Powerpuff Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Nå går jeg litt "out on a limb" her, men Powerpuff og MMA-Stian, hvorfor går/gikk dere på så høye doser kortison over lengre tid (selvsagt lov å ikke svare, men er vel lov å spørre..)? Det virker for meg helt hinsides med tanke på hvilke bivirkninger dette har. Siden vi er på fitnessbloggen.. Har noen av dere prøvd paleo, ikke som noen påstått mirakelkur, men som et ledd i behandlingen av hva enn som plager dere? Ble veldig imponert da jeg så videoen (i artikkelen under) av Dr. Terry Wahls som kurerte/reverserte sine alvorlige MS-symptomer ved hjelp av diett, en egendesignet tilpassning av "paleo"-begrepet. Hun holder også på med kliniske studier på andre MS-pasienter med fremskredne og alvorlige symptomer, og presenterte i 2011 svært lovende resultater (hun nevner dette i videoen). Reversing MS Through Dietary Changes | Food Renegade Nå var ikke poenget at jeg tror dere har MS, men kortison brukes ofte i sammenheng med betennelser og lignende, som er ting der diett kan være med å gjøre stort utslag i både positiv og negativ rettning. Følte bare jeg måtte spørre. Jeg går på kortisol fast pga alvorlig SLE (lupus) som har stadige tilbakefall. Hver gang jeg får trappet ned til 7,5 mg så har jeg hatt nytt angrep på et-eller-annet-organ-jeg-trenger-for-å-overleve, og så er det tilbake igjen på høye doser. Så trappes det ned..og så tilbakefall. Og sånn går nu dagan Håper virkelig jeg en dag kan slutte helt med kortisol, men foreløbig insisterer revmatologen på at jeg skal gå på det hvertfall. Takk for link! Har alt sett den linken du snakker om, og også prøvd det ut i en måneds tid nå. Har ikke merket noe veldig forskjell til nå dessverre, men kommer til å fortsette i lang tid fremover siden det uansett er slik jeg spiser. Ok, jeg har nok litt vel mye melkeprodukter (og noe proteinpulver:p) til å være paleo, men ellers er det ganske nært, i hvertfall når det gjelder grønnsakene. Spør meg gjerne igjen om noen måneders tid om det er noen effekt PlastBox 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MMA-Stian Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Jeg har ikke tid til å sette meg skikkelig inn i hva det er, men ved første øyekast ligner det veldig på Marshall-dieten som jeg går på. Jeg har ikke MS, men en sykdom som heter Sarkoidose som satte seg blant annet i lungene. Grunnen til at jeg måtte kjøre på så hardt på Kortison er for å knekke utviklingen av sykdom fordi den hadde overmannet kroppen. Jeg var såpass syk at en ren diett ikke ville fungert alene. Men det er en sykdom som ofte blir feildiagnostiert som MS, så sammenligningen er god i mitt tilfelle. Sarkoidose er en autoimmun betennelsessykdom. I mitt tilfelle vil det si at vevet i lungene er betent. Bare å spørre om det er mer du lurer på. Evnt kan du lese mer på bloggen min. Stians Ultimate Fight | En reise fra lungesyk til fighter. PlastBox og Sondre Aalbotsjord 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MMA-Stian Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Jeg går på kortisol fast pga alvorlig SLE (lupus) som har stadige tilbakefall. Hver gang jeg får trappet ned til 7,5 mg så har jeg hatt nytt angrep på et-eller-annet-organ-jeg-trenger-for-å-overleve, og så er det tilbake igjen på høye doser. Så trappes det ned..og så tilbakefall. Og sånn går nu dagan Håper virkelig jeg en dag kan slutte helt med kortisol, men foreløbig insisterer revmatologen på at jeg skal gå på det hvertfall. Takk for link! Har alt sett den linken du snakker om, og også prøvd det ut i en måneds tid nå. Har ikke merket noe veldig forskjell til nå dessverre, men kommer til å fortsette i lang tid fremover siden det uansett er slik jeg spiser. Ok, jeg har nok litt vel mye melkeprodukter (og noe proteinpulver:p) til å være paleo, men ellers er det ganske nært, i hvertfall når det gjelder grønnsakene. Spør meg gjerne igjen om noen måneders tid om det er noen effekt Men i følge dr.House er det jo aldri Lupus. Spøk til side. Du kan jo prøve proteinshake som ikke er basert på melk. PF har en som er basert på eggehvite. Jeg har planer om å prøve ut den nå. 100 % Egg Protein 1000g Sjokolade Proteinfabrikken - Proteinfabrikken NO PlastBox og Powerpuff 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Nå har jeg absolutt ingen faglig bakgrunn eller kompetanse for å påstå noe som helst rundt Lupus eller Sarkoidose, men jeg har vanskelig for å tro at en diett som fokuserer på grønnsaker, bær, fisk og kjøtt og kutter ut ting som er kjente spillere i betennelses- og autoimmunsykdommer kan gjøre skade. I værste fall blir ikke sykdommene noe bedre av det, men resten av kroppen får bedre næring og hele systemet blir mer motstandsdyktig. Vet ikke mer om diettbiten av Marshallprotokollen enn "Et lav-karbohydratkosthold anbefales for MP pasienter, men er ikke absolutt nødvendig."