode tips! Skal absolutt ta de i bruk neste gang. Og det å kunne klare å spise min egen mat, selv de gangene han vil ha noe usunt. Er sant det at det ikke bare er han som skal tilpasse seg meg. Problemet er at jeg ikke eier selvkontroll hvis jeg først setter i gang, men idag gikk det (nesten) bra. Spiste bare 3 1/2 stykke! Tar glede i hver liten seier ;-)

hmm.. det var litt slik da jeg først ble sammen med typen - men nå spiser vi det samme. Mest takket være hans fleksibilitet =) Han har liksom altid "bare spist" uten å tenke over hva han spiser. Etter at jeg introduserte ham for bla; wok, kesam, havregrøt, proteinpulver, cottage cheese, skyr, diverse "ukjente" grønnsaker,smøreoster, grove wraps/pita/speltlomper o.l så har han lagt veldig om. Han sa at han følte seg så mye bedre i kroppen etter at han begynte å spise middag med meg - så det har faktisk noe for seg! =)

Så ja -prøv å vise ham litt hvordan diverse ingredienser kan brukes, og hvordan han kan lage en annen versjon av "drittmaten" uten at en faktisk mister særlig smak. Typen min laget plutselig børge's proteinpizza en dag.. siden har det ært hans faste rett å servere for oss!

Første gang jeg serverte kesam med funlight + frosne bær (stavmikset til yoghurt/is)så han rart på meg - men etter at ha smakte det så var skepsisen borte. Samme med da jeg laget pannekaker med egg, havregryn, byggmel, kesam, melk og cottage cheese.. han kunne ikke forstå hvordan det skulle bli gode pannekaker.. men detvar null pannekaker igjen etterpå for å si det slik.

-Enkelt. Viljestyrke..

Akkurat idag merket jeg også litt viljestyrke i det å gå bort fra "regimet" mitt litt også egentlig. Viljestyrke har gjort at jeg har lagt om livet mitt til det bedre og gått ned tolv kilo, men jeg kan bli litt fanatisk til tider også. Var fint å se at jeg klarte å "sprekke", uten at jeg tok helt av. Noe jeg må lære meg det også :)

hmm.. det var litt slik da jeg først ble sammen med typen - men nå spiser vi det samme. Mest takket være hans fleksibilitet =) Han har liksom altid "bare spist" uten å tenke over hva han spiser. Etter at jeg introduserte ham for bla; wok, kesam, havregrøt, proteinpulver, cottage cheese, skyr, diverse "ukjente" grønnsaker,smøreoster, grove wraps/pita/speltlomper o.l så har han lagt veldig om. Han sa at han følte seg så mye bedre i kroppen etter at han begynte å spise middag med meg - så det har faktisk noe for seg! =)

Så ja -prøv å vise ham litt hvordan diverse ingredienser kan brukes, og hvordan han kan lage en annen versjon av "drittmaten" uten at en faktisk mister særlig smak. Typen min laget plutselig børge's proteinpizza en dag.. siden har det ært hans faste rett å servere for oss!

Første gang jeg serverte kesam med funlight + frosne bær (stavmikset til yoghurt/is)så han rart på meg - men etter at ha smakte det så var skepsisen borte. Samme med da jeg laget pannekaker med egg, havregryn, byggmel, kesam, melk og cottage cheese.. han kunne ikke forstå hvordan det skulle bli gode pannekaker.. men detvar null pannekaker igjen etterpå for å si det slik.

Er maten god, så blir den spist, sunn eller ei.

Annonse

Dette blir litt off topic kanskje, men la gå. I dag måtte jeg lage mat til broren min, gutten som ikke spiser sunt, som ikke har matlyst generelt og som er kresen. Jo, en fantastisk kombinasjon ;) Ikke spurte jeg hva han ville ha, ikke spurte jeg om hva han liker. Det jeg gjorde var å lage et måltid som var "sunt" (ikke noe sunnifisering, men et fint forhold mellom protein/karbs/fett) og som så ganske innbydende ut. Det som skjedde var at tallerkenen hans var tom før jeg fikk satt meg ned!

Poenget mitt er at man kan lure de fleste til å spise om den "sunne" maten ser/lukter (og i tillegg smaker) megagodt :D

Tamadeus sa det egentlig ganske greit 3 min før meg...

slenger du ut pannekakeoppskrift hvis du har mål? :)

Vi har det jo sånn til tider vi også, men jeg har lært å ikke bli for overhysterisk ovenfor det :) Hvis det hadde vært HVER dag og han ikke hadde brydd seg noe om noenting eller helsa eller noe, hadde det vært noe annet, men når det bare er en gang i blandt ser jeg ikke helt problemet :) Man legger ikke på seg av den ENE pizzaen eller den ENE posen med chips, så alt med måte.

Jeg har jo fått mine rare blikk jeg også - jøss hva skal du bruke det der til, mandelmelk? Jaja så er jeg rar da :D Men det skal jo gå litt begge veier, som det ble nevnt tidligere i tråden også :) Jeg tenker som så at man skal jo leve med den kroppen man har til.. til den ikke er mer, og da tror jeg det er viktig å ikke begrense eller nekte seg ting over lengre tid, ved mindre man skal i konkurranse eller noe i den duren.

IIFYM sier bare jeg :D

Er på diett om dagen, men jeg lever bare en gang. MEN, alt med måte, såklart.

slenger du ut pannekakeoppskrift hvis du har mål? :)

Tok d bare på slump... :-/

Viktigst er nok egg. Så gjør du den mer flytende med melk. Eller tykkere ved å blande inn bygg/havre :) fungerer ekstra bra dersom du lar grynene stå bløtt fen stund slik at de sveller

Tok d bare på slump... :-/

Viktigst er nok egg. Så gjør du den mer flytende med melk. Eller tykkere ved å blande inn bygg/havre :) fungerer ekstra bra dersom du lar grynene stå bløtt fen stund slik at de sveller

pleier også bare å ta på slump -men resultatet varierer jo litt fra gang til gang hehe. Har ikke brukt bygg enda, men skal prøves :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...