Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!!

Er en kar på 28. 192 høy å 128 tung.. Går for tiden skole, men ska ut på sjøen snart og vekta kan bli et problem. Har medlemskap på trenings senter, men vet ikke hvor jeg skal begynne.. Leser rundt på sidene her, men blir litt paff for det er så mye å velge i.

Kan si med engang at jeg elsker Cola(holiker) og usunn mat.

Har en liten mal på hva jeg skal gjøre da: Mandag, onsdag og fredags morgen=Svømming

Tirsdag og torsdags morgen = Tredemølla

Jeg har valgt mye svømming da dette er noe jeg liker å gjøre.

Har ikke spist før trening, men etter. Dette forstår jeg nå at kanskje ikke er så lurt.. Når en går på skolen så er det nesten bare på morgenen jeg føler jeg har tid til å trene.

Jeg har hatt en liten tanke på å "bare" bruke mølla til intervall trening. Og ikke styrke ved siden av for svømming er vel på en måte styrke trening???

Tenker litt sånn fjern fettet bygg kroppen opp igjen etter sommeren da skolen begynner igjen. Kan jeg bruke protein pulver med dette opplegget og når jeg ska slanke meg?

Hva burde jeg gjøre? Har null peiling.

Mvh

Captein Fortvila.

Fortsetter under...

Svømming er ikke styrketrening :)

Med mindre 7-8 svømmetak er maks av hva du greier.

Om du spiser før eller etter treningsøktene dine har "ingenting" å si.

(joda, det har litt å si men det er viktigere å spise riktig enn når du spiser)

Kan si med engang at jeg elsker Cola(holiker) og usunn mat.

Cola må du droppe. Men i forhold til vektnedgang kan du gjerne drikke sukkerfri cola

Har ikke spist før trening, men etter. Dette forstår jeg nå at kanskje ikke er så lurt.. Når en går på skolen så er det nesten bare på morgenen jeg føler jeg har tid til å trene.

Når du spiser maten har svært lite å bety for vektnedgangen sin skyld. Det er de totale kaloriene i løpet av en dag og en uke som betyr noe. Men ved å spise balanserte måltider vil du kunne få bedre regulering av blodsukkeret og dermed også mindre problemer med sultfølelse og energinivå.

Jeg har hatt en liten tanke på å "bare" bruke mølla til intervall trening. Og ikke styrke ved siden av for svømming er vel på en måte styrke trening???

Både svømming og intervall trening er bra trening, men ingen av delene vil erstatte styrketrening. Anbefaler deg å få inn minst 2 styrkeøkter i løpet av uken, helst 3.

Her finner du mer informasjon om styrketrening:

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Kan jeg bruke protein pulver med dette opplegget og når jeg ska slanke meg?

Du bør få i deg ca 2 gram proteiner pr kg kroppsvekt. Det er best å dekke mesteparten av dette fra vanlig mat siden det metter best, men bruk gjerne litt proteinpulver om du trenger for å dekke proteinbehovet.

er ikke ekspert, men med tanke på kostholdet ville det å øke protein inntaket med naturlige proteinkilder, kylling, laks, bønner, havregryn, ostesmørbrød, egg, noen fine proteinkilder. hvis du har problemer med smaken er det mulig å bruke krydrene, til laks kan du spise en agurk salat ved siden av, tikka masala og kylling, eggsalat, og ostesmørbrød er alltid godt;)

Cola må du droppe. Men i forhold til vektnedgang kan du gjerne drikke sukkerfri cola

Når du spiser maten har svært lite å bety for vektnedgangen sin skyld. Det er de totale kaloriene i løpet av en dag og en uke som betyr noe. Men ved å spise balanserte måltider vil du kunne få bedre regulering av blodsukkeret og dermed også mindre problemer med sultfølelse og energinivå.

Både svømming og intervall trening er bra trening, men ingen av delene vil erstatte styrketrening. Anbefaler deg å få inn minst 2 styrkeøkter i løpet av uken, helst 3.

Her finner du mer informasjon om styrketrening:

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Du bør få i deg ca 2 gram proteiner pr kg kroppsvekt. Det er best å dekke mesteparten av dette fra vanlig mat siden det metter best, men bruk gjerne litt proteinpulver om du trenger for å dekke proteinbehovet.

Burde jeg da ta tre svømme dager da og droppe intervallen på mølla og heller kjøre styrke?