* men dietten Dr. Wahls designet var langt mer spesifikk enn "lavkarbo". Tre toppede tallerkener stivelsesfattige grønnsaker og bær hver dag, samt fisk, og kjøtt og innmat fra dyr foret på gress. Null korn, belgfrukt eller kasein (melkeprotein). Ble veldig off topic her men synes det er utrolig moro å se tilstander som ikke kan behandles nevneverdig bra medikamentelt kan kureres og/eller reverseres helt ved hjelp av medikamentell behandlig og diett kombinert. Tror både legestanden og folk generelt undervuderer effekten av kost på helse noe helt enormt. * Marshallprotokollen (Norsk oversettelse) (MPKB) Edit: Fant denne siden, som var skjult bak en link midt i den settningen jeg siterte over. *facepalm* Carbohydrates and sugars (MPKB) Det virker som om den lavkarbodietten de anbefaler der er veldig generell, sammenlignet med et opplegg som Paleo. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Selvfølgelig har kaloriinntak alt å si. Problemet er at å vite hvor mye kalorier du trenger er bortimot umulig på denne mengden Kortison. For det første er forbrenningen helt ute av kontroll,så man må prøve seg frem. For det andre så mister man metthetsfølelsen. Man går altså og er konstant sulten til en hver tid. Selv rett etter man har spist. Derfor kan man ikke spise ut fra hvor sulten man føler seg heller. Så man kan altså vite hvor mye man får i seg, men man aner ikke hvor mye man forbrenner og trenger. Ble det enklere forklart? Jeg er ikke hårsår på det (jeg har jo tross alt ikke hår. ), men føler at det er viktig å presisere hvordan dette faktisk oppleves. en lett måte å gjøre det på er å spise etter vekta... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 en lett måte å gjøre det på er å spise etter vekta... inb4 rage? Lett i teorien, tydeligvis vanskelig i praksis. Jeg kjenner bare til ulvehungeren som kommer med diabetes type 1 og virkelig, virkelig lavt blodsukker, der man i øyeblikk lurer på om bordplata smaker godt eller om det er nok mat i hele huset til å fylle magesekken. Om jeg skulle leve med en sånn sult hele dagen er jeg redd jeg hadde slitt litt, selv om jeg aldri vil vedgå at rasjonaliteten og valgfriheten fjernes (før vi snakker tvangsforing eller direkte tortur, men da er vi ganske langt ute på viddene). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 inb4 rage? Lett i teorien, tydeligvis vanskelig i praksis. Jeg kjenner bare til ulvehungeren som kommer med diabetes type 1 og virkelig, virkelig lavt blodsukker, der man i øyeblikk lurer på om bordplata smaker godt eller om det er nok mat i hele huset til å fylle magesekken. Om jeg skulle leve med en sånn sult hele dagen er jeg redd jeg hadde slitt litt, selv om jeg aldri vil vedgå at rasjonaliteten og valgfriheten fjernes (før vi snakker tvangsforing eller direkte tortur, men da er vi ganske langt ute på viddene). tenkte bare på om man vet når man har fått i seg nok, da er vekta grei å ha hehe Begynn å snus og drikk store mengder pepsi max funker også hehe PlastBox 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nano Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 en lett måte å gjøre det på er å spise etter vekta... Ved blant annet kortikosteroider legger man på seg en del vann (som du hadde sett om du har lest tråden). Ikke så fryktelig lett å spise etter vekta når vekta kan variere en god del kilogram avhengig av vannretensjon... Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Nå har jeg absolutt ingen faglig bakgrunn eller kompetanse for å påstå noe som helst rundt Lupus eller Sarkoidose, men jeg har vanskelig for å tro at en diett som fokuserer på grønnsaker, bær, fisk og kjøtt og kutter ut ting som er kjente spillere i betennelses- og autoimmunsykdommer kan gjøre skade. Og da er det egentlig greiest å ikke uttale seg og heller overlate dette til de som har kompetanse på området. Både Lupus og Sarkoidose er ganske så alvorlige sykdommer, og kan sette store krav til kostholdet. Det er ikke alltid ting er så rett frem som de kan virke. Nedsatt lungekapasitet kan f.eks. påvirke oksygentilgang og dermed evnen til å