Gå til innhold

Anbefalte innlegg

[LØST]

Hei!

Jeg har lurt på en ting angående bulgarsk utfall i lang tid, men har aldri sett at det var vært nevnt noe sted. Hvor mye skal man bruke det bakre beinet i bulgarsk utfall? Skal man bruke beinet minst mulig, slik at man nesten like godt kan ta pistol squat? Eller er det helt greit at jeg blir dønn sliten i det beinet som ligger på benken?

Har tatt i bruk bulgarsk utfall i perioder i noen år, og har aldri opplevd smerter under/etter øvelsen. Progresjonen har også vært god, så jeg regner derfor med at jeg utfører øvelsen ganske så riktig, men for alt jeg har jeg gått glipp av mye utbytte.

- Rune

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19902-bruk-av-bakre-bein-i-bulgarsk-utfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sett den videoen noen ganger, men det han nevner ikke hvor mye vekt man egentlig skal legge på det bakre beinet. Siden man drar kneet "bak og ned", så er det vel naturlig at tyngdepunktet kommer lenger bak, og derfor vil man bli ganske sliten i det bakerste beinet også? Jeg er vel ikke helt på bærtur her, er jeg vel?

Jeg prøver å holde fremre kne så loddrett som overhodet mulig siden jeg vil unngå at en gammel meniskskade skal blusse opp igjen. Får det vanligvis rimelig greit til, og da tar det nokså godt på bakerste bein også, ja. Ved forrige økt slurvet jeg og fikk med det samme smerter i det kneet hvor jeg har meniskskaden.

Annonse

Jeg kjører bulgarske med fremste bein ganske langt frem (nå har jeg dvergebein da, så jeg kommer ikke såå langt frem), skyver fremste bein frem i rett vinkel, men bakerste kne treffer ikke nødvendigvis i bakken. Jeg synes det blir ganske tungt på bakerste bein, da det er på det "hvilende" beinet at jeg får squeeza glutesa på tur opp. Mulig jeg er helt på bærtur altså.

Det er det jeg mener også. Så lenge man holder fremre leggbein loddrett og gjennomfører på en måte som gjør at man ikke får vondt noe sted, er det vel det samma om man tar i litt med bakre bein eller ikke. Enig med Malene at glutes på støttebeinet får kjørt seg, tenker at det er helt greit.

Da ser det ut som at de fleste bruker det bakre beinet. Jeg merker det kanskje litt mer i hamstring enn glutesen, riktig nok. Takk for svar, folksens! (:

Merker det heller ikke så mye i glutes hvis jeg ikke er obs på å aktivere rumpa og skvise godt på tur opp! Aktivisering is key hvis du vil targete glutes :D

Annonse

For innlæring kan det i begynnelsen være greit å løfte litt på tærne på det fremre beinet, slik at tyngdepunktet kommer midt på fremre foten/på hælen. Om du blir stående på tærne, eller er generelt ustabil, havner det gjerne unødig mye trykk på det bakre beinet. En haug av kunder av meg har i begynnelsen kåla med dét; resultatet er gjerne kramper under foten på bakre beinet og tilsvarende "unødvendigheter". Steglengden er faktisk ikke så utrolig viktig her, men generelt det å forstå bevegelsen du forsøker å utføre. Det er fort gjort å overanalysere tilsynelatende enkle øvelser ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...