Burde jeg da ta tre svømme dager da og droppe intervallen på mølla og heller kjøre styrke?

Ja, det vil fungere. Vet ikke hvor høy intensitet du har på svømminga. Har du lav intensitet der kan du nok fint klare å ha en intervalløkt i tillegg.

Annonse

Ja, det vil fungere. Vet ikke hvor høy intensitet du har på svømminga. Har du lav intensitet der kan du nok fint klare å ha en intervalløkt i tillegg.

Kjører ganske hardt på svømminga, en hard lengde, rolig tilbake osv osv..

Fantastisk side.. Nå har jeg fått satt opp en del ting.. Velger å følge nybegynner programmet som var i linken over...

Satt opp måltid ingredienser å greier. Så nå er det det bare å iverksette. Med virkning fra onsdags morgen.. Bare å overvinne litt den "skrekken" det er å komme som bolle inn med stor kara..

Opprette en logg etterhvert å da.. Får holde med boka foreløpig.

*med virkning fra i dag - burde det stå! :)

Men kjempebra at du er motivert, og ikke bekymre deg for hva andre synes på treningssenteret. Spør de heller om hjelp, kanskje du ender opp med nye venner = ny motivasjon = hjelp = osv. Hipp hurra, heier på dæ!!

Begynte å trene igjen etter jeg leste om FHM-redaktøres som "fikk sixpack på 12 uker". Så jeg startet treningen min med en PSMF-diett. Beinhard start, men igjennom det fikk jeg oppleve first hand hvor fort slanking kan gjøres om man bare går inn for det. Dette har vært en enrom motivasjon for meg etttersom jeg faktisk fikk oppleve at jeg fikk det til. Siden det har det vært mye lettere å kutte brusen og drittmaten. Jeg vet det funker og det er også litt tilvenning å slutte med sånt.

Basicly er det å kutte på karbs (og der må du kutte mye på cola og brus). Det betyr ikke at du ikke kan spise ris, poteter, pasta, men det er mengden som må kontrolleres. Det du kan spise mer av er rene protein-kilder som kjøtt og fisk og det fettet du spiser skal være av den sunne typen (som jeg aldri klarer å huske navnet på) som du finner på fisk etc.

I tillegg til dette er all trening bra, men du kan se på det slik. Styrketrening vil gi deg større muskler som i det lange løp vil gi deg en høyere forbrenning og du vil se bedre ut med litt muslker fremfor å være spinkel. Det fungerer nemmelig slik at muskler forbrenner mer fett. - Bortsett fra på treningsforumer etc så virker det som om folk ikke tror man kan slanke seg med styrketrening.

Anyways, godt å se du har fått i gang noe, link til loggen din når den er oppe, så får du nok masse hjelp og gode tilbakemeldinger på veien...

Kan gi noen inspill fra det jeg har merket i de årene jeg har gått ned litt.

Veide på mitt meste 106kg, drakk 2-3liter brus om dagen og spiste findus lasagne hver dag omtrent.. Ikke bra..

Kutta ut kun brusen, og drakk fun-ligth/vann istedet, og raste av 8 kilo på 3 mnd, uten å gjøre en dritt ellers. Spiste fremdeles alt av snop som før, kun brusen som fikk fyken.

Etter det, så begynte jeg å spise bedre mat, men ikke mindre, så jeg ble ikke noe lettere av det, men kjente at jeg ble piggere og mer opplagt, pga bedre sammensettning på maten, mer vitaminer og mineraler fra variert kost.

I det siste har jeg telt litt kalorier, planlagt ting bedre, og har nå gått ned 10 kilo til, dette med en helt ok/standard brød-lunch og en heidundranes middag (Følger Periodisk Faste).

Så for din del.

Kutt ned på / erstatt brusen med sukkerfrie alternativer.

Inkluder grønnsaker som du liker, prøv deg frem.

Snavle på frukt istedet for potetgull/etc.

Trening. Svømming er bra, men også lurt med litt styrke. Ang frykten for de "store kara", så er det bare å hoppe i det, går som regel bra :) Blir den dørstokkmila for stor, så er det mye du kan gjøre hjemme også; Push-ups, planke, Squat-to-stand/goblet squat med en bærepose full av melsekker el.

Kommer du i gang med det, og finner noe som du trives med, så ryr det på med motivasjon, deretter kommer vekttapet/kroppsforandringen og enda mer motivasjon!

Stå på, så kommer du dit du vil :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...