oksidere fett. Jeg har forøvrig ikke noe kompetanse på de aktuelle sykdommene som diskuteres, og vil absolutt råde de det gjelder å gjøre kostendringer i samråd med respektive leger PlastBox og focuseme 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MMA-Stian Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Vanskelig å finne gode referanser på Marshall på nettet, men ser ut som om de er bygd på samme prinsipper. Men Paleo er mer spesifisert. Ser ut som et spennende kosthold som jeg absolutt på se nærmere på. Takk for link. PlastBox 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Ved blant annet kortikosteroider legger man på seg en del vann (som du hadde sett om du har lest tråden). Ikke så fryktelig lett å spise etter vekta når vekta kan variere en god del kilogram avhengig av vannretensjon... vel, da kan man også velge å bruke litt vanndrivende. Det er mange muligheter. Vannretasjon kommer også at man overspiser! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 vel, da kan man også velge å bruke litt vanndrivende. Det er mange muligheter. Vannretasjon kommer også at man overspiser! Nei, det er ikke bare å spise etter vekten i en sykdomssituasjon Powerpuff og PlastBox 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MMA-Stian Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 emilwoop: -Man kan ikke spise etter vekta, da forbrenningen ikke ligner på normalforbrenning en gang. -Vanndrivende er en særdeles dårlig ide. Spesielt ved betennelsessykdommer, da det går ut over lever- og nyrefunksjon. Har du i det hele tatt lest det som er skrevet her?! PlastBox: Ulvehungeren du beskriver er i stor grad sånn jeg hadde det de første månedene. Selv rett etter jeg hadde spist. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Nei, det er ikke bare å spise etter vekten i en sykdomssituasjon nei den ser jeg. tviler ikke på det kan være vanskelig når det kommer til noen sykdommer men det er fortsatt kke umulig Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 nei den ser jeg. tviler ikke på det kan være vanskelig når det kommer til noen sykdommer Når det kommer til ganske mange av de. Som Stian nevner over her så kan det skje ganske drastiske endringer i behov, sånn at energibehovet per kg kan variere veldig mye! I tillegg kan metabolismen av næringsstoffer påvirkes, slik at sammensetningen av kostholdet kan bli mye viktigere osv. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 emilwoop: -Man kan ikke spise etter vekta, da forbrenningen ikke ligner på normalforbrenning en gang. -Vanndrivende er en særdeles dårlig ide. Spesielt ved betennelsessykdommer, da det går ut over lever- og nyrefunksjon. Har du i det hele tatt lest det som er skrevet her?! PlastBox: Ulvehungeren du beskriver er i stor grad sånn jeg hadde det de første månedene. Selv rett etter jeg hadde spist. mulig jeg tar alle litt under en kam pga hva jeg spiser og ikke spiser betyr ikke så mye for min egen del. Men forbrenningen er konstant men klart fler ting som kan spille inn. vanndrivende ble sitert tidlig i tråden så det var bare derfor Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PlastBox Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Og da er det egentlig greiest å ikke uttale seg og heller overlate dette til de som har kompetanse på området. Både Lupus og Sarkoidose er ganske så alvorlige sykdommer, og kan sette store krav til kostholdet. Det er ikke alltid ting er så rett frem som de kan virke. Nedsatt lungekapasitet kan f.eks. påvirke oksygentilgang og dermed evnen til å oksidere fett. Jeg har forøvrig ikke noe kompetanse på de aktuelle sykdommene som diskuteres, og vil absolutt råde de det gjelder å gjøre kostendringer i samråd med respektive leger Er derfor jeg presiserer det også, og ikke kommer med noen spesifikke anbefalinger annet enn å peke i rettning noen som har fått til noe såpass utrolig som å bli frisk av MS. Dette for å poengtere at kosthold spiller en lagt viktigere rolle for både generell helse og helt spesifikke sykdomsbilder enn det man får inntrykk av at legestanden opplyser om. Enten det dreier seg om lavfett og metformin (inntil man er så ødelagt at man må ha insulin) for type 2 diabetikes -som helt fint kan behandles og kureres ved kostintervensjon, "glutenfritt" til folk med cøliaki selv om det antageligvis er bedre å finne andre alternativer, kraftige hormonbehandlinger og kirurgi for ulcerøs kolitt -en tilstand som kan holdes i sjakk ved kosthold alene, eller