Gå til innhold

Antall reps på markløft.


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Jeg mener personlig at å løfte vekter fra gølvet - det skal være tungt. Jeg kjører mellom 4 og 6 reps på markløft, og ofte er jeg nede i 2 også. Ser på det som en øvelse for å øke styrken i hele kroppen, og tenker ikke på det som en øvelse som bygger masse. Tenker jeg feil - noen som har erfaringer og meninger rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres fornuftig ut for min del. Trener du for styrke trenger du ikke masse reps. Vil du bygge muskler, kan du eventuelt kjøre på med reps på støtteøvelser etter markløften

De fleste vil ha best fremgang i markløft ved å trene tungt og med få repetisjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangene jeg er over 5-6rep er når jeg supsersetter en markløftvariant med en annen markløft variant, da havner totalen på 8-10reps.

Ser ut som det funker på deg :) Ellers pøser jeg jo på med chins, nedtrekk og alle former for rows, alt ettersom. Men det ser ut som om det er flere som tenker som meg, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører X-size programmet med toppsett på mark, dvs. opptil 12 reps per sett. Det passer meg godt siden jeg da løfter lavere vekt, og da blir ikke grepstyrken min begrensende lenger. Samtidig blir det fin trening for grepstyrken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører X-size programmet med toppsett på mark, dvs. opptil 12 reps per sett. Det passer meg godt siden jeg da løfter lavere vekt, og da blir ikke grepstyrken min begrensende lenger. Samtidig blir det fin trening for grepstyrken også.

Grepsstyrken min har vært begrensende en stund, men etter noen mnd med konsis trening på - for meg - tunge vekter, har styrken OG størrelsen på underarmene vokst merkbart. Mest merkbart er størrelsen. Jeg trener aldri underarmsøvelser som hantelcurl og sånt, men markløft har gjort store ting der :) Jeg er også striks på aldri å bruke belte, stropper eller annet, her der det KUN kroppen min som skal dra vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener personlig at å løfte vekter fra gølvet - det skal være tungt. Jeg kjører mellom 4 og 6 reps på markløft, og ofte er jeg nede i 2 også. Ser på det som en øvelse for å øke styrken i hele kroppen, og tenker ikke på det som en øvelse som bygger masse. Tenker jeg feil - noen som har erfaringer og meninger rundt dette?

Les denne artikkelen og se hva den sier om repetisjonsantall, sett, pauser og belastning: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media3811.media

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne artikkelen og se hva den sier om repetisjonsantall, sett, pauser og belastning: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media3811.media

Takk skal du ha. Det er ganske likt det vi lærte på PT utdanningen. Grunnen til at jeg startet denne tråden, er at ikke alt en lærer på kurs og utdanninger stemmer overens med virkeligheten. Jeg anser at tung markløft vil gi større anabolt miljø og derigjennom gi en ekstra booster til de andre ryggøvelsene. Jeg føler ikke at jeg får gjort skikkelig markløft om jeg skal kjøre 10 - 12 reps, det blir ikke nok trykk i øvelsen. Om en kjører for hypertrofi, vil jeg uansett anbefale tunge markløft. Altså er jeg ikke enig med Dr. Pella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Det er ganske likt det vi lærte på PT utdanningen. Grunnen til at jeg startet denne tråden, er at ikke alt en lærer på kurs og utdanninger stemmer overens med virkeligheten. Jeg anser at tung markløft vil gi større anabolt miljø og derigjennom gi en ekstra booster til de andre ryggøvelsene. Jeg føler ikke at jeg får gjort skikkelig markløft om jeg skal kjøre 10 - 12 reps, det blir ikke nok trykk i øvelsen. Om en kjører for hypertrofi, vil jeg uansett anbefale tunge markløft. Altså er jeg ikke enig med Dr. Pella :)

Vet ikke om Pella noengang tok en doktorgrad altså, men jeg mener at han burde vært Prof.Dr. osv osv uansett, jobben han gjorde kan ikke overvurderes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...