medikamentell behandling alene for MS mens man venter på å finne ut om kroppen eller hjernen streiker først. Hva den spesifikke kostintervensjonen skulle være kan jeg ikke si så mye om, men det kan da ikke skade å oppfordre folk til å søke informasjon selv, eller ta kontakt med en klinikk som tar høyde for kosthold som en del av behandlingsregimentet? Edit: Nå var det forøvrig MMA-Stian som nevnte lungeproblemer, og som også nevnte Marshallprotokollen der karbohydratrestriksjon (og dermed relativt mye fett) anbefales. Selvsagt anbefales det på generelt grunnlag til dem som følger protokollen, ikke til MMA-Stian spesifikt, men om han allerede følger et lavkarbo-opplegg ser jeg vanskelig hvordan det skal skade å oppfordre til å spise mer grønnsaker og kutte ut korn og kasein. Forstår du må være litt "vrang" for å poengtere at jeg ikke er fagmann og at folk derfor ikke skal sluke alt jeg sier rått, men jeg ber ikke akkurat folk om å basehoppe uten fallskjerm her heller. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BROrilla Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Når det kommer til ganske mange av de. Som Stian nevner over her så kan det skje ganske drastiske endringer i behov, sånn at energibehovet per kg kan variere veldig mye! I tillegg kan metabolismen av næringsstoffer påvirkes, slik at sammensetningen av kostholdet kan bli mye viktigere osv. Men da må man også spise deretter om man ser på det som ett problem. Selv må jeg ligge på underkant av 5000 kcal bare for å holde vekten. Det er ett helvete i perioder men skal man oppnå det man vil så er det ingen andre muligheter, men jeg gjør det av egen fri vilje så jeg skal ikke klage sånn sett! hehe. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Indiska Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Men da må man også spise deretter om man ser på det som ett problem. Hva skal man gjøre da? Ligge så lavt på kaloriene at man risikerer å få mangel på både det ene og det andre? Da stoffskiftet mitt var på det laveste kan jeg banne på at jeg hadde gått opp i vekt selv på psmf... Og det tar dessverre litt tid å finne riktig dosering av medisiner, så man blir liksom bare større og større en stund Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Er derfor jeg presiserer det også, og ikke kommer med noen spesifikke anbefalinger annet enn å peke i rettning noen som har fått til noe såpass utrolig som å bli frisk av MS. Dette for å poengtere at kosthold spiller en lagt viktigere rolle for både generell helse og helt spesifikke sykdomsbilder enn det man får inntrykk av at legestanden opplyser om. Enten det dreier seg om lavfett og metformin (inntil man er så ødelagt at man må ha insulin) for type 2 diabetikes -som helt fint kan behandles og kureres ved kostintervensjon, "glutenfritt" til folk med cøliaki selv om det antageligvis er bedre å finne andre alternativer, kraftige hormonbehandlinger og kirurgi for ulcerøs kolitt -en tilstand som kan holdes i sjakk ved kosthold alene, eller medikamentell behandling alene for MS mens man venter på å finne ut om kroppen eller hjernen streiker først. Hva den spesifikke kostintervensjonen skulle være kan jeg ikke si så mye om, men det kan da ikke skade å oppfordre folk til å søke informasjon selv, eller ta kontakt med en klinikk som tar høyde for kosthold som en del av behandlingsregimentet? "glutenfritt" for cøliaki? Patologien for cøliaki er veldig godt beskrevet, selv om man enda har svært dårlig kunnskap om hva som er utløsende faktorer. Og du sier at ulcerøs kolitt kan holdes i sjakk med kosthold alene, i såfall vet du mer enn det ernæringsvitenskapen er i stand til å forklare, for hvilke kostholdsintervensjoner som skulle bidra til dette er hvertfall ikke kjente, selv om vi vet en del i dag. Det å søke informasjon selv er greit, men kvaliteten på informasjonen man finner er svært varierende, og i mange tilfeller finner man råd som kan være direkte skadelige. Derfor er det viktig å gjøre kostholdsendringer i samråd med helsepersonell dersom man har ulike sykdommer. Ernæring kommer med stor sannsynlighet til å bli en større og større del av medisinen, ikke minst på grunn av frammarsjen av nutrigenetikken. Men per i dag er hele fagfeltet fremdeles på de fleste tilfeller ikke kommet langt nok til å konkludere. focuseme 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20199-sykdom-som-gj%C3%B8r-at-du-blir-tjukk/page/3/#findComment-746711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.